top of page
חיפוש

ארכיטקטורת האתר – איך משפיע העיצוב ההנדסי על קידום אורגני של האתר ?



הארכיטקטורה של האתר

בדומה לעולם הפיזי, העיצוב ההנדסי של האתר שלנו הוא אחד הפרמטרים הקרדינלים ביותר לחוויית המשתמש. כאשר המבנה האדריכלי של האתר שלנו לקוי, או שגוי, אנחנו מועדים לנטישה של הגולשים את האתר.


ארכיטקטורת האתר – איך משפיע העיצוב ההנדסי על קידום אורגני של האתר ?


בעולם הפיזי אנחנו משקיעים לא מעט בתכנון הבית שלנו – כיווני האוויר, האור והתאורה, הצבעים, הריהוט, איך תראה הכניסה, מיקום חדרי המגורים והשירותים, נוחות המעברים בין החדרים, כדי לאפשר זרימה קולחת ומעבר קל של אורחים מיחד ובני הבית מאידך.


המדפים בסופרמרקט מתוכננים לגובה העיניים של הילדים שלנו

רשתות הקמעונאות משקיעות הון במבנה ההנדסי, שמשפיע באופן מניפולטיבי על הגדלת סל הקניות. מדפים עמוסי כל טוב ממוקמים בגובה עיניהם של הילדים. מדפי המוצרים הבסיסיים [חלב, לחם ביצים] תמיד ימוקמו בירכתי החנות, כדי לאלץ אותנו לעבור בין מדפים מפתים עמוסי מוצרים, ולתמרן אותנו להושיט יד ולהוסיף אותם לעגלה. שאף היא, אגב, מתוכננת כך שתוכל להכיל מוצרים רבים יותר ממה שאנחנו באמת צריכים לקנות.


ארכיטקטורת האתר


המבנה של האתר מתייחס בראש ובראשונה לסוג האתר ולסוג הלקוחות אליהם הוא פונה. כמו גם להיררכיה שלו. לפלטת הפונטים והצבעים. לעמודים ולאלמנטים שיכלול. לאמצעי הקשר. וליתר הפיצ'רים והתוספים ולמיקומם בו.


גם באתר, בדיוק כמו בסופרמרקט ובחנות הבגדים השכונתית, אנחנו מבצעים לא מעט מניפולציות על הלקוח, בניסיון לפתות ולדרבן אותו לרכוש מאיתנו מוצרים, לשהות באתר שלנו ולקיים איתנו אינטראקציה.


בעולם הדיגיטלי עומדים לרשותנו כ-4 שניות "לצוד" את עינו של הגולש, לכבוש את לבו, לסקרן אותו, ולגרום לו להשאר באתר שלנו זמן רב, כדי לבצע המרה.

גוגל כידוע מודד את זמני השהייה של הגולשים, כמו גם את זמני נטישתם.

"חלון ההזדמנות" הקצרצר שיש לנו כדי "לכבוש" את תשומת לב הגולשים, מחייב אותנו להשקיע מחשבה במבנה אדריכלי נכון, מרתק ומהנה. כזה שיניב לנו המרות, ומכאן גם רווחים ותפוקות.


ככל שהאתר שלנו ידע להציג את הזהות העסקית המיתוגית שלנו, יסקרן את הגולשים, יעניק להם ערך וינעים את זמנם, הם ישהו בו זמן רב יותר, יתרשמו מפעילותינו, וכך קרוב לודאי נצליח לרכוש את אמונם ולמכור להם את השירותים או המוצרים שלנו.


איזו השפעה יש לארכיטקטורת האתר על ה-SEO [הקידום האורגני] שלנו ברשת?

התחשבות בהנדסת אנוש ובחוויית הגולש בעיצוב הקונסטרוקציה

כאשר אנחנו מתחשבים בעת עיצוב הקונסטרוקציה גם בחוויית הגולש ותחומי העניין שלו, הסיכויים שמנועי החיפוש ברשת יציגו את האתר שלנו בתוצאות החיפוש גדול יותר, וכך נצליח להחשף פעמים תכופות יותר לגולשים רבים יותר.


כדי לייצר מרחב הנדסי נגיש, ברור ומעניין, כזה שנעים לשוטט ולגלוש בו, אנחנו צריכים להקפיד על היררכיה נכונה, זרימה טובה, ניווט ברור, רספונסיביות, ושמירה על היחס בין העמודים למפת האתר. כל זאת ועוד תוך התחשבות קפדנית בהרגלי הגלישה של הגולשים.

