top of page
חיפוש

האם כדאי להטמיע סרגל חיפוש באתר ?



סרגל חיפוש פנימי באתר

סרגל החיפוש הפנימי באתרים סלל לעצמו בשנים האחרונות מקום של כבוד, ולאחרונה חשיבותו אינה מוטלת בספק כלל וכלל.


אם בעבר דאגנו להטמיע את סרגל החיפוש הפנימי רק באתרים גדולים ופורטלים, וראינו בו רכיב מאד חיוני, כיום כמעט ואין בנמצא אתר שלא נטמיע בו את סרגל החיפוש.

סוגים שונים של סרגלי חיפוש

קיימים סוגים שונים של סרגלי חיפוש פנימי, משוכללים יותר ופחות.


יש סרגלי חיפוש ש"יודעים" להשלים את ביטויי החיפוש [כמו זה של גוגל], ויש כאלה שלא יודעים. יש כאלה ש"יודעים" לשייך את החיפוש, בהתאם לערכי האתר, [איורים, סרטונים, תמונות, מתכונים, מאמרים וכד'], ויש כאלה שלא. יש מי מהם ש"יודעים" לסנן את התוצאה היררכית - לפי סדר ה-א"ב ... ויש כאלה שלא.


יש סרגלי חיפוש עם אופציות חיפוש וסינון לפי קטגוריות [בלוג, עמודים, יומן פגישות, אירועים, מתכונים וכד']. - לוויקס יש את זה חלקית, [והיא מציעה עוד שני סרגלים בתשלום].


יש סרגלים ש"יודעים" להתייחס ולתקן שגיאות הקלדה, יש סרגלים שיודעים להציג לגולשים תוצאות קרובות / דומות / מותאמות. בקיצור - יש לא מעט סוגים של סרגלי חיפוש ברשת.


רק אומרת שכל סרגלי החיפוש הפנימי, חכמים ונבונים ומשכילים ככל שהם, מציגים לגולשים תוצאות חיפוש מקומיות, כלומר: תוצאות מתוך האתר עצמו, ולא מהרשת.


סרגל חיפוש באתר - למה להטמיע אותו באתר שלנו?

סרגל החיפוש של וויקס
סרגל החיפוש של וויקס

במערכת וויקס סרגל החיפוש הוא סרגל בסיסי, חינמי לגמרי [וגם לא מחייב כלל רכישת איחסון]. הוא מאפשר סינון לפי עמודים ולפי מאמרים, עם ציון סך כל התוצאות שמצא, ועם הצגת תמונת נושא לצד התוצאה שחשף. [כפי שניתן לראות בצילום המצורף מימין].


ו... לא. הוא לא יודע להשלים את הביטוי ולתקן שגיאות כתיב. [לפחות לא כרגע]. אבל לכו תדעו למה עוד מסוגלים בוויקס.. הם כל הזמן מפתיעים (:


יחד עם זאת – גם באתרי וויקס אפשר להשתמש בשני סרגלים נוספים, עם תוצאות חיפוש רחבות יותר, תמורת תשלום חודשי / שנתי, [אני מציגה אותם כאן בסוף המאמר], או לייצר סרגל חיפוש משוכלל [באמצעות שימוש בקוד].


למה כדאי להשתמש בסרגל חיפוש באתר ?


מחקרים רבים בארץ ובעולם מצביעים על כך שסרגל החיפוש מסייע בהמרות. הוא עוזר לגולשים למצוא את מבוקשם, ולנו להפעיל עליהם מניפולציות, ולתמרן אותם לבצע פעולה באתר.

כלומר: גולשים, שהגיעו לאתר שלנו עם כוונת רכישה, יבצעו באמצעות הסרגל חיפוש מהיר באתר, ויש סיכוי גבוה שהם אף ירכשו את המוצר / השירות שחיפשו.


