top of page
חיפוש

קישורים / לינקים [URL] באתר - יתרונות וחסרונות


שרשרת חוליות סגורה במנעול
איך קשור הלינק ל-SEO?

אין ספק [גוגל עצמה מאשרת זאת] שאחד הפרמטרים המשפיעים על הקידום האורגני [SEO] הם הקישורים / לינקים [URL]. אבל ... לא כל קישור תומך ב-SEO. יש גם לא מעט קישורים שמעכבים את הקידום, ואפילו .... חורצים את דינו לעברי פי פחת.

קישור [Link] הוא חוליה המחברת בין אלמנטים. הוא מעין גשר, המאפשר מעבר נח וקל לאנשים וגם לאלגוריתם של מנועי החיפוש ממקום למקום בתוך האתר, ומחוצה לו ברשת כולה.

יש מספר סוגי קישורים באתרים. לא כולם מחברים ומקשרים.


הלינקים אחראים על הָעֲבִירוּת [Navigability] באתרים. הם מהווים מעין גשרים, המחברים את הנתיבים אלה לאלה. אבל הם יכולים להפוך לאבני נגף, בדיוק כמו בעולם הפיזי. - התמוטטות או שבר בגשר עלולה להוביל לקריסתו, לגרום לשיבושים, להקים מכשולים ולתקוע את התנועה כולה.


לינק שבור


הוא סוג של מהמורה באתר שלנו. הוא לינק שתחת לחבר בין אלמנטים ונתיבים, הוא מפריד ביניהם וחוסם אותם. גוגל מאד לא אוהב לינקים שבורים, והוא מצפה מאיתנו שנתקן אותם, אחרת הקישורים האלה יפגעו בדירוג איכות האתר שלנו ברשת.


לצד אלה יש לינקים מסועפים,


[בדומה ל"במפרים" בעולם הפיזי], לינקים אלה מפריעים ומכבידים על התנועה ויוצרים מעין פלונטרים, המסתבכים אלה באלה, ומובילים את הגולש לאין מוצא [Dead end]. הוא מסתובב ומטלטל בלופ ממקום אחד למישנהו, בצורה מעגלית, "נלכד" ו"משתבלל", ללא כל תועלת, פנימה. לינקים אלה, בדיוק כמו הלינקים השבורים, גורמים להאטת התנועה ולפקקים. גם קישורים אלה אינם זוכים לאהדה או לדירוג איכותי מצד מנועי החיפוש.


לינקים עקרים / לינקים קנויים / מסחריים


הם לינקים מזיקים, כאלה שלא די בכך ששום תועלת לא צומחת מהם, אלא הם אף פוגעים פגיעה של ממש [לפעמים אפילו פגיעה אנושה] בחשיפת האתר. עפי"ר מדובר בלינקים הנסחרים בין בעלי אתרים ועל לינקים המוחלפים ביניהם, כאשר אין שום רלוונטיות ביניהם. [לדוגמא – לינק מאתר העוסק ברפואת שיניים לאתר העוסק במכירת תכשיטים].


אבל... לא רק. גוגל יודעת "להריח" קישורים קנויים, והיא מאד לא אוהבת אתרים שעושים בהם שימוש, ולכן גם מעכבת את הקידום שלהם ברשת.


גוגל מצהירה כי היא נעזרת בבדיקת קישורים הנמצאים באתר ובאיכותם, כדי לקבוע את דירוג האתר ומיקומו בתוצאות החיפוש ברשת.

מכאן הגיוני להסיק כי הטמעת קישורים טובים ואיכותיים [יוצאים ונכנסים אל האתר וממנו] מחזקת את האתר.

קיימים שני סוגי קישורים עיקריים – קישורים חיצוניים וקישורים פנימיים.
לינק עם שתי חוליות פתוחות

1. קישורים פנימיים [Internal Links]



אלה הם קישורים בין עמודי האתר עצמו. [כלומר: קישורים המפנים לעמודים שונים, שנמצאים תחת אותו דומיין. למשל: קישור ממאמר אחד למאמר אחר. או קישור מפיסקה מסויימת בעמוד הבית לפיסקה בעמוד אחר - נניח פיסקה כלשהי מעמוד הבית לפיסקה כלשהי בעמוד אודות וכו'].