איך עושים את זה?
  • בשלב הראשון נדייק את המטרה שלנו. מה המטרה העיקרית לשמה התכנסנו והחלטנו להקים אתר.

האם האתר הזה אמור לייצר לנו מכירות ברשת? למתג אותנו כבעלי מקצוע מצויינים? לפרסם מידע בתחומים ספציפיים? להגדיל את האמון בנו? לייצר תקשורת מהירה וברורה עם לקוחות פוטנציאלים? לשפר ולחזק את המוניטין שלנו? להרחיב את מעגל הלקוחות שלנו? ועוד ועוד ועוד ...

  • ברגע שדייקנו וזיככנו את המטרה העיקרית שלנו, נצטרך לאפיין את הקהל שלנו.

למי אנחנו פונים? את מי אנחנו מעדיפים?

אני ניתקלת לא פעם באנשים שמבקשים לפנות לכל קהילות העולם מגיל 18 עד 120.

באמת?

האם כ-ל האנשים האלה הם הקהל שלנו?

האם כ-ו-ל-ם באמת מתעניינים בתחום שלנו?

כ-ו-ל-ם זקוקים למטפל ריגשי? ליועץ עסקי? לרכישת מוצרים לבית? למעצב פנים? לרופא שיניים?

התשובה היא – לא.

ממש ממש לא.

גם כשהמוצר או השירות שלנו הם כאלה שיש בהם צורך יומיומי ואנשים רבים בארץ ובעולם רוכשים אותם [כמו: חלב, לחמניות, בגדים, נעליים וכד']. גם אז התשובה היא - לא.

לדוגמא:

נניח שאנחנו מציעים כסאות למכירה, קהל היעד שלנו הוא לא כ-ל האנשים שמתעניינים ברכישת כסאות.

אין לנו שום עניין או יכולת למכור את הכסאות שלנו בסין, למשל. [ההובלה לשם בוודאי תייקר את המוצר, אין לנו מושג מי המתחרים שלנו, האם האקלים שם מתאים למוצר שלנו, ועוד יותר חשוב – אין לנו שום יכולת אמיתית לתקשר עם הגולשים שלנו, גם אם הם ואנחנו דוברי אנגלית, עדיין המנטליות שלהם ואורחות החיים שהם מנהלים שונים מאלה שלנו].


אחרי שהורדנו את הלקוחות הסיניים שלנו, וגם את הלקוחות מיתר חלקי העולם, כי באופן מעשי אנחנו נדבוק במטרה העיקרית שלנו – למכור כסאות, וברור לנו שאולי פחות שווה לנו להשקיע במכירות לחו"ל.

בהנחה שהייצור שלנו נעשה באשקלון, האם כדאי לנו למכור את המוצרים שלנו בצפת?

יתכן שכדאי לנו לעשות זאת, אבל [יסלחו לי מאד הצפתיים, גם הם לא הלקוחות העיקריים שלנו]. הלקוחות העיקריים שלנו הם הלקוחות הקרובים אלינו גיאוגרפית.

כדאי לנו להשקיע את מאמצי השיווק שלנו בלקוחות מהסביבה הקרובה אלינו. הם למעשה הלקוחות הרוכשים שלנו בפוטנציה.


ועדיין נותרנו עם עוד כמה שאלות פתוחות בנוגע לקהל שלנו - האם אנחנו מכוונים לאנשים דלי אמצעים? האם אנחנו חנות דיסקאונט, שמוכרת את מוצריה במחירים מוזלים? או שאולי אנחנו מוכרים כסאות יוקרתיים? האם הכסאות שלנו מתאימים למטבח? לפינות אוכל? לחדרי ילדים? לגינה? למשפחות? לצעירים? אולי למשרדים? או למוסדות וארגונים?

  • אחרי שניטרנו את קהל היעד המדוייק שלנו, נדע באיזו שפה לפנות אליו. איך נצליח לדרבן אותו להכנס לאתר שלנו, ואולי גם לרכוש מאיתנו כסא.

גם כאשר אנחנו מוכרים כמוסות להורדה במשקל, הקהל שלנו הוא לא כל העולם ואשתו. אלה הם אנשים שיש להם בעיות משקל. כך לגבי כל מוצר או שירות שאנחנו מוכרים ברשת.

העובדה שהעולם נפתח בפנינו וגבולותיו הוסרו, לא מבטיחה לנו הצלחה. אלא אם אנחנו בקיאים בשוק ובהרגלי הרכישה של הלקוחות שם. כאן אני גם מסבירה באריכות למה.


הדרך הטובה ביותר לעצב את המבנה הידידותי ביותר למשתמש שלנו, היא עריכת סקרים ומחקר.

