top of page
חיפוש

מה זה טולטיפ? והאם יש לו חשיבות לקידום האורגני של האתר?



צנצנת זכוכית על הדלפק לאיסוף תשר

בכל מיני הרצאות ובמכללות שאני מלמדת, אני נשאלת לאחרונה על הטולטיפ. חובת השימוש בו, התועלות שבו, ומה הקשר שלו, אם בכלל, לקידום אורגני [SEO] של האתר שלנו.

אז החלטתי הפעם לעשות קצת סדר:

טולטיפ [Tooltip] הוא כלי עזר טקסטואלי ויזואלי, שמציג מידע נוסף על רכיב באתר. הצגת המידע הנוסף נעשית באמצעות תיבת טקסט קטנה, שמוצגת לגולש במחשב, כאשר הוא מניח את העכבר על האלמנט [כמו שמוצג בתמונה].


טולטיפ משמש בדרך כלל באתרים, כדי לספק עוד מידע על אלמנטים [בהם: כפתורים, קישורים, תמונות, טקסט וכו']. הטולטיפ יכול לספק מידע נוסף על הפריט כמו: תיאור, פרטיות, כללי שימוש, תאריך ועוד.


הטולטיפ [בכינויו העברי - "עצה" או "רמז צץ" ובלועזית הוא מכונה לפעמים גם - "Infotip"] הוא כלי עזר קל לשימוש, שמאפשר לגולשים שלנו לקבל מידע מורחב ומפורט יותר על האלמנט, והוא מוצג להם בצורה מהירה ונוחה.


הטולטיפ מאפשר לגולשי האתר להבין בקלות רבה יותר מה הנחיצות של רכיב מסויים בעמוד ומה הפונקציונליות שלו. בעצם הוא מספק מידע נוסף, שלא מופיע בברירת המחדל באתר. למעשה כך הוא עוזר לספק למשתמשים מידע מפורט רהוט ויעיל יותר, ובכך הוא לחלוטין מסייע בשיפור חוויית המשתמשים.

האם יש לטולטיפ השפעה על הקידום האורגני של האתר?

התשובה הקצרה והנחרצת היא לא.

הטולטיפ לא משפיע באופן ישיר [כהוא זה] על הקידום האורגני של האתר.

אבל ... [כן. יש אבל] ...
תמונה המציגה את הטולטיפ במעבר העכבר במחשב

השימוש בו עשוי לסייע בשיפור חוויית המשתמשים, ולעזור לגולשים להבין בצורה טובה יותר את התכנים והפונקציות השונות שמוצגות באתר וברכיבים השונים.

בנוסף - צריך לזכור שכאשר אנחנו מציגים בטולטיפ עוד מידע ותיאור, הכוללים את ביטויי המפתח החשובים לקידום במנועי החיפוש, אז כמובן שהטולטיפ מסייע לאתר להיות יותר נגיש למנועי חיפוש, שמן הסתם יקדמו אותו בתוצאות החיפוש.

אבל [רק אומרת] ...

שהטולטיפ הוא רק גורם מינורי.

אחד מתוך המגוון העצום של המרכיבים הרבים [והקרדנליים], שמשפיעים על הקידום האורגני של אתר, והטולטיפ לבדו לא מהווה כלל גורם משמעותי לקידום האתר, ובוודאי שהוא אינו נושא על כתפיו את קידום האתר ברשת.

האם חובה להשתמש בטולטיפ באתרים?

בכנות - לחלוטין לא.

אך השימוש בטולטיפ עשוי להיות בעל ערך לגולשים שלנו באשר הוא מעצב, מייעל ומשפר את חוויית המשתמש שלהם. טולטיפ יכול לסייע למשתמשים להבין את פונקציות האתר, ככל שהמידע מוצג עליו בצורה מדוייקת ונהירה יותר.

בנוסף, השימוש בטולטיפ יכול לסייע לפיתוח האתר בצורה טובה יותר - בתיקוני תקלות ותיקוני באגים [כאן בהמשך אני מייד מסבירה]. וכן לכוון את המשתמשים אל אזורים חשובים יותר [לנו] באתר.


בקצרה טולטיפ יכול לגרום לקהל המבקרים שלנו להתמצא באתר ולהרגיש הרבה יותר בטוחים ומרוצים [או פחות מתוסכלים], ובסופו של דבר, להגדיל את סיכויי ההצלחה של האתר שלנו ברשת.

לכן, אם יש פונקציות מסוימות באתר שלנו, או כאשר אנחנו רוצים לספק מידע נוסף למשתמשים, אין ספק שהשימוש בטולטיפ כדאי ומומלץ.

מה נציג בטולטיפ?

המידע שנציג בו מגוון.

