top of page
חיפוש

תפריט ההמבורגר באתרים, האם הוא תומך ב-SEO ?


תפריט המבורגר באתרי אינטרנט

הטרנד החדש, שהפציע בשמי הרשת בשנים האחרונות, והחל לצבור תאוצה גם בישראל, שמור בהחלט לתפריט ההמבורגר באתרי האינטרנט בצפיה ממחשב נייח.


אט אט הוא כבש את מקומו באתרים רבים, והחליף את התפריטים הסטנדרטיים [הרוחביים או האורכיים].


בסוף המאמר צירפתי סרטון הדרכה, שמראה איך לעצב ולהטמיע תפריט המבורגר באתרי וויקס. [אבל מציעה לקרוא עד הסוף, ולקבל החלטה מושכלת אם כדאי להתקין אותו].


תפריט ההמבורגר הוא אלמנט עיצובי


ברב המקרים מדובר באייקון שצורתו מלבנית או מרובעת [אבל יש גם אלפי צורות אחרות - עגולות, אליפטיות, מתומנות ועוד. כיד הדמיון], שמכיל שלושה פסים מאוזנים [מכאן זכה לכינוי "המבורגר"] בדומה לזה המוכר לנו מהניידים.

רבים מכניסים לתפריט ההמבורגר גם תמונות של מוצרים או שירותים שהם מבקשים לקדם. זה אכן מדליק, ומבחינה עיצובית גם מקסים. רק צריך לבדוק שזה גם מונגש לבעלי מוגבלויות, כלומר שהתפריט נגיש גם לאוחזי המקלדת.

עיצוב המבורגר בתפריט האתר בגלישה ממחשב נייח

אם לא די בכך, אז יש גם מי שמעצבים את התפריט בתוך הלוגו עצמו.


רבים אחרים משתמשים באיורים ושלל דקורציות מפתיעות שונות ומשונות. [כבר ראיתי דיונונים, ארנבונים וצורות גאומטריות מקפצות וכאלה].

זה רע, כיוון שרב הגולשים לא באמת מבינים שהלוגו או האנימציה לחיצים וקליקבילים.


אחרים משתמשים בעיצוב מתחכם ססגוני, או בעל צורה מיוחדת, עם או בלי תנועה [אנימציה] ויש מי שרושמים על האייקון את מהותו - "תפריט".



איפה ממקמים את תפריט ההמבורגר?


תמיד תמיד נמקם אותו על האדר [Header] בדומה לתפריט הקלאסי. על פי רב באתרים בעברית וערבית [שפות הנכתבות מימין לשמאל] נמקם אותו בפינה העליונה מימין, ובאתרים לועזיים נמקם אותו בשמאל.

כדאי לזכור שתפריט הוא אלמנט ליבה רוחבי, נַוָּוט [Navigator], המסייע לגולש להתמצא באתר שלנו באופן אינטואיטיבי.

כלומר: הוא משמעותי מאד מאד מאד לחוויית המשתמש [UX] שאנחנו מעניקים לגולשים באתר.


התפריט [הקלאסי] מופיע בכל עמוד באתר ומציג לגולש באיזה עמוד או אזור הוא נמצא בכל רגע נתון, ואלו עמודים יש באתר. תפריט המבורגר לא מציג מיקום.


העניין הזה אולי משני בחשיבותו לקהל הצעיר, כיוון שממילא באתרים העומדים בכללים של גוגל, כל עמוד נושא כותרת, המקלה מאד על ההתמצאות של הגולש. הוא יודע באיזה עמוד הוא נמצא.

לתפריט ההמבורגר יש לא מעט יתרונות:
  • הוא מסקרן. צעיר. חתיך ויפה. אין ספק.

  • הוא מאד נקי ומאוורר. "מפנה" מקום בהאדר, כי הוא מאד מינימליסטי. [סוג של כפתור].

  • הוא מאפשר ארגון וסדר בעריכת הקטגוריות הראשיות והמשניות שלישיות / רביעיות וכו'.

  • אפשר לעצב אותו בכל צורה, גודל וצבע שרוצים. להוסיף לו תמונות, איורים, אנימציות וסרטונים

אבל לצד היתרונות, יש לו גם חסרונות:
  • לעיתים דווקא גודלו המזערי בעוכריו, כיוון שהוא מינימליסטי, הוא נעלם מעיני הגולשים.

  • ההתמצאות בו קשה ומאד לא אינטואיטיבית ולא מובנת. בעיקר לא ל"מבוגרים" [גילאי 40+].

