top of page
חיפוש

האם חוויית העיצוב יכולה לפגוע בחוויית המשתמש?



חוויית עיצוב וחוויית משתמש

התשובה המוחלטת היא - כן, חוויית העיצוב [UI] משפיעה מאד על חוויית המשתמשים [UX] באתר, ולכן יכולה לשפר ולשכלל אותה עד מאד, או לחילופין לפגוע בה.


עיצוב חוויית הגלישה נגזר למעשה מחוויית העיצוב הויזואלי [והפוך]. העיצוב הויזואלי כמו חוויית המשתמש מהווים חלק חשוב בפיתוח מוצרים דיגיטליים בכלל ואתרי אינטרנט בפרט.


כאשר העיצוב [הויזואלי] נעשה בצורה נכונה, עזר כנגדו - הוא יכול לתרום לגלישה ולשפר מאד את חוויית המשתמש ולהפוך אותה לנעימה ויעילה יותר.

לעומתו עיצוב "מתחכם", מצועצע ולא ברור, יכול לגרום לאובדן הסבלנות, לעיתים להרגשת אובדן ובלבול בקרב המשתמשים.


מה הקשר בין חוויית העיצוב לחוויית המשתמש?


אין ספק שהעיצוב הויזואלי הוא המרכיב הראשוני להתרשמות מנראות האתר ע"י הגולשים. ככל שהגולשים ירגישו בו נח, אין ספק שהם יאריכו את שהותם באתר.


והפוך - ככל שירגישו בו אבודים, מבולבלים ומתוסכלים יצאו ממנו במהירות, ויבכרו שלא לחזור אליו עוד. כשהעיצוב הוא אסתטי ומוקפד, הוא ללא ספק עושה רושם חיובי על המשתמש, ומייצר תחושת אמון ובטחון.


שתי חוויות יצאו לדרך בים בם בום...

אליבא דעמוס הנביא [פרק ג', פסוק 3] "הילכו שניים יחדיו, בלתי אם נועדו?"

אז כן. לפעמים אפשר למצוא [גם בדיגיטל] זוגיות וציוותים משונים, שלא מתחברים ליעוד וליעד של העסק והבעלים.

לשמח אנשים בעיצוב

שני פרמטרים עיקריים - איך מגדירים עיצוב טוב?

עיצוב טוב ונכון מסייע למשתמשים למצוא את המידע והפונקציות שהם מחפשים בקלות, ועוזר מאד לשפר את חוויית הגלישה.

לעומתו ניווט שמעוצב באופן מתחכם, גורם לאנשים לחוש תסכול, להתייאש ולעזוב אותנו.


ראיתי לא מעט אתרים, שמתוך שאיפה לעצב אתר פיין, יומרני ושנון, שאין שני לו ברשת, השקיעו בעיצוב מתחכם של תפריט האתר – כזה שמסתתר בתוך אלכסון צד מעוצב, אחר שנחבא בתוך גיפ קופצני, נטמן בתוך הלוגו, בכפתור חיוור, בחץ נסתר, ובאלמנטים אחרים ...

תמיד אני מרחמת על אנשים, שאינם מהתחום, שמבקשים לשכור את השירות שמציעים בעלי האתר, אבל לא מצליחים למצוא את מבוקשם.


אמינות ומהימנות:

עיצוב מדוייק ונהיר, מעניק תחושה של אמינות ומקצועיות. המשתמשים מעדיפים להתמצא באתר שלנו, וכשתפריט הניווט באתר מציג להם את כל מה שהם מחפשים באופן ברור, אנחנו ללא ספק מעוררים בהם אמון.

להלן כמה דרכים בהן עיצוב יכול לשפר או לפגוע בחוויית המשתמש:

נגיעה חזותית:

עיצוב מרשים ואסתטי יכול לתרום לחוויה הראשונית של המשתמש ולשדר התחשבות מבלי לוותר על מקצועיות. כשהאלמנטים הגרפיים מוצגים נכון ובצורה מסודרת ומושקעת, הם חוסכים תחושות תסכול, ומסייעים למשתמש להרגיש שהוא במקום בטוח, שנהיר ומובן לו.


ניווט:

עיצוב ממשק ניווט ברור ופשוט, מקל מאד על המשתמשים למצוא את המידע או השירותים שהם מחפשים.


תגובה מהירה:

מהירות טעינה ומהירות תגובה [של האלמנטים] קריטיות לחוויית המשתמש.

