top of page
חיפוש

קישורי עוגן באתרים – Anchor Text - מתי, איך ולמה משתמשים בהם?



עוגן

קישור עוגן (Anchor / אנקור) הוא קישור המחבר אלמנט מאזור אחד לאזור אחר באתר. לרב מטמיעים את הקישור בביטוי או במשפט, ותפקידו להעביר ולהנחית את הגולשים שלנו באזור אחר באתר, או בפיסקה אחרת בעמוד.

כלומר: האנקור "יוצר" אלמנט קליקבילי [כזה שבהקלקה עליו עוברים ממקום אחד למקום אחר באתר].


קישורי עוגן אינם יוצאים מכלל זה, וגוגל מייחס להם חשיבות, כיוון שהם מאפשרים לו "להבין" במה עוסק התוכן בעמוד. [מה הקונטקסט -Context / הנושא].


קישורי עוגן באתרים

קישור העוגן, חשוב לומר, הוא פרמטר בעל ערך עצום בעבודת קידום אתרים. כאשר ההטמעה נעשית באופן חובבני ולא מדוייק, היא יכולה להסב נזק רב ולבלום את קידום האתר.

אבל חשיבותו של קישור העוגן נעוצה בעיקר באיכות חוויית המשתמשים [UX] שהוא מעניק. זו הסיבה שגוגל נוטה לייחס לקישורים אלה חשיבות קרדינלית.

כאשר קישור העוגן הוא נח, מקל ומיטיב עם הגולשים באתר, גוגל מצידו מבסוט.


גוגל סורק את קישורי העוגן
איך מועיל [או מזיק] קישור העוגן לחוויית המשתמש?

לקישור העוגן תועלת רבה כאשר הוא מעביר את הגולש לאזור אחר באתר, לפסקה מסויימת או עמוד. שם ימצא הגולש הסבר נרחב ומקיף יותר, למונחים בהם אנחנו משתמשים. או לנושא שאותו חיפש.


אפשר להתייחס לקישור העוגן כאל רשימה בבליוגרפית, כמו שאנחנו מכירים אותה מהעולם הפיזי בספרים וכתבים שונים – שכל יעודה ותפקידה הוא לארגן רשימה מסודרת, או למפות את הערכים, שמיקמנו באזורים השונים באתר, ולהפנות את הקוראים לקריאה נרחבת או ספציפית יותר בנושא מסויים.


בניגוד לעולמות הפיזיים, בעולם הדיגיטלי קל יותר לשגר את הגולש / הקורא ולהפנות אותו למקום המדוייק, בהקלקה קלילה, כדי להסביר לו את הנושא בהרחבה.


בדומה לקישורים הרגילים, [עליהם כתבתי בהרחבה במאמר "האם מבנה הקישורים תומך בקידום האורגני של האתר?"], קישורי העוגן משמשים גם הם להנעת הגולשים לפעולה כלשהי, לתמרון שלנו אותם על גבי האתר. ליצור איתנו קשר, לרכוש מאיתנו מוצר או שירות, לשלוח לנו מייל וכד'.


את קישורי העוגן ניתן להטמיע בטקסט, באיור, בתמונה, ובעצם בכל אחד מהאלמנטים באתר.

בדומה לקישורים הרגילים, גם כאן נמצא עוגנים טבעיים, כאלה שהטמעתם משתלבת באופן טבעי בטקסט. ולצידם, לא פעם, גם קישורים מאולצים. כאלה שמוטמעים בטקסט באופן מאולץ.

למשל:

הפסקה הזו מכילה קישור עוגן טבעי. [המילים משתלבות בתוכן ובמבנה של הפיסקה]:


וכך גם בפיסקה "חשיבותו של קישור העוגן נעוצה בעיקר באיכות חוויית המשתמשים [UX] שהוא מעניק. זו הסיבה שגוגל נוטה לייחס לקישורים אלה חשיבות קרדינלית".


הטקסט הצבוע בכחול [הוא הקישור] משתלב במשפט באופן טבעי.


ואילו בפיסקה בה קישור העוגן הוא מאולץ, אנחנו נוטים להכפיף את הטקסט ולחבר אותו באופן מלאכותי לתוכן, שבינו לבינו אין שום קשר הגיוני.

למשל:

כאשר אנחנו כותבים על פירות, ובלי שום קשר מקשרים לינק לירקות דווקא. או כאשר בחנות לממכר עוגות, נטמיע קישור למבחר פאות. וכו'.


מה ההבדל בין קישור רגיל לקישור העוגן?

להבדיל מקישורים רגילים שאנחנו מטמיעים באתר, קישור העוגן הוא קישור מדוייק יותר - "כירורגי" משהן. הוא מוביל אותנו למיקום המדוייק באתר - פיסקה, כותרת, שורה מסויימת וכד'.

הקישור הרגיל מעביר אותנו למקום כללי יותר [עפ"ר ראש העמוד. עמוד באתר אחר וכד'].


לכל לינק יש שם
לכל לינק יש שם

במאמר על הקישורים, הסברתי בהרחבה, כיצד ה"שמות" שאנחנו מעניקים לקישורים, מסייעים לנו לקדם את האתר ברשת.