בעבר "צויידו" רק אתרים גדולים בסרגל חיפוש, אולם עידן הקורונה ופיתוחם של רבבות אתרים ברשת, [והתחרות האינסופית, שכולנו שרויים בה...] הביאה את הבשורה גם לפתחם של אתרים קטנים ובסיסיים.


כיום נהוג להטמיע את בר החיפוש, כמעט בכל אתר, בלי קשר לגודלו ולערוצי המידע שהוא מכיל. ויש לכך לא מעט סיבות טובות [מיד מפרטת]:

הארכת זמן השהייה של הגולשים באתר שלנו

סרגל החיפוש הפנימי הוא אלמנט פונקציונאלי, בדומה לכפתורי ההנעה לפעולה. הוא רכיב שגורם לתמרון של המבקרים באתר, ומניע אותם לבצע פעולה. [לשאול שאלה / לערוך חיפוש / להמשיך לקרוא / לבצע רכישה וכו'.].

דוגמא מצויינת הוא אדוננו מלכנו - גוגל, שהוא האתר הגדול ביותר בעולם, והוא מתנהל עם סרגל חיפוש יחיד ובודד. כולנו משתמשים בו יומיום על בסיס קבוע. שואלים שאלה ומחפשים מוצר או שירות. המטרה העיקרית שלו היא לגרום לנו לחפש את המידע אצלו, ורק אצלו. וכך הוא מחזיר אותנו שוב ושוב אל חיקו החם.


כאשר אנחנו מטמיעים סרגל חיפוש באתר, אנחנו מאפשרים לגולש [ואפילו מתמרנים אותו] לשאול שאלה ולחפש מידע בנושא המעניין אותו ברגע זה, ולמצוא אותו במרחק הקלקה. הגולש מקבל את התשובה ונשאר [אצלנו באתר] להמשיך לקרוא אותה / לרכוש את המוצר, "לאסוף" את המידע שבו התעניין. מכאן שזמן השהייה שלו באתר שלנו מתארך.


כך שסרגל החיפוש שאנחנו מטמיעים באתר שלנו, גורם לגולשים שלנו להאריך את זמן שהותם באתר שלנו. ולעיתים רבות גם לשוב לביקור חוזר.

קיצור דרך וחסכון בזמן:

לגולשים, כידוע, אין זמן מיותר לבזבז עלינו. אנחנו חיים בעולם אינטנסיבי, בו חלות התרחשויות רבות ותכופות כל הזמן. רב רובם של גולשינו מחפשים תשובות מיידיות לשאלות שלהם. זמנם קצר ודוחק. ככל שהדרך שנסלול להם למציאת התשובות והפתרונות שהם מחפשים, תהיה עבירה, נוחה, מהירה ונגישה להם יותר, הם יעדיפו אותנו על פני אחרים.


סרגל החיפוש מקצר את הדרך למציאת המידע המבוקש בהקלקה אחת. מסנן את כל האזורים בהם מופיע ביטוי החיפוש, ומונע מהגולשים התברברות מיותרת, כשהם מבצעים חיפוש באתר שלנו.

כלומר: הגולש יכול באמצעות הסרגל לדעת האם ימצא את התשובה או המידע, שבהם הוא מעוניין, באתר שלנו, או שעליו להמשיך ולחפש אותם באתרים אחרים.

חוויית משתמש [UX] נהדרת:
הסרגל הוא מעין נציג אישי שמלווה את הגולש

בעידן הנוכחי סביר להניח שהגולשים, לא באמת יעשו מאמץ לפשפש באתר שלנו, כדי ללקט ולמצוא את מה שהם מבקשים. הם לא יגלשו וינברו בכל עמוד, כדי לבדוק אם מה שהם מחפשים נמצא שם.


הם יעדיפו למצוא תשובות מיידיות – וסרגל החיפוש מאפשר להם למצוא תשובה מיידית. הוא מסנן עבורם את כל האזורים באתר, בהם ימצאו את המענה.