קישורים פנימיים מסייעים לניווט טוב יותר באתר שלנו ומקלים על גלישת המשתמש ויכולתו למצוא מידע, ביטויים וערכים מפורטים ונרחבים אליהם אנו מתייחסים ביתר פירוט והרחבה. הם "מקרבים" את העמוד הפנימי לעמוד הבית [כלומר: הם משפיעים על הפריסה וההיררכיה], מכאן שהם משפרים את חוויית המשתמש [UX], ומעצימים ביטויי מפתח ועמודים פנימיים באתר שלנו, ואף עוזרים לאלגוריתם של מנועי החיפוש לסרוק את האתר שלנו ו"להתמצא" בו כראוי.


הקישורים הפנימיים נחלקים לשני סוגים עיקריים:


א. . קישור מהתפריט [סרגל הניווט] – אלה הם לינקים רוחביים המופיעים בכל עמודי האתר.


ב. קישורים מתוך עמודים באתר - לינקים המעבירים בין תכנים בעמודים השונים באתר.


הקישורים הפנימיים מחזקים את העמודים, מתוך שהם גורמים לעיכוב והשהייה של הגולש זמן רב יותר באתר שלנו. בנוסף הם גורמים לאינטראקציה [מעורבות] שלו איתנו, ובכך משפיעים על העניין שהוא מגלה באתר שלנו [דברים אלה משפיעים כמובן על משך החשיפה של העמודים, כמות החשיפות, המרות שבוצעו וכו'].


מערכת קישורים חברתיים

2. קישורים חיצוניים [External Links]:


הם קישורים בין שני אתרים [כלומר: קישורים המעבירים את הגולש בין שני דומיינים שונים.

למשל: – קישור שאנחנו מוציאים לאתר אחר, או קישור שאתר אחר מפנה אלינו].

אז מה עדיף להטמיע - קישור חיצוני או קישור פנימי באתר?

התשובה הקצרה היא – תלוי.


התשובה הארוכה היא - לכל אחד מסוגי הקישורים יש יתרונות [וגם חסרונות]. עולם הטמעת הקישורים לא נחלק בהכרח ובאופן אולטימטיבי לטוב ולרע. בכל אתר צריך שיהיה שעטנז של קישורים פנימיים וקישורים יוצאים, אלא ש.... יש הרבה מאד גווני ביניים ושיקולים אילו קישורים להטמיע, כמה, מתי, למה ואיפה.


לא כל הקישורים החיצוניים טובים לנו, ולא כל הקישורים הפנימיים מקדמים אותנו. יש ביניהם לא מעט שמעכבים ואף משעים את החשיפה שלנו במנועי החיפוש.


פעמים רבות קישור חיצוני מאתר אחר לאתר שלנו, יכול לפגוע בקידום. זה קורה כאשר האתר שמפנה אלינו קישור הוא אתר לא איכותי, מפוקפק [ספאם], או כאשר האתר לא רלוונטי כלל לתחום שלנו.


קישורים מאתרים אמינים וסמכותיים הם בעלי ערך גבוה עבורנו. אתרים אמינים הם אתרים ותיקים וגדולים [מרובי תוכן], שצברו מוניטין טוב ברשת וגוגל מוקיר ומקדם אותם.

כדאי להטמיע קישור חיצוני באתר? זה לא פוגע בנו?

רבים טועים לחשוב שקישורים יוצאים מסכלים את הקידום האורגני של האתר. אז ... לא כצעקתה. גם לקישורים יוצאים יש יתרונות והם תורמים לדירוג האתר שלנו ברשת.

נכון, קישור יוצא מוציא את הגולש מהאתר שלנו ומעביר אותו לאתר אחר, אבל ... השאלה הגדולה היא לאיזה אתר אחר. מתי. כמה ולמה.


יש הרבה מאד תועלת בהטמעת לינקים חיצוניים, כאשר אנחנו מפנים גולש לאתר אחר, איכותי, רלוונטי, התומך ומחזק מידע שעליו כתבנו.

למשל:


– כאשר אנחנו מפרסמים אצלנו באתר מאמר מקצועי בנושא מסויים, ואנו מפנים את הגולש למקורות [בבליוגרפיים] ברשת בהם נעזרנו – זה נהדר. [גם לנו וגם לאתר השני].

