top of page
חיפוש

תראו מה שצבע יכול לעשות לאתר ...

צבע אדום על פנים של אשה

צבע באתר הוא אלמנט גרפי, בעל השפעה קרדינלית.


הוא מרגש אותנו. הוא מצחיק אותנו. הוא מעצבן אותנו. הוא מפחיד אותנו. מאיים עלינו. משעשע אותנו. בקיצור - הוא פועל על האמוציות שלנו.

הצבע יכול לגרום לאנשים להשאר באתר שלנו, או לנטוש אותו במהירות הבזק.

צבע הוא גורם משמעותי ויש לו השלכות מרחיקות לכת על ההמרות והמכירות, כמו גם על האינטראקציות, שיבוצעו [או לא] באתר שלנו.

השימוש בצבעים והשילוב ביניהם, חייב להתכתב עם האתר, לדבר את השפה שלנו ולדבר עם הגולשים [הלקוחות הפוטנציאליים שלנו], וגם עם ... מנועי החיפוש.

לפני שנמשיך ונרחיב – כדאי שנדבר על הבדלי צבע במסכים שונים ובמציאות.

לי זה מזכיר את המערכון המשעשע של הגששים "באיזה צבע תרצה את הפס כסף?"

מסכי המחשב מורכבים מאלפי נורות זעירות וצפופות, הכוללות שלושה צבעים בלבד Red, Green, Blue – אדום, ירוק וכחול [בראשי תיבות = RGB]. הנורות האלו יוצרות את שילובי הצבעים, שאנחנו כביכול "רואים". למעשה - המח שלנו "משלים" עבורנו באופן אוטומטי את מגוון הצבעים ...


לכל מסך יש רזולוציה שונה. רזולוציה היא למעשה יכולת הפרדה. כאשר מדברים על רזולוציית מסכים מתכוונים בעצם לצפיפות הפיקסלים. כלומר: המסך מציג את התמונה ברזולוציה טובה תוך "שמירה" על מרחק קצר בין ה"קווים" ו"הנקודות" שמרכיבים את התמונה – כך שאנחנו לא רואים בעין את המרחק המפריד בין האלמנטים שמרכיבים את התמונה.


רזולוציית המסך היא ה"אחראית" על הצגת האלמנטים בעולם הדיגיטלי בחדות. ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, האלמנטים יוצגו בצורה טובה יותר. ככל שהרזולוציה נמוכה, הצגת הפריטים תהיה פחות טובה. מסכי מחשבים ניידים תומכים על פי רב ברזולוציות גבוהות.


בתכל''ס - כאשר נדלקות הנורות הירוקות והדומות, אנחנו "רואים" צהוב. כאשר כל הנורות דולקות יחד, אנחנו רואים מסך לבן. וכו'... למעשה מדובר בסוג של אשליה ויזואלית.


לעומת זאת בחיים האמיתיים – מניפת הצבעים כוללת ארבעה גוונים. כאשר אנחנו צובעים מוצר כלשהו, אנחנו בעצם משתמשים במינוני צבע שונים מכל גוון.


כדי לייצר צבע סגול נשתמש באדום ונמהל אותו בכחול. כדי לייצר ירוק נמהל את הצבע הכחול בצהוב. וכו'.


ואם בערבוב כל הנורות [הצבעים] במסך אנחנו מקבלים את הצבע הלבן, בחיים האמיתיים ערבוב של כל הצבעים יצור לנו צבע שחור.


הבדלי הצבע הם בהחלט משמעותיים, וברורים מאד לעין. צבע אדום על המסך יכול להראות חום כהה, או כתום בהיר. סטיות הצבע והפערים ביניהם יכולות להיות אף גדולות מ- 7 אחוזים.


תראו מה שצבע יכול לעשות לאתר

האם לצבע יש השפעה על קידום אורגני [SEO] שלנו ברשת?

התשובה החד משמעית היא – כן. [ומיד גם יגיע הסבר ארוך עם דוגמאות, כמו שאתם/ן כבר מכירים אותי...].

לבחירת הצבעים ברשת ולשימוש שאנו עושים בהם, יש השפעה קרדינלית על חוויית המשתמשים. אחד הפרמטרים לקידום אורגני הוא בהחלט חוויית משתמש [UX] טובה באתר שלנו.