החל ממידע בסיסי [כמו שם האלמנט], המשך במידע מפורט [כמו הפעולות שיש לבצע עליו, מאפייניו, יתרונותיו] אבל הוא יכול גם לכלול מידע נוסף כמו: תיאור הפעולות האפשריות, הסברים, הערות, תמונות, וכו'.

לדוגמה
טולטיפ על תמונה: כביש מספר 1 בדרום סיצליה

בטולטיפ על תמונה יכול להיות מוצג מידע נוסף על התמונה [תיאור מפורט של התמונה, המיקום בו צולמה, גודלה וכו'].


בטולטיפ על לינק נוכל להציג מידע על העמוד המקושר, או על הפעולות שיש לבצע [הקלקה אחת, שתי הקלקות קצרות וכו'] כדי לפתוח את הקישור.


בטולטיפ על תיבת טקסט [כמו בצילום המוצג כאן למטה] אפשר להציג מידע נוסף על התוכן שבתיבה, [למשל- הערות, תמונות, קישורים וכו'].


באופן כללי, טולטיפ יכול להציג מידע נוסף שלא מוצג באופן מלא בעמוד וכך כאמור הוא מסייע למשתמשים להבין את התכנים והפעולות הזמינות באתר. ומשפר את האמון שלהם בנו.

הערת ביניים קצרה, אבל מאד מאד חשובה

כאן אולי המקום לציין כי הטולטיפ עפי"ר אינו מוגבל בתווים, [ההגבלה תלויה בממשק ובסגנון העיצוב של האתר]. ובכל זאת כדאי להשתמש במידע הנוסף בצורה חכמה ולא לכתוב כמות גדולה של טקסט, כדי לא לפגוע בחווית המשתמש ולא לסכן את נגישות האתר.


דוגמא לטולטיפ על תיבת טקסט מאתר ויקיפדיה בו מוסבר בהרחבה מהוו אתר אינטרנט
דוגמא לטולטיפ על תיבת טקסט מאתר ויקיפדיה בו מוסבר בהרחבה מהוו אתר אינטרנט

ואי אפשר בלי מילת הרגעה -

באתרי וויקס אין עדיין אופציה לטולטיפ בלינק ובטקסט [אבל ... כמו שאני מכירה את וויקס - זה יקרה בקרוב.... מי יודע? אולי עוד לפני שאסיים את כתיבת המאמר].

מה החשיבות של הטולטיפ אם בכלל?

כאמור - הטולטיפ מאפשר לנו להציג מידע נוסף לגולשים על אלמנט או פריט מסוים, וכך לספק להם יותר מידע על המוצר או השירות שלנו.

זה חשוב, כי ככל שהמידע על המוצר או השירות שלנו מפורט יותר ונהיר למשתמשים, כך יהיה להם קל יותר להחליט אם לרכוש את המוצר או השירות שאנו מציעים להם.


במילים אחרות - הצגת מידע נוסף בטולטיפ משפרת את חוויית המשתמשים ומסייעת להם להבין את התכונות והיתרונות של המוצרים או השירותים שלנו, מה שיכול לסייע להם בהחלטה לבצע איתנו אינטראקציה.

מה גם שמבחינתנו מדובר כאן בשטח פירסום ושיווק חינמי נוסף.


בנוסף, הצגת מידע נוסף בטולטיפ על תמונה עם אלט טקסט קריטית עבור גולשים עם לקות ראייה, באשר היא מגבירה את נגישות האתר ומאפשרת לגולשים עם מגבלות ראייה לקרוא את המידע והתוכן הנוסף של התמונה, המוצר או השירות שלנו.

האם כדאי להשתמש בטולטיפ, גם כאשר הטמענו אלט טקסט [Alt Text] בתמונות?

כן, ניתן להשתמש בטולטיפ על תמונה שכבר הטמענו בה אלט טקסט כדי להציג מידע נוסף.


לדוגמה, אם יש לנו תמונה של מוצר בחנות האתר וב-.A.T שלה כתבנו "שוקולד לבן עם שבבי שוקולד צ'יפס מריר", אז ניתן להציג בטולטיפ מידע נוסף על המוצר כגון: רכיבי המוצר | מחיר המוצר | משקל המוצר | מאפייני המוצר | תכולת השוקולד באחוזים | תכולת שבבי השוקולד | מספר הקלוריות במוצר | ואפילו את אפשרויות המשלוח, או האיסוף העצמי.


[בטולטיפ מהסוג הזה, ראוי להציג את התוכן באופן מסודר וברור, כדי שהמשתמשים יוכלו לקרוא אותו בצורה נוחה ומהירה, ויהיו מסוגלים להבין את התכונות השונות של המוצר במהירות].

רגע. אז מה ההבדל בין אלט טקסט לטולטיפ?

אלט טקסט [Alt Text] וטולטיפ [Tooltip] הם שני סוגים של תיאורי תמונות או אזורי טקסט באתרים וביישומים.