- כאשר אנחנו מפנים את הגולשים לאתר אחר, כדי לאפשר להם להעשיר ולהרחיב את האינפורמציה - זה מצויין.


בשני המקרים האלה, אנחנו "מרככים" או מקלים על הגולש את חוויית החיפוש, אנחנו מאפשרים לו למצוא אצלנו [או דרכנו] חומרים רחבים והסברים מקיפים בתחום הספציפי בו הוא מתעניין. בה בעת אנחנו גם מפרגנים לאתר אחר, ונותנים לו קרדיט על המידע.

למה זה טוב כל כך?

כי גם הגולשים וגם מנועי החיפוש מתרשמים מכך שאנחנו מפרגנים לאחר.


כשאנחנו מפרגנים לאתר אחר ברשת, אנחנו בעצם ממתגים את עצמנו כמי שבקיאים בתחום הספציפי ויודעים ללקט ולהביא לידיעת לקוחותינו מידע עשיר ואיכותי, שאת איסופו ביצענו עבורם תוך כדי חקר מעמיק ברחבי הרשת.

אנחנו נתפסים כאנשים רציניים, כמומחים שקולים, שבדקו בעצמם את הנושא לאורכו, לרוחבו ולעומקו, בטרם פרסמנו אותו.


אנחנו מרוויחים גם פרסטיזה אם תרצו, גם מנועי החיפוש וגם הגולשים, בשר ודם, לא יוכלו להתעלם מכך שאנחנו חברותיים, נדיבים, לא רק במידע המפורט שהנחנו לפיתחם, אלא גם בסגנון האדיב והחברי שאנחנו מנהלים עם הקולגות שלנו ועם אתרים אחרים. אליהם הפננו אותם.


הגולשים מבינים שאנחנו מקור נפלא למידע איכותי, והם יחזרו שוב ושוב אל האתר שלנו, ויספרו עליו לחבריהם, כדי ללמוד ולשמוע על עוד דברים נפלאים.


האלגוריתם של מנועי החיפוש יתרשם מחזרתם לאתר שלנו, מהעניין הרב שהם מגלים בו, וכמובן יקדם אותנו ברשת, כי גם הוא מעוניין לחשוף תכנים מעניינים למשתמשים שלו.

קישור חיצוני רע [או פחות טוב] הוא קישור שמוציא את הגולש שלנו מהאתר שלנו בעת שאין בכך כל צורך.

למשל - אני רואה אתרים רבים שברגע הקריטי של סליקת כרטיס האשראי או קבלת תשלום מוציאים את הגולש מהאתר שלהם למערכת חשבונות חיצונית כלשהי.


לא מעט אתרים מנהלים בלוג או רשימות דיוור [ניוזלטר] חיצוניים לאתר שלהם.


או כאשר אנחנו יוצרים סקר או דיון באתר, ובמקום לנהל את הדיון המרתק באתר שלנו, אנחנו מוציאים את הגולש לפלטפורמה שונה.


ועוד ועוד ועוד "קומבינציות" שונות ומשונות, שאינן תורמות לאתר ומעכבות מאד את הקידום האורגני שלו, מבלי שיש כל צורך אמיתי בכך.


אינטרנט [InterNet] היא מערכת קשרים רשתית במהות שלה

גוגל אגב, מאד לא מחבב אתרים שאין מהם קישורים יוצאים. הם "נדמים" בעיניו כמתנשאים, לא חברותיים, לא "קשורים".

כי הרי כל העניין והמהות של הרשת [Net] היא ברישות, כלומר בקשרים שאנחנו טווים, בחיבורים שאנחנו יוצרים אלה עם אלה. אינטרנט [InterNet] היא מערכת קשרים רשתית במהות שלה.

יחד עם זה – חשוב בהחלט להקפיד על מינון נכון, וגם כאן לא להרבות ובוודאי שלא להפריז בקישורים יוצאים. ועדיף [תמיד עדיף] שהקישור יוטמע בטקסט עצמו בצורה "טבעית" [ופחות באמצעות כפתורים, תמונות, אייקונים וכד'].

איך יודעים לזהות אילו קישורים טובים ואילו פחות?