מנועי החיפוש משתמשים בקישור כדי לסרוק ולאנדקס את האתר. כאשר נקפיד לתת כינוי מדוייק לקישור, גוגל "יבין" טוב יותר ומהר יותר מה הנושא המרכזי בו אנחנו עוסקים, ויחשוף אותנו לגולשים שגילו עניין בנושאים אלה. כלומר: גוגל יקדם אותנו ברשת טוב יותר.


קישורי העוגן [האנקורים] אינם יוצאי דופן והעניין הזה נכון גם לגביהם.

אז איך קוראים לאנקור?

למעשה קישור העוגן [בדומה לקישור רגיל] נושא ביטויים, שמסייעים לקידום האורגני של האתר ברשת. ולכן חובה בעת השימוש בקישורי עוגן, לרשום באופן ברור את שם הקישור, ולא להשאיר את השם הגנרי, [עפ"י רב מספר] שקיבלו מהמערכת בעת היווצרם [באתרי וויקס – Anchor1…2….3…].


לדוגמא – כאשר משתמשים בקישור, שמעביר לאזור ספציפי באתר, כדאי לציין את שם הקישור [למשל - "יצירת קשר", או "השירותים שלי"]. כאשר משתמשים בעוגן של "המשך קריאה" כדאי לציין שזה מה שאנחנו מצפים מהגולש לעשות, אבל שם הקישור לא יהיה תיאור פעולה - "המשך קריאה", אלא האזור / העמוד אליו הוא מצביע. למשל: "אודותי", או "מוצרי יוקרה" וכד'.


אם הטמענו קישור לכובעים, נרשום "כובעים להגנה מפני השמש" או "כובעים", או "קולקציית כובעי קש" וכו'. כשמדובר בהמלצה, נרשום "המלצה", וכד'.

אפשר להשתמש בביטויי מפתח?

בעיקרון - כן.


אפשר להשתמש ב"רפואת שיניים מתקדמת" | "מעצבת שיער מדופלמת" | "חשמלאי ותיק ומנוסה" | "קולקציית כובעי קש לקיץ" | "מבחר ירקות העונה" וכו' [ובתנאי שזה התוכן האמיתי המוצג בעמוד].


לגוגל יש עניין רב בביטויים, המוטמעים בקישורי העוגן, והוא נעזר בהם כדי לקבוע את מידת הרלוונטיות של העמוד.

אבל...

אסייג ואציין כי חשוב להיות מדוייקים ומדודים. חשוב לזכור שכאשר אנחנו משתמשים בביטויי מפתח רבים מדי, או מאולצים ולא מדוייקים, גוגל עלול "להעניש" את האתר ולעכב את קידומו. וחבל.


גוגל סורק את שמות האנקורים, ולכן הכינוי שהענקנו להם יכול להועיל, [או לחילופין לחבל], בקידום האורגני שלנו.

גוגל פותח לנו שעון
גוגל פותח לנו שעון ומודד את זמן השהיה של הגולשים באתר

לקישורי העוגן עוד תכונה מופלאה. הם "עוזרים" לנו מאד לעכב את הגולשים באתר. "להציע" להם משהו מיוחד / מעניין. לנסות להציג להם עוד דברים שעשויים לעניין אותם. לשלוח אותם לבקר בעמודים / אזורים אחרים באתר שלנו.


ראוי לזכור גם שהאלגוריתם של גוגל עוקב אחר שיעורי כניסה ומנטר את יחסי נטישה. כלומר: גוגל 'פותח לנו שעון', בכל פעם שגולש מגיע לאתר שלנו.

שהות ארוכה של גולשים באתר, מיטיבה איתנו מאד ומקדמת אותנו ברשת. ככל שגולשים נשארים זמן רב יותר באתר, גוגל "מסיק" מכך שהאתר שלנו מעניין. ואילו - שהות קצרה יכולה להיות מאד מאד בעוכרינו.

לכתוב בעברית או באנגלית?

לכתוב בשפה בה בנוי האתר.

כלומר: באתרים בעברית נכתוב בעברית, באתרים בערבית – נכתוב בערבית.

קרובים קרובים מקרבים

חשיבותם של העוגנים נעוצה גם ביכולתם ל"קרב" את העמודים הפנימיים / המשניים לעמוד הבית, ובכך "לחזק" אותם.

מבחינה היררכית, ככל שהעמוד מרוחק מעמוד הבית, הוא "חלש" יותר מבחינת החשיבות שגוגל מייחס לו.


כאשר אנחנו מעבירים אנקור מהעמוד הראשון של האתר [עמוד הבית] לעבר העמוד האחרון [נניח עמוד יצירת הקשר], אנחנו למעשה "מקרבים" את העמוד האחרון לעמוד הבית עצמו, ובכך "מחזקים" את העמוד האחרון.


אבל ... גם כאן [רק אומרת] צריך לעבוד בשום שכל ובהיגיון. ולא ליצור רשת אנקורים מסועפת, שאין שום היגיון לקיומה.