  • בתפריט ההמבורגר העמודים מוסתרים רב הזמן, וזה מחייב את הגולשים בהקלקה נוספת. כדי לעבור מעמוד לעמוד, נאלץ הגולש לבצע למעשה שוב הקלקה על התפריט כדי למצוא את העמוד אליו הוא מעוניין לעבור. [כדאי לזכור שרב הגולשים לא באמת ישקיעו בזה. רובם ינטשו ויעברו הלאה].

אבל ... האם הוא תומך בקידום האורגני? ו ... מה גוגל חושב עליו?

התשובה האמיתית והכנה היא: אין לדעת. גוגל לא מסר עד כה התייחסות כלשהי לגבי העיצוב החדשני.

ובקרב קהילת ה-SEO יש דעות לכאן ולכאן.

האם תפריט ההמבורגר תומך בקידום אורגני של אתרים?

האם האלגוריתם של מנוע החיפוש מצליח לסרוק ולהבין את ההיררכייה של מבנה הקישורים בתפריט מהסוג הזה?

אסכולות שונות טוענות דבר והיפוכו:

נכון לרגע כתיבת שורות אלה, מצדדי תפריט ההמבורגר גורסים כי התפריט מאורגן ומסודר מאד ולכן ברור יותר לגולשים, הוא מאריך את זמן השהייה שלהם באתר, כיוון שהוא לא גורם להסחת דעת, ומשאיר האדר "נקי".


מאידך מי שפחות מתחברים אליו טוענים כי הוא מצריך "הבנה דיגיטלית".

האמת, יש להניח, נמצאת איפה שהוא באמצע.

מבנה הניווט באתר חייב להתייחס להנדסת אנוש, כלומר: לסייע לגולשים למצוא בקלות את התוכן הרלוונטי אותו הם מחפשים באתר שלנו.

המבנה האדריכלי של הקישורים, [הפריסה והמיקומים של כל ערך בתפריט] מהווה למעשה את התשתית למפת האתר, באמצעותו "מבינים" גם הזחלנים והעכבישים של מנוע החיפוש מה היא החשיבות שאנחנו מייחסים לנושאים מסויימים ומה הן המטרות שלנו.

מחקרים על תפריט ההמבורגר

באופן מוזר נערכו מחקרים מעטים בנושא. מחקר שנערך בבלגיה בשלהי 2019 בקרב משתמשים ובעלי אתרים, חשף כי 79 אחוז מהגברים, 59 אחוז מהנשים, ו-58 אחוז מהגולשים המבוגרים [גילאי 45 ומעלה] נטשו את האתר סמוך מאד לזמן כניסתם אליו, [בתוך כ-10 - 15 שניות בממוצע].


לעומתם 89 אחוז מהצעירים [נשים וגברים בגילאי 12 – 25] גילו עניין וסקרנות, ושהו באתר כ-4 דקות בקירוב ...[שזה הרבה מאד זמן, במונחים עכשוויים, כשזמן השהייה הממוצע של גולשים באתר עומד על כ-דקה או שתיים בממוצע].


נתון לא פחות מעניין מצביע על כך שרק 28 אחוזים מכלל הגולשים [גברים ונשים גילאי 12 – 75] ביצעו איזושהי אינטרקציה עם האתר. כלומר: עברו בין העמודים השונים באתר. יצרו קשר, או ביצעו פעולה כלשהי באתר.


בניסוי שערכתי בחודשים [יולי ואוגוסט 2021] באתר שפונה לצעירים וצעירות [גילאי 25 - 55] בישראל, מצאתי שהנתונים דומים. 82 אחוזים מכלל הגולשים לא ביצעו כל אינטרקציה או מעבר לעמוד אחר. 47 אחוזים מכלל הגולשים שהו בעמוד הבית כ-2.5 דקות [יש להניח שהם חיפשו את התפריט ...]. כל היתר לא ביזבזו עליו יותר מדקה.


כאשר הוספתי להמבורגר את הכיתוב: "תפריט" - השינויים היו מינוריים בלבד. 81.5 אחוזים מכלל הגולשים לא ביצעו כל אינטרקציה. כ-39 אחוזים שהו באתר בממוצע כ-3 דקות. כ-12 אחוזים עברו מעמוד הבית לעמוד אחר.


כלומר: הנתונים האלה מלמדים שההמרות [CRO] של האתר נפגע בוודאות.

ומה לגבי ה-SEO ?

