top of page
חיפוש

האם פירורי לחם הכרחיים לקידום אורגני ?



ניפוי פירורי לחם על משטח עץ

פירורי לחם [Breadcrumbs] הוא השם שניתן לרכיב קישורי ניווט פנימיים [Navigator links], או אם תרצו מעין תפריט משנה באתרים.


מדובר באלמנט שמסמן את נ"צ לגולש לגבי מיקומו ביחס לעמודים אחרים באתר, ולמעשה פורס את המבנה ההיררכי של האתר הן למבקרים והן למנועי החיפוש.


המונח פירורי לחם נלקח בהשאלה מאגדת הילדים, שמיוחסת לאחים גרים - עמי ותמי [או הנזל וגרטל בגירסת המקור], כשבבסיסה מפזר עמי פירורי לחם על שביל הליכתם, כדי שיוכלו אחותו והוא לחזור לביתם, ממנו גורשו ע"י הוריהם.


למרות שמדובר ברכיב משני, שכדאי למקם בחלק העליון של עמודי האתר [בראש הקנבס], חשיבותו למשתמשים היא רבה, באשר הוא מספק למשתמשים מידע ערכי ומועיל.

באתרים בעברית ובערבית הוא ימוקם מימין לשמאל, בהתאם לכיוון הכתיבה והקריאה של השפות, ואילו באתרים בשפות השונות ימוקם משמאל לימין.

למעשה מסמנים פירורי הלחם את תוואי הדרך, ומסייעים לגולשים למצוא את דרכם בסבך עמודי האתר.

הם מאפשרים למבקרים לראות את המיקום המדוייק בו הם נמצאים, והמרחק שלהם מהעמודים הקודמים. בה בעת חשוב לזכור כי הם גם מסלילים [!] את הגולשים ומנתבים אותם לעמודים אחרים באתר. [תיכף נדבר גם על זה]

האלמנט הזה מאפשר לגולשים לנווט את דרכם, לדעת איפה הם נמצאים ולחזור [בהקלקה אחת] אל העמוד הראשי.

מתי משתמשים בפירורי לחם?
עקבות נעליים

השימוש בפירורי הלחם נפוץ בעיקר באתרים מרובי תוכן, אבל לא רק. לאחרונה התרחב השימוש בהם בקרב בעלי אתרים רבים, במטרה לשפר את חוויית המבקרים באתר.


בחנויות מקוונות ברשת השימוש בפירורי הלחם הוא בעל חשיבות קרדינלית, כיוון שהוא מסייע לגולשים למצוא את המוצרים בהם חשקו ואותם התאוו לרכוש, משגר אותם ישירות למקום המצאם, וחוסך הסחות דעת.

למה להשתמש בפירורי לחם?

מחקרים שנערכו בתחום מגלים כי פירורי הלחם אפקטיביים מאד לשימור הגולש באתר, כיוון שהם מאפשרים לגולש לחזור על עקבותיו ולנווט דרכו לעמודים הראשיים ולקטגוריות הראשיות והמשניות – ובדרך זו הם משפרים מאד את חוויית המשתמש, ומצמצמים עד מאד את אחוזי הנטישה, תוך שהם מאריכים את משך השהייה.

ומכאן המסקנה היא שהם נהדרים לקידום האורגני [SEO].


חשוב לזכור שבעידן הנוכחי רב הגולשים נכנסים לאתר דרך עמוד פנימי [בהתאם לחיפוש שערכו ברשת], ומעטים מהם נכנסים דרך העמוד הראשי.

רכיב פירורי הלחם מסייע לנווט אותם לעמוד הבית, ומעבר לכך הוא גם "מציע" להם נתיבים חלופיים נוספים לעמודים אחרים באתר, [מסליל אותם...] אליהם אולי לא היו מגיעים כלל מרצונם החופשי או באופן עצמאי. [הנה כי כן כמו שהבטחתי - הסברתי את דרכי ההסללה של פירורי הלחם].

איך משתמשים בפירורי הלחם?

באתרי וויקס [וגם בוורדפרס] פירורי הלחם הוא תוסף מובנה במערכת.

חשוב לזכור שפירורי הלחם לא מתאימים לניידים, ולכן אין כל צורך להוסיפם למובייל. מה גם שהם מאיטים את טעינת האתר, ושם הם גם גורמים לבלבול.

האם גוגל תומך בפירורי הלחם באתר?

יש להניח שכן. כיוון שגוגל מציג אותם בתוצאות החיפוש.

יש מי שטוענים שהם גורמים לאלגוריתם "להבין" ו"לנתח" טוב יותר את מבנה האתר ומערך הפריסה שלו.


מעבר לכך יש הסבורים כי פירורי הלחם הם בבחינת הזדמנות שנייה, המאפשרת לנו להדגיש [שוב] את ביטויי המפתח באתר.


וכמובן – כפי שהסברתי בפיסקה הקודמת – פירורי הלחם, בהיותם אלה שמשאירים עקבות ברורים, מסקרנים את הגולש, מסלילים ומתמרנים אותו להכנס לעמודים נוספים באתר.

אז חובה להטמיע באתר פירורי לחם?

התשובה הקצרה היא - לא.

התשובה המפורטת היא - שפירורי הלחם לא קריטיים לקידום האתר, ובהחלט שאפשר לקדם את האתר גם אם אין לו פירורי לחם.

לסיכום:
עקבות כפות רגליים
  • במידה ויש לנו אתר גדול ומסועף כדאי להטמיע בו פירורי לחם, שיסייעו גם למנוע החיפוש "לנתח" ו"להבין" טוב יותר את ההיררכיה באתר. [מה שכמובן יעזור לקידום האורגני].


  • באתרים קטנים אין שום סיבה או משמעות להטמעת פירורי הלחם. [ולעיתים הוספה שלהם באתרים קטנים עלולה לגרום לשיבוש והסחת דעת, כך ששכרנו יצא בהפסדנו].


  • אבל ... אם החלטנו להטמיעם באתר, כדאי לזכור שמנועי החיפוש סורקים ומאנדקסים את פירורי הלחם [שמן הסתם נושאים את שמות העמודים], ואם צריך כדאי מאד למרק ולשפר אותם, כדי שיתמכו בקידום האורגני של האתר ברשת.


  • כדאי גם לזכור שבעלילת אגדת הילדים, בסופו של דבר עמי ותמי הלכו לאיבוד, כיוון שחיות היער אכלו את פירורי הלחם שפיזר עמי. ולכן אין טעם להשתמש בפירורי הלחם בכל אתר, רק כי זה נשמע לנו טרנדי, נחמד, או עכשווי.

ואם יש לך צורך בעזרה - אפשר לפנות אלי.



139 צפיות4 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page