אלט טקסט [במסגרת האדומה בתמונה למטה] הוא טקסט מקוצר [אלטרנטיבי לרכיב גרפי] שמתאר את תוכן התמונה או האזור בצורה מדוייקת, ומיועד למשתמשים עם מוגבלויות ראיה, או למשתמשים שאינם מסוגלים לצפות בתוכן המוצג בתמונה.

השוני הבולט הוא בכך שהאלט טקסט [מוסתר מהגולשים] מוצג בגוף התמונה באתר אינטרנט או ביישומים, וניתן לקרוא אותו רק באמצעות תוכנות לקריאת מסך.

טולטיפ ואלט טקסט בצילום תמונה

מאידך - הטולטיפ [מסומן במסגרת כחולה בתמונה], הוא טקסט גלוי המוצג באתר, וניתן לראות אותו כאשר מניחים את העכבר מעל לתמונה או אזור הטקסט. צריך לזכור שבמובייל, באין לנו עכבר, הטולטיפ לא יוצג למשתמשים.

הטולטיפ נועד לספק מידע נוסף או פירוט על התמונה וניתן לשימוש גם כדי לתת הצצה מקדימה לתוכן שיפורסם לאחר מכן בתמונה או באזור הטקסט.


אין כל סתירה בין שניהם, ולכן - כדי לתת מידע מקצועי ומדוייק על התמונות והאזורים באתר אינטרנט או ביישומים, מומלץ להשתמש בשני הסוגים יחד ולספק תיאור מפורט עבור כל אחד מהם.


אגב - אל תבלבלו את זה עם Caption - שמשמעותו הוא "כיתוב תמונה" - כלומר: כתובית [עפי"ר בת שורה אחת] מתחת לתצלום או תמונה עם הסבר על מה שמוצג בתמונה, כמו בדוגמא הזו [בתמונה]


 בתמונה: חמישה אגסים בשורה על שולחן עץ
בתמונה: חמישה אגסים בשורה על שולחן עץ

סיכום ביניים

אלט טקסט, טולטיפ וקאפשיין הם כלי סיוע חשובים לניווט והבנה של התוכן באתרים. הם עוזרים למשתמשים להבין ולנווט בתוכן גרפי, כמו תמונות וסרטונים.


ה-אלט טקסט [.A.T] הוא טקסט המתאר את המידע החזותי בתמונה או במדיה. כשהתמונה אינה נטענת, הטקסט החלופי מופיע במקומה. זה חשוב למשתמשים הסובלים מבעיות ראייה, וכאלה שאינם יכולים לטעון תמונות בגלל מגבלות רשת.


ה-טולטיפ [Tooltip] הוא מעין תיבת מידע קטנה, המכילה מידע מורחב על האלמנט. היא מוצגת כאשר המשתמש מרחף עם העכבר מעל תמונה או אלמנט אחר בדף.


ה-קאפשיין [Caption] הוא כיתוב טקסט המוצג מתחת לאלמנט הגרפי ומספק מידע נוסף על המדיה. הוא יכול לכלול מידע כמו: כותרת, מידע על התוכן ומידע נוסף על המקור או על היוצר של המדיה.


השימוש בטולטיפ יכול לסייע בתיקון תקלות ובאגים במספר דרכים:

איתור וזיהוי באגים:

כשהמשתמשים מניחים את העכבר מעל התמונה והטולטיפ מופיע, הם יכולים לראות מידע נוסף אודות התוכן של האזור או התמונה. אם הטקסט המוצג בטולטיפ מספק מידע לא מדוייק, או מראה על תפקוד שגוי, זו עשויה להיות אינדיקציה לבאג או לתקלה. הטולטיפ יכול לעזור לזהות את הבעיה הספציפית, ולהבין איזו חלק מהקוד צריך לתקן כדי לפתור את התקלה.


ניתוח תקלות:

בזמן פיתוח ובדיקה של האתר, הטקסט בטולטיפ יכול לספק מידע נוסף על הפעולות והתגובות של המשתמשים. כך ניתן להבין את הזרם של האירועים והפעולות המתבצעות, ולזהות תקלות נקודתיות או אזורים שמחייבים שיפור.


חסרונות עיצוביים:

טולטיפ יכול לסייע בזיהוי חסרונות עיצוביים באתר, [למשל: שימוש בגודל פונט לא נכון או תמונות שאינן מוצגות כראוי] וכך לאפשר למפתחים לתקן אותם ולספק חוויית משתמש מיטבית.

לסיכום,

טולטיפ הוא כלי עזר ויזואלי פופולרי וחשוב, שמעניק לבעלי האתר שטח פרסום חינמי נוסף, לשיווק העסק, מסייע למשתמש לקבל מידע מקיף ורחב יותר על הרכיבים ומשפר את חוויית המשתמש.




ואם יש לך צורך בעזרה, אפשר כמובן לפנות אלי (:

153 צפיות3 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page