אין ספק שגוגל סורק את התפריט הזה, אבל האם הוא מצליח להבין את המבנה ההיררכי? – על זה [לפחות כרגע] אין תשובה חד משמעית. ואין כל התייחסות של גוגל לנושא זה.


יחד עם זה, לדעתי, אם החלטנו לעצב באתר תפריט המבורגר, כדאי שנתייחס ונציג את הנושאים החשובים באופן ברור – בשורה העליונה [בעברית – מימין לשמאל. ובאנגלית, הפוך – משמאל לימין], ובשורה מתחת להם את הנושאים החשובים פחות. [כמו בצילום המצורף].


תפריט המבורגר בגלישה ממחשב  - צילום מסך
תפריט המבורגר בגלישה ממחשב נייח - צילום מסך

צריך לזכור שגוגל בסופו של דבר, מייחס חשיבות פחותה לתוכן וללינקים בתפריט. כלומר: גוגל מדרג נמוך ביטוי שמופיע רק בתפריט, ולא מופיע בעמוד עצמו. ומצד שני - הוא מייחס חשיבות קרדינלית לחוויית המשתמשים.

מאד כדאי לא להשתמש בכפתורים בתפריט, אלא בטקסט מחובר ללינק.

ועוד דבר חשוב ומכריע – לדאוג שמבנה העמודים באתר, [כלומר: הפריסה של העמודים] תהיה משמעותית למטרות שלנו מבחינת קידום ביטויים מרכזיים.

לדעתי -

בעיני, חייבת לומר, תפריט ההמבורגר נראה כמי שפועל מתוך סוג של דיסוננס קוגנטיבי, בניגוד לעקרונותיו. ואני לגמרי לגמרי לא בטוחה שהוא משרת את האתר ובעליו.


אבל אשמח כמובן לשמוע כל דעה בנושא. גם אם היא מנוגדת ולא עולה בקנה אחד עם זו שלי.


אני באמת חושבת שרב בעלי האתרים [ולדאבון הלב גם לא מעט מבוני האתרים], לא באמת יודעים עד כמה חשוב להתאים את האלמנטים לגוגל, והם מתרשמים ומקפידים יותר על העיצוב. זה בדיוק כמו שרב האנשים לא באמת מבינים במכונאות, ומתרשמים מהעיצוב של הרכב שהם רוכשים, מבלי שיש להם מושג אם מבחינה מכנית עשו עיסקה טובה.


אני מאמינה שצריך לעשות ככל יכולתנו, כדי להציג לגולשים שלנו אלמנטים פשוטים ולא מורכבים, בהם ירגישו נינוחים ובטוחים, ידעו להפעילם וישתוקקו לשמוע ולראות מה שאנחנו מציגים להם.


יחד עם זאת, בזהירות רבה אני אומרת שאתרים, שיש להם "קהל שבוי" או אתרים הפונים לצעירים [בני פחות מ-40], אולי [באמת שאני בספק] יכולים להרשות לעצמם לעצב את התפריט ככפתור המבורגר, ולסמוך על הגולשים שלהם, שיצליחו "להסתדר" עם זה.

אבל - אתרי אינטרנט שפונים לקהל מבוגר או מעורב, כדאי מאד שישקלו את צעדיהם וימנעו מכך.

לא אלמן ישראל ... קבלו את החצי התאום הפופולארי

בשקט בשקט, אבל בנחישות, יש המטמיעים באתר את התפריט המשולב. זה שבנוי בחלקו מהתפריט המסורתי קלאסי ובחלקו מתפריט ההמבורגר. מעין פיצול של התפריט לשניים.

אתרים מענף הריהוט, הביגוד ודומיהם משלבים תפריט קלאסי, המציג 7 עד 8 קטגוריות עיקריות, ואת כל הקטגוריות המשניות ממקמים בתפריט ההמבורגר.

זה מצויין לאתרים גדולים, המכילים קטגוריות ותתי קטגוריות רבים.


יהיה בהחלט מעניין לעקוב אחרי התפריט המשולב ולבדוק את הדטא והביצועים שלו ברשת.

איך מעצבים תפריט המבורגר ומטמיעים באתרי וויקס?

אם בכל זאת תרצו להטמיע תפריט המבורגר באתר, אני מזמינה אותכם לצפות בהדרכה המקוונת והמילולית איך להתקין תפריט המבורגר באתרי וויקס.


שנה טובה ונהדרת לכל המעוניינים והמעוניינות (:
346 צפיות2 תגובות
bottom of page