לצבעים יש השפעה פסיכולוגית ורגשית על אנשים. יש להם קול. הם משפיעים על. מדברים עם. ומכתיבים את אופן התנהגות הגולשים באתר שלנו.

הזהות העסקית שלנו נקבעת באמצעות פָּלֶטָת הצבעים. ולכן ראוי שנעשה את זה בצורה מדוייקת, מחושבת וזהירה, ולא מתוך גחמה ואהבה הנטועה בנו לגוון או צבע מסויים.


הרבה פעמים אנשים. בעיקר נשים. פונות אלי ומבקשות שהצבע העיקרי באתר שלהן יהיה אדום על גווניו.


אדום הוא צבע עז ונועז גם בעולם הפיזי. כך גם הצבע השחור.

לא תמיד הנוכחות של הצבעים האלה ברשת משרתת את המטרות שלשמם התכנסנו, ולשמם אנו מבקשים לכנס את הגולשים.


אני מודה. אדום הוא לא הצבע האהוב עלי, [ואף פחות מזה]. אבל ... כן. אני מבינה את האהבה שאנשים מסויימים נוטים לפתח לצבע הזה. כמו גם לצבע השחור. ולצבעים אחרים.


ולמרות שמדובר בצבעים עזים ושתלטניים, וככאלה הם בהחלט לא צבעים שמשתלבים היטב בעולם הדיגיטלי, בניתי לא מעט אתרים "אדומים" ו... גם "שחורים" [אבל ... מודה שריככתי אותם מעט.


איך מרככים ומעדנים צבעים עזים ושתלטניים? איך מחברים אותם נכון לאתר שלנו?


צבעים באתר [וברשת בכלל] מייצרים ומעצבים חוויה ריגשית, בדיוק כמו בעולם הפיזי.

סביר להניח שאם נצבע את אולם הייצור הפיזי במפעל שלנו בשחור, תהיה לו השפעה מדכאה או מעצבנת על העובדים, והתפוקות שלהם יהיו פחות טובות מאלה של עמיתיהם, שעובדים באולמות ייצור שנצבעו בלבן או בצבעי פסטל בהירים.

משרד פיזי, חנות, בתי חולים, בתי ספר וכיוצ"ב מבנים פיזיים ומוסדות ציבור, שיצבעו באדום עז ונועז, או כחול כהה, או שחור, או ירוק חד, יגרמו להסחת דעת, פיזור, עצבנות וחוסר שליטה.

אתר שחור לפני שעבר שיקום

הצבעים האלה, גם בעולם הדיגיטלי, פועלים על הרגש של הגולשים, מייצרים רעש וגעש, עצבנות ובהלה, שבעקבותיהם נוצרת באתרים נטישה של גולשים.

[אני מצרפת צילום מסך של אתר שהגיע אלי עם צבעים שחורים וכחולים, שסבל מנטישות כבדות ואי המרות, עד שעבר שיקום כללי].



האם הצבעים באתר שלנו נגישים [לבני האדם ולאלגוריתם של מנועי החיפוש]?

חשוב מאד גם לזכור ששיעור עיוורי הצבעים באוכלוסיה הוא גדול [רבים לוקים בעיוורון צבעים מבלי שהם מודעים לכך בכלל!].

רב עיוורי הצבעים, ובהם גם האלגוריתמים של מנועי החיפוש, לא מבחינים כלל בצבעים אדומים וירוקים. חלק מהם "יראו" את הצבעים האלה בגוון אפרפר דלוח. כך ששימוש בגוונים אלה ברשת, [חדים וזועקים ככל שיהיו] הוא חסר טעם.

מסך אדום עם כותרות מסולסלות בצבעים

עיוורון צבעים מתייחס בעיקר לבעיית ראייה של צבעי: אדום, כחול, ירוק ואפור. חלק מהאנשים שלוקים בעיוורון לצבע כחול יראו את הגוונים הכחולים, אם בכלל, כ-ורודים או ירקרקים.


פעמים רבות אני נתקלת באתרים [רבים. רבים מדי, לטעמי] שבעליהם עושים שימוש בכותרות צבעוניות וססגוניות, מתוך רצון להדגיש את הדברים. השימוש בצבעים בכותרות, או לשם הדגשת טקסט, מחטיאים את המטרה, ואף אינם תכליתיים. [בתמונה, צילום מסך של אחד האתרים ש"ניתקלתי" בו באקראי. השתדלתי מאד לטשטש ולהסתיר את בית העסק]

צריך לזכור שבאתר שלנו אנחנו לא עומדים על במה מרוחקת וגם לא בטבורה של עיר סואנת ונושאים נאום אל ההמונים, או אל האומה.