קוסמטיקה - תראו מה שצבע יכול לעשות

כאשר אנחנו מטמיעים קישור עוגן בטקסט, כדאי מאד שנסמן את הטקסט בצבע שונה, או בקו תחתון, או בהדגשה [בבולד]. - עפ"ר נהוג להעניק לטקסט קליקבילי גוונים כחולים].


נעשה את זה כדי להקל על המשתמשים להבחין שמדובר באלמנט קליקבילי, בו מוטמע קישור, באמצעותו יוכלו לעבור לאזור אחר.

עניין זה הוא לא רק קוסמטי, הוא בעל חשיבות רבה לחוויית משתמש איכותית. [הגולשים מבינים מיד שיש כאן קישור, שמעביר אותם לעמוד אחר. אם ירצו ישתמשו. אם לא ירצו, לא ישתמשו].

למה שנעשה את זה?

אנחנו ממש לא נרצה שהגולש יתבאס, כשמתוך הסח הדעת בגלישה ממחשב העכבר יעביר אותו לעמוד אחר, וגם לא נרצה שהגולש בגלישה מנייד לא ידע שיש כאן קישור להסבר מפורט, וילך לחפש הסברים והבהרות באתרים אחרים [או בעמודים אחרים] למה שכתבנו. אנחנו ממש לא רוצים לייגע את הגולשים באתר שלנו. אנחנו רוצים להעניק להם חווייה מדהימה.


בדיוק כמו בעולם הפיזי בו נסדר את הסחורה שלנו באופן שתהיה נגישה ללקוחות שמחפשים חולצות / כובעים / מכנסיים / מידות / דגמים / צבעים וכד'.

אנחנו לא בסטה בשוק, ששם הלקוחות מגיעים כדי לנבור בערימות הבגדים [שגם זו חוויית משתמש. אבל ... אחרת]. לא כזו שנרצה להעניק להם באתר המדהים שלנו.


כשאנחנו מתארים את הקולקציה החדשה של הגרביים, שקיבלנו בשבוע האחרון, נרצה שהגולש יוכל לראות אותה במו עיניו בהקלקה קלה. וכשנזמין אותו ליצור איתנו קשר, נרצה להניח בפניו את האופציות ליצירת קשר איתנו. אנחנו תמיד נרצה שהתוכן שלנו יהיה נגיש לגולש. לא נרצה להתיש אותו ולשלוח אותו ל"מסע" חיפושים מפרך.

השימוש בקישורי עוגן נפוץ בעיקר ב:

קישורי עוגן נפוצים מאד בפוסטים בבלוג וגם בעמודי שאלות ותשובות


קישורי העוגן מפשטים ומקלים מאד על השימוש באתרי האינטרנט. הם "חוסכים" מהגולשים גלילה, נבירה וחיפוש מיותרים, וכיוון שכך – הם בהחלט מדללים עד מאד את שיעורי הנטישה.

הגולשים לא צריכים לכתת רגליהם [או אצבעותיהם ועכבריהם] על פני המסך, או הרשת, כדי למצוא את מה שהם מבקשים. כאשר הניווט באתר הוא נח, ומנגיש לגולשים את הדברים בהם הם חפצים, הם ישהו באתר, ולא ימהרו לעזוב אותו.


בעמודים ראשיים


על פי רב נעשה שימוש בעוגנים בעמודים ראשיים כמו: תחומי השירות שלנו או הצוות שלנו - מהעמוד הראשי נעביר את הגולשים לעמודים פנימיים, בהם נרחיב על השירות / אנשי הצוות וכד'.


בחנויות און ליין


משתמשים בקישורי עוגן בגלריות, כדי להציג לרוכשים מוצרים דומים, שאולי ירצו להוסיף לעגלה ולרכוש.


באתרים של עמוד אחד – One Page Sites


באתרי גלילה בעלי עמוד אחד משתמשים בקישורי עוגן. כך למעשה אנחנו יוצרים אזורים שונים באתר, כשכולם נמצאים בעצם על עמוד אחד, והגולשים אינם צריכים להתרוצץ ולחפש את העמודים.


סגנון עיצובי חדשני


בשנים האחרונות, לא מעט אתרים משלבים בעמוד הבית [או בעמודים מרכזיים אחרים] את הסגנון של One page site, מטמיעים אינדקס, או תפריט צד נוסף, ומשתמשים בקישורי עוגן. כך הם מקלים על תנועת הגולשים באתר, ומאפשרים לכל גולש למצוא בדיוק את מה שחיפש, בדרך מהירה ונוחה.


בשולי הדברים - תודות והוקרות

אני מודה לקוראים שלי, ששואלים שאלות ומחדדים את הנושא וגורמים לי לדייק את המאמרים שאני מעלה כאן. והפעם הזו תודה לחברי - אלון אלון, רחל לביא דגן ששאלתם "מה ההבדל בין לינק רגיל לאנקור?" גרמה לי לדייק עוד את המאמר.


בהצלחה רבה

ואם יש לך צורך בעזרה, אפשר לפנות אלי. אשמח לדבר איתך ולתת לך הצעת מחיר מדוייקת לביצוע העבודה.


272 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page