top of page
חיפוש

איך גוגל מייצר אינדקס סמנטי? [הכל על ה-LSI].


LSI - אשכולות סמנטיים
התמונה צויירה בעזרת Wix AI

מה זה אינדוקס סמנטי? ואיך הוא קשור לקידום אורגני [SEO]?


סֵמַנְטִיקָה היא חקירת משמעות המילה או הביטוי. [כמו מונחים רבים אחרים, גם היא מגיעה אלינו מיוון העתיקה - σημαντικός - שמשמעותה "סימן"].


מנוע החיפוש משתמש ביצירת אינדקס סמנטי סמוי [latent Semantic Indexing] בראשי תיבות – LSI.

כלומר: הוא "מחבר" בין מילים שונות נרדפות, ושומר אותן במאגר האינדקס שלו.

הוא "יודע" ו"מבין" מה הקשר בין המילים המרכיבות טקסט מסויים, והאם התוכן הוא זה אליו התכוון הגולש.


גוגל, כמו מנועי חיפוש אחרים, עושה שימוש בטכניקת LSI, כמו גם בטכניקות נוספות, דומות לה, לשיפור תוצאות החיפוש.

בעזרת ה-LSI, מזהה ו"מבין" את הקשר הסמנטי בין המילים, ו"מאחד" אותם לקבוצות / אשכולות סמנטיות. כך גוגל יכול להבין את ההתייחסות בין מילים למושגים באופן מדוייק יותר.

לחזק ולטפח את הקשר

הרעיון ברקע השימוש ב-LSI, נעשה כדי לטפח ולחזק את הקשר בין כל עמודי האתר, כך שאם האתר שלנו עוסק במכירת טלפונים, למעשה מכירת הטלפונים הוא הנושא המרכזי והספציפי שילווה את כל עמודי האתר, במטרה לחזק את מכירתם.

כאשר גולש יחפש "טלפון נייד" בגוגל, אז באמצעות ה- LSI יכול גוגל "להבין" שביטויים כמו: מכשיר נייד, או סמארטפון, דור 5, טלפונים חכמים וכו', רלוונטיים לתוצאות החיפוש.


מנועי החיפוש ברשת, ובראשם מלך המלכים גוגל, משתמשים במגוון רחב של טכניקות ואלגוריתמים, המתמקדים בהבנת ההקשר הסמנטי של ביטויים וטקסטים מורכבים, לניתוח והבנת תוכן משתנה, כדי לשפר את תוצאות החיפוש בהם ולאפשר לגולשים לקבל מענה מדוייק, עדכני ומהיר.


במילים אחרות – אם בעבר [הרחוק מאדדד. לפני כעשור, כשמנועי החיפוש היו פחות תבונתיים], וכדי לקדם את האתר שלנו, היינו חוזרים שוב ושוב על מילת מפתח ומטמיעים אותה פעמים רבות בכל אזור באתר, ובכך גורמים למנוע החיפוש להציג אותנו בתדירות גבוהה, היום אתרים שעושים שימוש יתר בביטויי מפתח, נענשים ומודחים לתהומות הרשת.


כלומר - תפסת מרובה, לא תפסת ...

אז מה זה בעצם אומר?

זה אומר שעלינו להצמד למטרה המוצהרת של האתר. שבטקסטים כדאי לעשות שימוש בביטויים נרדפים. למצוא מילים חליפיות, שמשמעותן זהה למילת החיפוש השיגרתית, כדי שמנוע החיפוש יבין מה הנושא המרכזי של הטקסט המוצג בעמודים.


גוגל מאמין שהחופש האינטלקטואלי הוא מרכיב חיוני בהתקדמות המחקר. לדידו חופש המחקר מייצר ערך ומאפשר לו לתעדף נושאים. האלגוריתמים של גוגל נדרשים בשנים האחרונות להגיע לתובנות באשר לתחומי העיניין של המשתמשים.


גוגל אומרת כי: היא משתמשת בטכניקת בניית מודלים [מעין אשכולות מילים או סט תוצאות] כדי להבין נושאים נפוצים עבור שאילתת חיפוש. [פיסקה זו תורגמה על-ידי ממדריך גוגל למפתחים].

במילים אחרות: שימוש נכון ב-LSI תורם משמעותית לקידום וחשיפה טובה יותר של האתר שלנו ברשת.

כאשר אנחנו כותבים טקסט כלשהו באתר שלנו – בין אם מאמר מקצועי, פוסט שיווקי, תיאור מוצר, או שאלות ותשובות וכד' – כדאי מאד שנשלב את המילים האלה, בצורה טבעית [לא מאולצת]. ככל שנעשה שימוש חכם במילה ובקונטקסט [בהקשר] בו אנו משתמשים בה, הערך שלה יעלה.

איך צולחים את המהמורה הזו?

מבצעים מחקר ביטויי מפתח בשילוב מילות LSI.


את חיפוש LSI ניתן לערוך בעזרת כלי חיפוש מתקדמים, אך גם בעזרת מנוע החיפוש עצמו – פשוט מקלידים את הביטוי [כמו בצילום המסך] ומנוע החיפוש מציג לנו השלמה אוטומטית של החיפוש שמבצעים הגולשים ברשת. ואלה הן בהחלט אופציות שונות וטובות להרחבת החיפוש.


למשל: הביטוי "אלגוריתם"

חיפוש הביטוי אלגוריתם בגוגל
ואפשר לקבל רעיונות גם ממתכנן מילות המפתח של גוגל.


מתכנן מילות המפתח של גוגל

מה חשוב שנדע ונזכור?

הכי חשוב לזכור שה- LSI מתייחס לתוכן כולו, ולכן שימוש בביטויי LSI לא מהווה תחליף לביטויי מפתח, אלא תוספת לביטויים אלה.


מה גם שהשימוש בביטוייים אלה חייב להיות מתון, מושכל ומתוכנן. לא נוכל להטמיע מילים וביטויים שבינם לבין התוכן שלנו אין כל קשר. וראוי גם שכאשר יש קשר לא נשכפל ונעמיס על הטקסט את כל הביטויים.


בעידן העכשווי בו חדשות לבקרים מתרחשים שינויים רבים וההתפתחות הטכנולוגית מתקדמת בצעדי ענק, ראוי לזכור שהפרמטרים המדויקים של האלגוריתם של גוגל [ומנועי החיפוש ברשת] משתנים ומתעדכנים מעת לעת. לכן, לא ניתן להגיד בוודאות באילו טכניקות מדויקות נעשה שימוש, ובאילו צעדים מדויקים מתמקד גוגל לשיפור תוצאות החיפוש שלו.

בהצלחה רבה

ואם יש לך עניין בעזרה, תמיד אפשר לפנות אלי

73 צפיות2 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page