באתר שלנו [למרבה הדאבה] אנחנו כמעט תמיד מדברים אל [או עם] גולש בודד אחד, שהגיע במקרה [או שלא במקרה] לאתר שלנו, ואין לנו שום סיבה הגיונית להציף אותו בכותרות גדולות ומאירות עיניים, ובאותיות בגודל של קידוש לבנה. הגולש יקרא בנחת טקסט בגודל 18 – 16 פיקסל, וכותרת בגודל של 20 – 25 פיקסך [תלוי בסוג הגופן].


ובאמת שאין שום סיבה הגיונית לגוון עבורו את הכותרות.


אבל נחזור לנושא הגוונים והצבעים באתר.


ככלל - שימוש מרובה בצבעים הוא אסון באתרים, כמו גם בכרזות, ברושורים ופלאיירים.

צבעים רבים מדי אינם מסייעים, אלא גורעים [!!!] מחוויית המשתמש, הם מעיקים על הגולשים, גורמים להסחות ופיזור דעת, ומכאן הדרך קצרה - לנטישה מואצת ורבה של הגולשים את האתר.


פָּלֶטָת הצבעים באתרים מכילה 5 צבעים, בהם: שחור [לטקסט] ולבן [צבע הקנבס של האתר]. כלומר: נותרו לנו לא יותר משניים עד שלושה צבעים לבחירה.

שלושת הצבעים הנוספים נגזרים תמיד תמיד מצבעי המותג שלנו, או מצבעי הלוגו.

כדאי מאד להקפיד בבחירתם ולדאוג שיהיו מאוזנים. שימקדו את הגולשים למסר המרכזי שלנו. שיעוררו בהם רגשות נוחים, ככל האפשר.


כאשר נעשה שימוש בפָּלֶטָת צבעים, שמתכתבת עם הלוגו שלנו, נייצר בדרך זו "שפה" אחידה בין המותג לאתר.


פָּלֶטָת הצבעים באתר לא רק משפרת את המראה הויזואלי שלו, היא חייבת לשרת את המטרות והיעדים שלנו, ולגרום לגולשים להשאר באתר, להתעניין בתחום שלנו, ואף להניע אותם לרכוש מאיתנו את המוצרים והשירותים שאנחנו מבקשים למכור להם.


צבעים פסטלים רכים מסייעים למיקוד, הם עוטפים ומרגיעים את הגולשים באתר, ומכוונים אותם לעבר היעד הנכסף. צבעים נוקשים ועזים מלמדים על קשיחות ונחישות ולפעמים גם על תשוקה ותעוזה. אבל גורמים לדרמטיות ולתחושת חוסר נוחות.

צבעים אפרוריים יכולים להצביע על חוסר וודאות, תסכול ולפעמים גם מלנכוליה ואובדן דרך.


לשם המחשה אני מצרפת לשיפוטכם צילום מסך אקראי של אתר המשתמש במגוון פונטים בעיצובים ובצבעים שונים. [כמובן שפרטי העסק טושטשו והוסתרו].


אתר צבעוני שעושה שימוש בכותרות צבעוניות ובפונטים שונים
מרב עצים לא רואים את היער - צילום מסך אקראי

האם אלה המסרים שאנחנו רוצים להעביר לגולשים שלנו?

המח האנושי קולט צבעים באופן מהיר ביותר, והוא "מפענח" ו"מתרשם" ו"מגדיר" אותם עבורנו. יחד עם זאת, ראוי לזכור, שהמסרים האלה שאנו קולטים מהצבע, הם מאד סובייקטיבים. ומול אדם שסולד מצבע אדום, וקולט ממנו מסרים של דם, מלחמה ושנאה, יהיו אחרים שיקלטו מאותו הצבע האדום מסרים הפוכים – אהבה, תשוקה, עוצמה.

רובנו מונעים מצבעים ומפתחים אסוסיאציות ורגשות כלפיהם [לטוב ולפחות טוב].

צבע הוא רכיב גרפי עם עוצמות ממגנטות. המח קולט ומגיב אליו במהירות גדולה, וגם זוכר אותו. צבע יכול לעורר תשומת לב, ומאידך – שאט נפש. הוא בהחלט אלמנט שמעורר רגשות [חיוביים ושליליים] בעיני המתבוננים בו. הוא לעולם לא משאיר אותנו אדישים אליו.


