top of page
חיפוש

מדריך ליצירת חוויית משתמש טובה ב-3 שלבים פשוטים



אשה שרועה על הספה בנוחות

יצירת חוויית המשתמש [UX] היא אולי הנושא החשוב ביותר בעולמות הדיגיטליים, כמו גם בעולם הפיזי.

חשיבותה מכרעת לא רק מפני שמנוע החיפוש מצפה מאיתנו להעניק לגולשים חוויה מדהימה ומיוחדת. כזו שתעורר בהם השראה, תגרום להם לחזור שוב ושוב לאתר שלנו, ולהשאר בו זמן רב.


היא חשובה כי האתר שלנו אמור לשמש ולשרת בני אדם, ואם נעניק להם חוויה פחות טובה, הם פשוט לא יגיעו ולא יעשו כל שימוש באתר המפואר שהקמנו.


אבל ... אַלְיָה וְקוֹץ בָּהּ


חווייה היא מושג אינדבידואלי. אישי. ואם לא די בכך היא גם משתנה ותלויה בנסיבות.

חווייות המשתמש שלנו בזמן שאנחנו נמצאים בעבודה מול מחשב, או כשאנחנו ממתינים לאוטובוס, או כשאנחנו בזום, או כשאנחנו בהמתנה למורה באסיפת הורים [וכד'] הן חוויות שונות בתכלית.


ובכל זאת איך יוצרים חוויית משתמש באתר שלנו? איך נדע מתי הגולש פנוי וקשוב? ומתי הוא עסוק וטרוד בעניינים אחרים?

וגם אם נדע, איך נוכל לעזור לו?

יש מספר דרכים ליצירת חוויית משתמש טובה באתר שלנו:


1. ידידותי לאנשים ולמנועי החיפוש


הכל בעיני המתבונן, ולכן בסופו של דבר הכל סובב סביב היופי והנראות. כשאנחנו מעצבים אתר, שמעורר השראה והתפעלות בקרב המבקרים, זה הכי סבבה בעולם. מי לא רוצה שאנשים יסובבו את הראש ויתפעלו מהאתר שלו?.


אבל עיצוב לא מתייחס רק לנראות, אלא בעיקר להנדסת אנוש. אתר יפה ומלבב ככל שיהיה, עלול לסבול מנטישה של גולשים, שלא מוצאים את ידיהם ואת רגליהם בו.


אנחנו חייבים להקפיד על נוחות מירבית ואינטואיטיבית, כדי לאפשר לכולם [ללא יוצא מן הכלל] להנות מהגלישה בו. בדיוק כמו שכשאנחנו יוצאים לנסיעה, נרצה שהכביש יהיה עביר ונגיש לכלי הרכב שלנו, שלא יהיו בו מהמורות או מפגעים או פקקי תנועה כבדים, שיפריעו לנו.

שומה עלינו להנגיש את האתר לכלל האנשים [ולא רק לבעלי מוגבלות]. כאשר אנחנו מנגישים את האתר לכל המשתמשים, אנחנו בעצם יוצרים עבורם מרחב אינטרנטי ברור, קל להבנה ועביר.


אווירה טובה באתר מושגת באמצעות העיצוב הגרפי [UI]. ולכן הוא חייב להיות כזה שמחזק את התוכן בכל אחד מעמודי האתר, ולא מחליש או מערער אותו.


בסופו של יום העיצוב מגדיר את המבנה והזרימה [Flow] באתר. והוא חייב להיות ברור, צלול ונהיר. כזה שיאפשר לגולשים שלנו להבין מה אנחנו מצפים מהם, ומה ממתין להם בהמשך הדרך ובסופה, וימנע מהם תסכול.


שני ראשים של אנשים מחוברים ביניהם

מבנה האתר חייב להתחשב באסטרטגיה העסקית והשיווקית שלנו, ולשרת אותן. אבל הוא חייב לעשות את זה תוך שהוא מתחשב בקהלי היעד שלנו. [האם הם מבינים את השפה? האם הם יודעים מה עליהם לעשות כדי לקרוא מאמר או לשלוח טופס? וכו']


אני רואה לא מעט אנשים שמעמיסים על עמוד הבית את כל מרכולתם, מתוך רצון להציג לגולשים מיד בכניסה לאתר את כל השירותים והמוצרים שהם מוכרים, מתוך בהלה מוטעית שאם לא יעשו כך, יפספסו עסקה.