בסופו של יום [וגם בתחילתו] אנחנו לא רוצים לטרטר את הגולשים שלנו, ולשלוח אותם לטְרֵק בהרי ההימליה. אנחנו רוצים להאכיל אותם בכפית. להשאיר אותם בצל [או באור] קורתנו.

נציג שירות אישי לכל גולש:

זה דומה מאד למצב ביקום הפיזי המקביל - בחנות רשתית, כשאנחנו שואלים את אחד המוכרים איפה נמצא מוצר מסויים.


כאשר העובד בחנות לוקח אותנו [יד ביד] למדף בו נמצא המוצר שחיפשנו, סביר להניח שנרכוש את המוצר. [פעמים רבות מבלי להעיף במוצר מבט נוסף. בלי לבדוק בציציותיו. בלי שום היסוס]. כי המוכר נסך בנו בטחון ורכש את אמוננו.


לעומת זאת - בחנויות רשת, שבהן העובדים בעצמם אינם יודעים אם ואיפה נמצא המוצר, או כשהם שולחים אותנו להמשיך לחפש את המוצר באחד המעברים והמחלקות, רב הסיכויים שנתברבר ולא נמצא אותו, ו ... גם אם וכאשר נמצא אותו הוא בהחלט לא ישביע את רצוננו [הוא יראה לנו עקום / יקר / קטן וכו'], ובסופו של דבר רב הסיכויים שלא נקנה אותו.


כך בדיוק זה עובד ברשת.


סרגל החיפוש הפנימי באתר, הוא מעין "נציג שירות אישי", העומד לשרותו של כל אחד מהגולשים באתר שלנו, ומלווה אותו בבטחה ליעד המבוקש. פותח לו צוהר למידע, שמעניין אותו ברגע הזה.


חשוב לזכור שכמחצית מהמבקרים באתר, הגיעו מתוך כוונה לרכוש מאיתנו שירות או מוצר. כלומר: הם רוכשים פוטנציאלים – כאלה שמגיעים עם כרטיס אשראי שלוף, מתוך כוונה לבצע רכישה. אנחנו בוודאי לא רוצים להכשיל את המכירה.


זה נכון לגבי פורטלים גדולים, אתרי מסחר וחנויות מקוונות, אבל לא רק !


גם באתרים קטנים ובסיסיים יש צורך בסרגל חיפוש, ובעת האחרונה – גם אתרי תדמית ואפילו אתרים של עמוד אחד [One page site], מציגים את סרגל החיפוש, ומאפשרים בכך מידע זמין ונגיש, ליווי צמוד וחוויית שירות נהדרת לגולשים.

איפה נמקם את הסרגל?

אין באמת כללים, אבל ... [לדעתי] כדאי להטמיע אותו ממש מתחת להאדר של האתר [בצד ימין או בצד שמאל], כדי שיהיה בולט, זמין ויאפשר לגולשים שימוש מיידי ומהיר.


יש מי שמעדיפים למקם אותו דווקא בתחתית העמוד, מעל הפוטר [או בצמוד אליו].


כך או כך - נקפיד מאד לשמור את המיקום המדוייק שבחרנו בכל עמודי האתר. [לעולם לא יהיה מצב בו סרגל החיפוש ימוקם פעם בימין ופעם בשמאל. פעם למעלה ופעם למטה] – המיקום שבחרנו יהיה קבוע.


לא מעט אתרים פורשים את הסרגל לכל רוחב העמוד. מיותר בהחלט. מכביד על מהירות הטעינה ומוגזם. אין בכך צורך. "באופן טבעי" העין מנחה אותנו לחפש את בר החיפוש בחלק העליון של האתר, מתחת להאדר, [בפינה העליונה הימנית או השמאלית של הקנבס, כפי שאני מראה בסרטון ההדרכה].


חלק מהאתרים שפגשתי מחביאים אותו בשוליים - גרוע ביותר. יש מסכים צרים וקטנים מהם לא יצליחו לראות אותו בכלל. בעיקר לא כשהאתר בנוי על פלטפורמה לא רספונסיבית [כמו וויקס למשל].