כאשר נמתן את השימוש בצבעים ונדלל אותם ל-שניים עד שלושה באתר, נגרום לגולשים להזדהות בקלות רבה עם המותג שלנו ולזכור אותו. נצליח לבדל את עצמנו ולייחד את המותג שלנו ברשת.

הרעיון המרכזי בבחירת הגוונים הוא אחידות.

אנחנו חייבים לייצר זהות אחידה, שתסייע לנו למקד את תשומת הלב של הגולש אל המותג שלנו ולגרום לו לזכור אותו.

קחו לדוגמא את רמי לוי – שהשתמש בצבע הורוד למיתוג העסקי . כן. ורוד. כל שקית ורודה מיד "מתקשרת" במוחנו לפירמה שלו.

המיתוג הנועז, הבלתי שיגרתי והמסוכן הזה, יכל היה להסתיים גם במפח נפש – ולגרום לרבים להרהר בחנות ממתקים או משחקים.


עד אז [כמו עד כה] רבים מהעוסקים בתחומי המזון נטו להשתמש בגוונים של כתום ואדום למיתוג, מתוך הנחה שהגוונים הכתומים והאדומים משפיעים על מערכת העיכול ועל התשוקה שלנו לאוכל.


רמי לוי שיווק השיקמה, הביא אל תחום המזון את הגוון הורוד הנועז, שהיה מוכר ומוטבע במוחנו כזיכרון ילדות מתוק מעידן בובות הברבי. המיתוג הורוד, במקרה שלו, הצליח מעבר לכל מה שניתן היה לשער.


אבל הוא לא המציא את זה. צבעו של המשקה הנמכר ביותר בעולם [קוקה קולה], הוא שחור דווקא.

לדאבון הלב, למערכת הסיכויים והסיכונים לבחירת הצבעים באתר, אין נוסחא אחידה, או מדוייקת.

יחד עם זה, יש לא מעט גוונים "בעייתים" ברשת – למשל זהב וכסף ובכלל צבעי מתכת מבריקים. אלה צבעים שהרשת מתקשה להציג, צבעי הזהב והכסף נוטים להראות על המסך כמו צהוב ואפור.


טקסט לבן על רקע שחור או בהיר – מקשה מאד את הקריאה ומחייב גולשים להתאמץ.

טקסט אפור על רקע לבן או על רקע כהה, גם הוא בעייתי. קשה מאד לקרוא את הכיתוב.

לעומת זה גופן שחור על רקע לבן הוא נהדר וקריא, ונעדר אתגרים.


בבחירת הגוונים לאתר כדאי מאד לשתף את מי שבונה לנו את האתר בצבעים האהובים עלינו, כדי שיחד איתו, בעבודה משותפת, נשמור על הגוונים ונשלב אותם בצורה מאוזנת באתר.


לפעמים אין מנוס וראוי לשנות בטון אחד או שניים את הצבע, כדי לנטרל ולהרגיע מעט את גווני הלוגו. בעיקר כשמדובר בצבעים חמים ועזים כמו – אדום, ירוק, כחול, כתום, טורקיז.

צבעים הם גם נגזרת של חברה ותרבות

אתרים בגיאורגיה, אזרבייז'אן, אוזבקיסטן ודומיהן [שם לצבעים יש "שפה" שונה ואסוציאציות אחרות] – יהיו ססגוניים יותר מאתרים במדינות אירופה, למשל.


בניגוד גמור לאירופה, בה נתפס הצבע הלבן כצבע טהור, סולידי ומאד יוקרתי, במדינות המזרח הרחוק נתפס הצבע הלבן כצבע רפאים, המסמל חידלון, מוות וריקנות. ואילו הגוונים הצהובים מסמלים חיים.


במזרח התיכון נהוג לעשות שימוש רב בצבעי כחול, אדום, וירוק המסמלים חיים, תשוקה ושמחה ואילו לצבע הצהוב מייחסים ניכור, קנאה ומלנכוליה.


כדאי לחשוב בעת ההקמה של האתר מה הם המסרים שאנחנו מבקשים להעביר לגולשים שלנו. באיזו שפה אנחנו מבקשים לתקשר איתם. מה הן המטרות שלנו. מה היעד אליו אנו רוצים שהגולשים שלנו יגיעו. האם הגוון המסויים שבחרנו מתאים לקהלים אליהם אנחנו פונים. האם הוא יחבר אותם לאתר, או יגרום להם להמלט ממנו בעור שיניהם?