עיצוב באמצעות אלמנטים, שדורשים זמני טעינה ארוכים, או תגובה איטית לפעולות המשתמש, פוגעים בהרגשת הסיפוק, מאלצים את המשתמש להמתין ולפעמים אף להתייאש.

רספונסיביות והתאמה למובייל

רספונסיביות:

בעידן הנוכחי יש חשיבות מכרעת להתאמת העיצוב למסכים ולמכשירים שונים [טלפונים ניידים, טאבלטים וכיו"ב] בהם עושים הגולשים שלנו שימוש. עיצוב שאינו מותאם למכשירים השונים, פוגע בחוויית המשתמש באותו המכשיר.

אתר שאינו מותאם למסכים שונים והעמודים "נחתכים" או "מתעצמים" בטלפונים החכמים, יכול להרוס את חוויית המשתמש ולהשאיר טעם רע.


תחושות והרגשות:

לעיצוב יש השפעה אמוציונלית על הרגשות שלנו. צבעים, מסרים, איורים וגרפיקה משפיעים עלינו לטוב וגם לרע. כשהעיצוב באתר לא מתאים לתחושה או לרגשות שחווים המשתמשים, יש לכך השפעה על החוויה הכללית שלהם.

חשוב על כן להקפיד על עיצוב מותאם לצרכי המשתמשים ולהרגלי הגלישה שלהם, כדי לשפר את החוויה האישית של כל אחד, ככל הניתן, ולהפוך אותה לחיובית ויעילה.


יש לא מעט רכיבים [ואלמנטים עיצוביים] הפוגעים בחוויית המשתמש, ודורשים התאמה זהירה ומתחשבת בגולשים הייחודיים לנו, הם רבים.

הנה כמה מהם:

פופ-אפ ובאנרים שמופיעים במחזוריות מעצבנת, חולפים על פני המסך, או נתקעים עליו, פוגעים בחוויית המשתמשים ומפריעים לגלישה קולחת.

כנ"ל כאשר הטקסטים וההודעות המצורפות לאלמנטים אלה ואחרים לא ברורים דיים, או חסרי משמעות מבחינת הגולשים, הם הופכים למטרד ולתוכן חסר משמעות.


הצגת טקסטים, הודעות ומידע מיותר, שאינו רלוונטי למשתמשים, גורמים לעיתים לבלבול ולתסכול. הטקסטים חייבים להיות ממוקדים וקשורים לתוכן האתר. מאידך – אסור להציג את המידע בצורה פשוטה. ראוי לשמור על שפה נהירה ומובנת.

לא כדאי להציג פסקאות שהמלל בהן רץ או חולף ולא מאפשר לגולשים את היכולת לקרוא את הטקסט בקצב האישי שלהם. יש נטיה לעצב בעיקר ביקורות והמלצות [אבל לא רק] על סליידרים ומסכים מתחלפים. עיצוב כזה לא מאפשר לגולשים לרדת לעומק הדברים ולקרוא את הטקסט בעיון.

אם הטקסט ממילא לא חשוב - אזי עדיף שלא להוסיף אותו לאתר.


תוספים שלא מסייעים לגולשים למצוא ולקבל את המידע לשמו התכנסו באתר, מיותרים ובהחלט עלולים לפגוע בחוויית המשתמשים [חשוב לזכור שכל תוסף מכביד על מהירות טעינת האתר שלנו. בהם, לדאבון הלב, גם תוספים לשיפור מהירות האתר ... ].


איסוף פרטים [קוקיז] מהמשתמשים, מערער את הבטחון האישי של הגולשים ואת האמון שלהם בנו, וגורם להם לעיתים רבות לנטוש את האתר, ולא לחזור אליו עוד. רצוי להמעיט ולהמנע מכך, ככל האפשר.


שימוש בצבעים אגרסיביים וחמים יש בהם כדי להשפיע באופן שלילי על חוויית המשתמשים באתר שלנו. הם עשויים לגרום לעצבנות, עייפות, חוסר ריכוז ולגרום להם לנטוש אותנו. רצוי לעשות שימוש ככל האפשר בצבעים סולדיים ובהירים.

לסיכום

חוויית המשתמש והעיצוב הם שני גורמים שבהחלט משפיעים זה על זה, ובשילובם ניתן ליצור ממשקים דיגיטליים מוצלחים, שמספקים חוויית משתמש טובה ומהנה.

שתהיה לכולנו שנה טובה ונהדרת, כזו ברורה ומעוררת אמון, קולחת וזורמת. אמן
51 צפיות2 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page