גוגל מקדם אתרים המכילים קישורים / לינקים [URL] יוצאים ונכנסים. הרי כבר אמרנו שהמהות של רשת האינטרנט היא ברישות, כלומר במערכת הקשרים שהיא מאפשרת לכולנו, ללא הבדלי מין, גזע, דת, מיקום, גיל וכו', ליצור. הטמעת קישורים חיצוניים [נכנסים ויוצאים] באתר מצביעה על כך שהאתר שלנו ראוי לאמון.


אבל ... ברור שצריך לשמור על איזון ומינון נכון ולא להכניס ו/או להוציא קישורים רבים עד אין סוף.


אתרים חדשים וצעירים על פי רב אינם מכילים קישורים נכנסים, כיוון שאין מי ש"יסמוך" עליהן ויתן בהם אמון.

איזה אתר ירצה להכניס אליהם קישור?

אפשר לעקוף את המשוכה הזו בשלוש דרכים:

1. הדרך הטובה ביותר


לבקש מבונה האתר להכניס קישור מהאתר שלו לאתר שלנו [סביר להניח שהוא גם יוציא קישור מהאתר שלנו אל האתר שלו, כדי להציג את עבודתו].


2. שיתופי פעולה


אפשר להתקשר עם קולגות, לקוחות או ספקים איתם אנחנו עובדים ולבקש מהם לשתף איתנו קישור. אבל כדאי מאד שנקפיד שהחלפת הקישורים תעשה באופן הגיוני ו"טבעי".


איך עושים את זה הגיוני וטבעי?


פשוט מאד - הלקוח שלנו יוסיף אותנו לעמוד הספקים שלו, ויוציא אלינו קישור, ואנחנו נוסיף אותו לרשימת הלקוחות שלנו ונוציא אליו קישור. ואפשר גם באמצעות החלפת קישורים בעמוד ההמלצות [כל אחד מאיתנו ימליץ על האחר].


3. מוסיפים בלוג לאתר


בלוג הוא כלי נהדר לקדם את האתר, למתג את העסק שלנו ואת עצמנו כמומחים בתחומים ספציפיים, בהם אנו עוסקים.


ככל שנכתוב בצורה מקצועית יותר, נגדיל את התעבורה לאתר שלנו ורב הסיכויים שנהפוך ל"מורה נבוכים" עבור הגולשים, ובאופן זה נשיג עוד ועוד קישורים לאתר שלנו, מתוך כך שהם יצטטו ויאזכרו אותנו ברשת. זו הדרך האמינה והאותנטית ביותר להכניס קישורים מאד איכותיים לאתר שלנו.

כאן המקום לחדד שגם לאזכור שלנו ברשת [אפילו ללא לינק] יש חשיבות זהה לאלה שגוגל מייחס לקישורים. גוגל, כידוע, סורק הכל, גם את האיזכורים ברשת, ואלה מעצימים את חשיבות המותג שלנו בעיניו.

4. פרסום האתר שלנו ברשתות החברתיות ובפלטפורמות ברשת, המאפשרות לנו לעשות זאת.


יש הרבה מאד אתרים שמאפשרים לפרסם מאמרים. תגובות מקצועיות שלנו לשאלות גולשים. ואף מתירות לנו לצרף לינק לאתר שלנו. [פייסבוק היא דוגמא אחת, פלטפורמת "מאמרים" היא דוגמא נוספת].


אמנם יש אסכולה שלמה, הטוענת שלינקים אלה אינם זוכים לדירוג גבוה של מנועי החיפוש, ומוערכים על-ידם כפחות איכותיים. אבל ... קיימת גם גישה הפוכה.

ראוי לזכור ששתי הגישות לא אושרו או הוכחשו ע"י גוגל, והן נשענות על ניסוי ותהייה].

יש לא מעט טכניקות לייצר קישורים פנימיים בעלי ערך.

הטכניקה החביבה עלי היא באמצעות הבלוג. היא ישימה מאד ומוכיחה את עצמה – ניתן באמצעות הטכניקה הזו גם ל"חזק" פוסטים ועמודים "חלשים" יותר, כאלה שמעטים פקדו אותם והחשיפה שלהם נמוכה.

כמובן שגם בבלוג, כמו בכל מקום אחר באתר, צריך לרקוח את הקישורים בצורה נכונה, הגיונית ו"טבעית" ככל האפשר.