כדאי לבדוק ולברר באילו צבעים משתמשים המתחרים שלנו. לבחון מה פשר הצבעים שבחרו. ואיך אנחנו מרגישים עם הצבעים האלה.

סיפור אישי לדוגמא -


לפני למעלה מעשור, כשבניתי את האתר הראשון שלי, השתמשתי בפלטת צבעים כחולה. זה היה הצבע שאיפיין את כל מי שעסקו באותן השנים בהקמת אתרים – כחול כהה משולב בכחול בהיר.


זה אגב הצבע ששולט עד היום באתרים ובאפליקציות של רב הרשתות החברתיות [פייסבוק, טלגרם, טוויטר, לינקדאין, ושות'... ולא בכדי]. הכחול נתפס כצבע יוקרתי, אצילי, הרמוני, צלול, ומעורר אמון.


לאט לאט שיניתי את טון הצבעים והעברתי את האתר לפלטת הצבעים הסגולים. [סגול הוא הצבע האהוב עלי].


אבל ... מהר מאד הבנתי שלמרות שאני מאד אוהבת ומתחברת לגוונים הסגולים בחיי היומיום, הצבע הסגול היה פחות מוצלח באתר שלי, וגרם לנטישות רבות.

למה אני משתפת אותכם בסיפור הזה?

כי ראוי בעיני שתדעו שלא חייבים לעשות כל מה שהמתחרים והקולגות שלנו עושים. [אגב – רה הקולגות שלי כבר לא עושים שימוש בצבעים כחולים]. כדי שנלמד שאפשר להחליט לבדל את עצמנו מהמתחרים שלנו, באמצעות פלטת צבעים שונה.

שלא תמיד מה שכולם מחליטים ועושים, הוא הדבר הנכון לעשות.


אגב – גם אתרים לעורכי דין ולרואי חשבון, וליועצים אירגוניים, שנחשבים לאתרים מאד מוקפדים ומעונבים, כאלה שהגוון ששלט בהם באופן מסורתי אורתודוקסי היה כחול על אפוריו, אני תמיד מציעה שימוש בגוונים שונים, כאלה מיוחדים, שייחדו ויבדלו אותם מעמיתיהם.


וכשלקוחה מבקשת ממני רק אדום נועז או טורקיז עז, או ירוק צועק, [בדרך כלל רק נשים מבקשות] אני מעיזה לכוון אותה גם לצבעים אחרים, ולהטמיע באתר את הצבעים שהיא אוהבת, באופן שלא יחבלו בקידום האורגני של האתר, כלומר: באופן שגם גוגל וגם המשתמשים באתר יוכלו להנות מהצבעים שהיא אוהבת.

איך עושים את זה?

בוחרים 2 צבעים ראשיים, איתם מקימים את האתר, ומדי פעם [בצורה מאד מחושבת ומדוייקת] "משרבבים" ויוצקים לתוכם את הצבע הנוסף, באופן זהיר.

לסיכום - לשימוש שאנו עושים בצבעים יש השפעה קרדינלית על הגולשים שלנו, וגם על הקידום האורגני שלנו ברשת.

הצבעים מעבירים מסרים ומאפשרים לנו לייצר תקשורת עם הגולשים באתר. ובה בעת הצבעים מקשים או מקלים עלינו מאד לייצר תקשורת עם האלגוריתם של מנועי החיפוש, ו"להסביר" להם מה התוכן שאנחנו מציגים באתר, ואת מי הוא עשוי לעניין, כדי שיחשפו אותנו יותר ויותר ויעבירו אלינו תעבורה טובה.

שורה אחרונה - לשימוש בצבעים ולשילוב שלהם באתר יש משמעות עצומה ונחרצת המתבטאת בשורת הרווח וההפסד.

ולפני הפרידה אני משתפת אותכם בלינק לכלי של גוגל לבחירת פָּלֶטָת צבעים.- מנוע החיפוש הגדול בעולם, גוגל, ירום הודו, עוזר לנו במציאת פָּלֶטָת צבעים מתאימה.


בהצלחה רבה !

ואם צריכים עזרה כדי להצליח, מוזמנים לפנות אלי

381 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page