בעיני זו טעות איומה. ה"הסתערות" על הגולש עלולה להפחיד אותו ולגרום לו לנטוש אותנו.

עמוד הבית חייב להכיל רק את הדברים החשובים ביותר [למשל – במה אנחנו עוסקים. מי אנחנו. עם מי אנחנו עובדים].

חובה להקפיד גם על מרווחים מושכלים ומאווררים בעמוד הבית, כמו בכל עמודי האתר, ולא להשאיר מרווחים ריקים גדולים מדי.

כדאי לקשר אל עמוד הבית את העמודים הפנימיים, אבל צריך לעשות את זה בזהירות ובהיגיון, תוך שמירה על זרימה חלקה והגיונית.

לא כדאי ולא נכון [למשל] להעביר את הגולשים, מיד עם כניסתם לאתר, לעמוד יצירת הקשר.


2. ידידותי למובייל


אשה משתמשת בטלפון נייד

כיוון שרב אוכלוסיית העולם גולשת במובייל, חייב האתר שלנו להיות רספונסיבי ומותאם גם למכשירים ניידים.


כלומר – אתר שיודע להתאים את עצמו גם למסכים הקטנים של הסמארטפון, ומאפשר לאנשים להקליק על האלמנטים הקליקביליים שלו, ובעיקר – למצוא בדיוק בדיוק את מה שחיפשו.


אנחנו חייבים למקם את האלמנטים באתר, באופן שיהיו בולטים ויאפשרו לאנשים שמימדי גופם גדולים [כמו גם לאנשים שמימדי גופם זעירים] לגלוש ולפעול בקלות ובנוחות באתר שלנו. [כתבתי בהרחבה על תופעת האצבע השמנה והאוזן של העורך].


3. תוכן זה לא רק מילים


תוכן הוא סך כל האלמנטים שאנחנו מעלים לאתר [תמונות, טקסט, איורים, גיפים, וידאו, אודיו, פיצ'רים, כפתורים, טפסים וכו'].

אתר האינטרנט שלנו חייב לייצג את המותג והעסק שלנו באופן מכבד ומקצועי. ולכן התוכן באתר חייב להיות מדוייק ונהיר. בלי שגיאות כתיב. נערוך הגהה לטקסט. נבחן את סוג וגודל הגופן. נתאים את הצבעים. נבדוק את הרזולוציה של האלמנטים הגרפיים. את אופן הפעולה שלהם.

אסור לשכוח להוסיף הגדרות ותיוג לאלמנטים האלה [טקסט. תגיות. טקסט חלופי וכד'].

ובאופן כללי צריך לזכור להגדיר את האתר כולו למנועי החיפוש ברשת, כדי שיוצג.


4. [אני יודעת. הבטחתי 3] אבל מוסיפה משהו כללי לסיום ... - בחינה ודיוק


בתום העבודה אני נוהגת להעביר את האתרים שאני בונה, לאנשים שונים [בעיקר לכאלה שאינם מבינים דבר בטכנולוגיה ובבניית אתרים] וגם לקולגות שלי.


חשוב לי להבין וללמוד מהם מה עבד להם. מה הפחיד אותם. מה לא הבינו. מה איכזב אותם, כמו גם ממה התלהבו ומה אהבו.


חשוב לי להבין איזו חוויה הם עברו באתר. כדי שאוכל לדייק את המבנה, המסרים הויזואליים, העיצוביים וללטש את האתר, לפני שאני מאנדקסת אותו, ומעבירה אותו לבעליו.

בהצלחה

ואם יש לך עניין או צורך ביצירת חוויית משתמש טובה באתר - אני בהחלט הכתובת שלך


173 צפיות0 תגובות
bottom of page