חלק אחר ממקם סרגל זעיר, קטנטן, חיוור וחסר נוכחות, על האדר או על הפוטר ולעיתים במקומות משונים על-גבי הקנבס של האתר.

אם אין לנו כוונה שהגולשים יראו אותו ויעשו בו שימוש, אז ממש לא צריך אותו. עדיף להסיר.


במובייל אגב יש מי שטוענים שאין צורך בסרגל, ויש מי שגורסים שחובה להוסיפו ולמקם אותו בתחתית העמוד [מעל הפוטר] כי כך נח יותר לגולשים להשתמש בו, כשהם אוחזים בטלפון הנייד.


אני שייכת לאלה שגורסים שבמובייל אין באמת צורך בסרגל, אלא אם מדובר באתר גדול, עתיר מידע, וגם אז – לדעתי יש למקם אותו בחלק העליון – [מתחת להאדר במרכז], כדי שהגולשים יראו אותו בכניסה לאתר, ולא יצטרכו לחפש אותו.

לטעמי - המובייל הוא בעל מסך קטן, וכדאי להמעיט בו באלמנטים ככל האפשר, כדי שלא להעמיס על הגולשים. [יש אלמנטים חיוניים יותר מסרגל חיפוש]. בנוסף מהירות הטעינה במובייל איטית יותר, וכל הוספה של אלמנט מכבידה, פוגעת וגורעת מחוויית המשתמש.


אבל שוב – אין כללים. אין נכון או לא נכון. במקרה הזה - איש הישר בעיניו יעשה. וכדאי לבצע ניסוי ותהייה. ללמוד איפה נכון לנו למקם אותו, והאם התוצאות טובות לנו.

איך נעצב את סרגל החיפוש באתר?

סרגל החיפוש חייב בנוכחות טובה. הוא חייב לבלוט, אבל ... ההבלטה נעשית באמצעות המיקום שקבענו לו, וממש ממש לא באמצעות העיצוב. לא נשתמש בצבע בולט, או גודל עצום, וגם לא נתחכם ונשנה את האייקון.



סרגל חיפוש פנימי עם נוכחות טובה

תמיד נשתמש באייקון הגנרי הבינלאומי [זכוכית מגדלת], כיוון שזה בדיוק מה שהגולשים מחפשים ומבינים בכל העולם, לא רק בארץ. הם מכירים את האייקון הזה, ולא [כולם] יבינו אם נטמיע שם אייקון או איור אחר, חביב וחמוד ככל שיהיה [סמיילי, כלב שמחפש אחר העצם, סימן שאלה וכד'....].


אנחנו לא רוצים לעורר תסכול אצל הגולשים שלנו. אנחנו רוצים לפנק אותם. להקסים אותם. להקל עליהם. לגרות את התיאבון שלהם, כדי שיתארחו אצלנו, ויחזרו אלינו שוב ושוב ושוב.


אנחנו מעוניינים שהסרגל ייצר לנו תפוקות וישמש את הגולשים שלנו, ולכן נקפיד לשמור על אסתטיקה ונשתמש בצבעים מתוך פְּלָטַת הַצְּבָעִים של האתר. בשום אופן לא נשתמש בצבעים שונים או מנוגדים לאלה שֶׁבַּפְּלָטָה.

כדאי מאד לשים לב גם שהרזולוציות טובות ונגישות גם למי שסובלים מבעיות ראיה או עיוורון צבעים.


גם הפונטים בהם נשתמש, כדאי שיהיו מִפְּלֵטַת הַטֵּקְסְט, שהגדרנו באתר עצמו. לא כדאי שבאתר שכל הטקסטים בו כתובים בגופן מסוג "אלמוני", דווקא הפונטים, שיוצגו בבר החיפוש, יהיו מסוג "אסיסטנט" או "גלית".


הגודל הנכון של בר החיפוש הוא כ- 180 - 200 פיקסל רוחב וכ- 40 - 70 פיקסל גובה. לא צריך יותר. וגודל הפונטים 16 - 18 פיקסל.