  • בשלב הראשון כדאי לנטר את המנטליות ודפוס ההתנהגות של הקהל שלנו. מי הוא? מאין הגיע? מה היכולות הטכנולוגיות שלו?

אם אנחנו, למשל, פונים לקהילה של קשישים, יתכן שהידע הטכנולוגי שלהם מוגבל ועלינו להתחשב בכך.

כשאנחנו פונים לאוכלוסיות צעירות, נצטרך להשתמש בעיצוב מדליק, במושגים ובאלמנטים "צעירים" יותר.


כדי לדעת באמת איזה מבנה מתאים לאתר, נוכל לאסוף את הנתונים בסקרים, שנערוך ברשתות החברתיות, או גם תוך כדי תהליך הקמת האתר.


קהל המתעניינים שלנו - כלב קורא בעניין רב בספר פתוח

סקרים ברשתות החברתיות יעילים, כיוון שהם מאפשרים לנו ללמוד לא מעט על קהל המתעניינים והרוכשים שלנו. מה העדפות שלהם? מה הם חווים? מה מעניין אותם יותר ומה פחות?


גם בתהליך הקמת האתר, כדאי להציג את הסקיצות לאנשים שונים. [אני עפי"ר בוחרת אנשים לא טכנולוגיים], חשוב לי לצפות בהם ולראות כיצד הם מצליחים [או לא] להגיע לעמוד המסויים שאליו כיוונתי. מה מעורר את סקרנותם. מה פחות ברור להם. איפה נתקעו.

כדאי מאד לערוך את המחקר בקרב קבוצות אוכלוסיה שונות.

עכשיו כשאנחנו יודעים ומכירים את הקהל שלנו, נטפל במבנה ההנדסי של האתר / ארכיטקטורת האתר
  • מה הדבר שנציג ללקוח שנכנס לראשונה לאתר שלנו? מה הדבר שיגרום לו להשאר באתר, ולבקר בעמודים נוספים?

אין ספק שהדבר שהכי חשוב לנו להציג מייד בכניסה לאתר הוא את כסאות הישיבה הקסומים שלנו. או את הכמוסות הנפלאות שרקחנו.

האם נציג את זה בתמונת ה-הירו? בסרטון? אולי במלל? אולי בצורה מתוחכמת אחרת? [אנחנו כבר מכירים את הלקוח שלנו - האם הוא לא קונבנציונאלי, מתוחכם וטכנולוגי דיו ?].

  • אנחנו מוכרחים גם לדאוג לזרימה טובה [Flow] באתר, למעברים נוחים. לא נשגר את הלקוח לדרכים ללא מוצא, לא נלאה אותו בשיטוט ברחבי האתר, ולא נסיט את דעתו מהרכישה.

המטרה שלנו היא למכור ללקוח מוצר או שירות. הוא הגיע לאתר שלנו במטרה לרכוש מוצר, ולכן – נאפשר לו לבצע רכישה מיידית, בדרך קצרה וזריזה, לגהץ את כרטיס האשראי שלו, ולהמתין למשלוח.


הניווט באתר חייב להיות אינטואיטיבי, קצר, נח ומאד ברור למשתמשי הקצה. בלי מהמורות, פניות חדות וטילטולים. הגולש צריך להגיע למחוז חפצו בדילוג קליל, בכמה שפחות הקלקות. נעשה את זה קצר.


יצירת הקשר איתנו צריכה להיות מאד ברורה ונגישה. תמיד נזכור, שבדיוק כמונו, אף אחד לא אוהב לשים את כספו על קרן הצבי, אנשים רוצים לדעת שיש להם על מי לסמוך. ההתקשרות איתנו חייבת להיות פשוטה, יעילה ומאד ברורה.

  • העיצוב של האתר חייב להיות הגיוני מיחד, ומודולרי מאידך, כדי שנוכל בעתיד להרחיב את האתר, להוסיף עוד מוצרים או שירותים, במידה ונרצה בכך.

בסופו של דבר -

ככל שנשקיע בתכנון, כך נשפר ונרחיב את הסיכויים להצליח בהשגת המטרות שהצבנו, ולהגדיל את הרווחים שלנו.


בין אם אין לך אתר ובין אם יש לך אתר, אבל "משהו" בו לא עובד נכון, התכנון שלו לקוי, הזרימה בו לא קולחת - אין צורך להרים ידיים ולהתייאש.

תמיד אפשר לתקן את המבנה והתכנון השגויים, ואני בהחלט אשמח לעזור לך לעשות את זה נכון.

שנה טובה ונהדרת (:

113 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page