מה המינון הנכון – כמה קישורים כדאי להטמיע באתר?

לדאבון הלב, אין נוסחא מדוייקת לכמות הקישורים הנכונה או הכדאית להטמעה באתר.

אבל ... כדאי לזכור שהיחס צריך להיות כזה שלא פוגם בחוויית המשתמשים. אין טעם להטמיע עשרות לינקים פנימיים או יוצאים בפיסקה אחת או אף בעמוד אחד. כדאי לא יותר מלינק אחד או שניים. במקרים יוצאים מן הכלל ובעמוד עשיר בתוכן – שלושה עד ארבעה.

האם כדאי להטמיע קישורים שיפתחו בחלון חדש בדפדפן?

בעיני ממש לא.

אני יודעת שיש רבים שחולקים עלי, ולשיטתם פתיחת חלון חדש, מאריכה בעצם את שהות הגולש באתר שלנו [למשך 30 דקות נוספות לפחות].

סבבה. אני בהחלט מבינה את זה, אבל ... מה עם חוויית המשתמש? האם העובדה שאני מאלצת אותו לפתוח טאב חדש בדפדפן טובה עבורו?

לדעתי האישית – לא.


רובנו ככולנו עובדים עם לא מעט חלונות פתוחים בדסקטופ, וזה מעצבן כשמישהו אונס אותך לפתוח עוד חלון. מה גם שרב הגולשים יודעים לפתוח לעצמם חלון חדש בהקלקה ימנית על העכבר, כשהם רוצים בכך, הם ממש לא צריכים שאכריח אותם לעשות זאת.


אז נכון, יש סיכוי שהגולש יאבד אותי, ולא ימצא שוב את האתר שלי, ולא ידע איך לחזור אלי. אבל.. אני מאמינה שמי שהחומר שפירסמתי באתר מעניין אותו, ימצא אותי. אני מאמינה שאם ירצה למצוא אותי [רב האנשים יודעים לחזור אחורה לחלון קודם, וגם למצוא את היסטוריית הגלישה שלהם] הוא יחזור שוב.

אבל יותר מכך אני מאמינה ש... אם אכפה עליו פתיחה של חלון נוסף, אני אגרום לו להרגיש אנוס, ויתכן שאאבד אותו לנצח.


אגב - אני תוהה אם האלגוריתם השנון והחכם של גוגל ומנועי החיפוש האחרים ברשת מעריך ומדרג בכלל את השהות הארוכה של הגולש במצב הקפאה באתרים. [גוגל, "מבין" שחלון שנשאר פתוח במצב הקפאה בדפדפן [כלומר כשאין תזוזה של הגולש במשך 30 דקות] הוא חלון שהגולש פשוט שכח לסגור.


להבנתי, גוגל יודע שלא למנות את זמני השהייה אלה. אבל אולי אני טועה].

איפה להטמיע את הלינק?

גוגל סורק את התוכן באתר מלמעלה למטה, ולכן ככל שהלינק מתרחק מהחלק העליון = קו הקפל [[Above the fold] הוא "מאבד" כח ... כלומר – הוא פחות עוצמתי, וגוגל פחות "מחשיב" אותו.


יחד עם זאת לקישורים הממוקמים בתוכן עצמו יש בעיני גוגל ערך גדול יותר מבחינת הקידום האורגני, מקישורים המוטמעים בהדר [Header] או בפוטר [Footer].

גוגל מייחס להם ערך, כיוון שהוא מבין שקישורי הטקסט תומכים בתוכן, מעשירים אותו, ומועילים לגולש.

לסיכום

לינקים איכותיים וטובים הם לינקים המוטמעים בטקסט באופן "טבעי" ו"חלק" ולא באופן מאולץ ומלאכותי. לינקים שיש בהם תועלת לגולש, והוא עושה בהם שימוש [כן. גוגל סופר ומשקלל את השימוש שעושים הגולשים בלינקים], וכמובן לא כאלה שנטמעים באופן מלאכותי ואוטומטי באמצעות תוכנות ואפליקציות שונות, ו/או חילופים מלאכותיים, ומתמקמים בעמוד הבית של האתר.


בהצלחה רבה !

ואם אתם צריכים עזרה בהטמעה או הסרה של לינקים, דברו איתי

357 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page