שימוש במיקרו קופי

שימוש במיקרו קופי זה תמיד טוב. תמיד נחמד, חביב, מעלה חיוך ובעיקר מפוגג חששות, מציג שיוויוניות מגדרית וממקסם תוצאות. ולכן, לדעתי, גם בסרגל החיפוש כדאי מאד לעשות שימוש במיקרו קופי.


ברמה העקרונית נקפיד מאד שלא לעשות שימוש בביטויים מגדריים [זכר או נקבה] – לא נכתוב "חפש" או "חפשי" [אלא אם האתר שלנו הוא מגדרי, כמובן]. ונמצא מילים וביטויים א-מגדריים. למשל הביטויי הבאנלי "חיפוש" עדיף בעיני מהביטוי הנפוץ "חפש".

במאמר "מה זה מיקרו קופי" אני מציגה דוגמאות לכתיבה לא מגדרית, וגם מסבירה למה כדאי להמנע מפניה מגדרית, ובעיקר - מה זה תורם לנו, ללקוחות ולאתר שלנו.


מאידך – מותר להיות יצירתיים. אפילו רצוי. אם האתר שלנו עוסק ברכיבת אופניים, בהחלט שנוכל לרשום שם "לאן נרכב היום?".


אם אנחנו מנהלים אתר, שעוסק במכירת מוצרי לבוש – מטפחות, שמלות, מכנסיים, כובעים וכו', נחמד אם נרשום "איזה כובע יתאים לך?".

נתונים ודו"חות

כדאי לעקוב מעת לעת ולבדוק את כמות הכניסות, שבוצעו בעמוד החיפוש. ללמוד כמה אנשים עשו שימוש בסרגל. ומה הם ביטויי החיפוש הפופולריים, שהשתמשו בהם רב הגולשים.


הנתונים האלה חשובים לנו ביותר, וישמשו אותנו להבין וללמוד מה באמת מעניין את הגולשים שלנו. מה פחות מעניין אותם. מה הם מחפשים. וכך נוכל לדעת איך לבצע שיפורים והתאמות באתר שלנו.


האם סרגל החיפוש מסייע לקידום אורגני [SEO] של האתר?
בר החיפוש של גוגל

התשובה היא – בהחלט כן. [גם זה הבסיסי של וויקס].


גוגל, אנחנו כבר יודעים, מעדיף אתרים מרובי תוכן. בר החיפוש הוא כלי נוסף להעשרת אזורי התוכן באתר שלנו, ולהארכת זמן השהייה של המבקרים בו.


כאשר אנחנו מקלים על חוויית המשתמשים שלנו, ולא גורמים להם להתברבר באתר ולנטוש אותו, סביר להניח שהם יבצעו רכישה, או אינטראקציה כלשהי, ואפילו יחזרו אליו.

גוגל בהחלט "יבין" שיש לנו אתר טוב ומעניין. הוא הרי מתרשם מהתנהגות הגולשים ברשת, ויודע בדיוק מה חיפש כל אחד, מה מצא אצלנו, מי מהם נהנים לשהות אצלנו באתר, ומי מהם חזר אלינו שוב ו... שוב.

ת'כלס – איך מטמיעים סרגל חיפוש פנימי באתרי וויקס?

הנה כאן התשובה וההסבר [תמיד שמחה למשוב שלך]:





בהצלחה רבה !

ואם יש לך צורך בעזרה, אפשר לפנות אלי. אשמח לדבר איתך ולתת לך הצעת מחיר מדוייקת לביצוע העבודה.


ושניה לפני שאנחנו נפרדים: אשמח לשמוע מה דעתך בנושא - האם צריך וכדאי להטמיע בר חיפוש באתר? בכל אתר? או שהוא מיותר?

אפשר לרשום כאן למטה בתגובות, גם בעילום שם כ-אורחים...



195 צפיותתגובה 1

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page