top of page
חיפוש

איך מגיעים למקום מעל המקום הראשון בגוגל?



תוצאת האפס - איך מגיעים למקום מעל המקום הראשון בגוגל?

יש כזה דבר? ואם כן, אז - איפה נמצא המקום שלפני המקום הראשון?


למקום המיוחד הזה קוראים "תוצאת אפס" [או - Featured Snippets]


הכירו את תוצאת האפס - המקום מעל המקום הראשון בגוגל


תוצאת האפס, היא מענה קצר ומדוייק והיא מוצגת במקום שלפני המקום הראשון, כלומר - לפני התוצאה הראשונה [הממומנת או האורגנית].


זה דומה במהותו לשעת האפס שנקבעה לנו בבית הספר [זוכרים?] – השיעור המוקדם, שמתחיל לפני השיעור הראשון.


תוצאת האפס - המקום מעל המקום הראשון בגוגל


כך בדיוק בגוגל – התוצאה הראשונה, זו שלפני התוצאות הממומנות ו/או האורגניות, היא תוצאת האפס.

תוצאת האפס היא למעשה התשובה המדוייקת, הראשונה בהחלט, שמציג לנו מנוע החיפוש, מבלי להפנות אותנו לאתר, שבו נמצא מענה לחיפוש שלנו.

זה אומר שגוגל יורה לעצמו ברגל?

התשובה הקצרה - ממש לא.


התשובה הארוכה והמנומקת - אין ספק שגוגל הוא מנוע החיפוש הגדול והחזק ביותר ברשת. והוא מתכוון להשאר כזה לעולמי עולמים. וזו הסיבה העיקרית לכך שמנוע החיפוש לא עוצר, ולא מפסיק להתפתח, להשתכלל ולשכלל את יכולותיו, ולצד הצגת מידע אטרקטיבי במהירות רבה, הוא מעניק לנו עוד אי אילו "בונוסים".

לאורך השנים חלו שינויים אדירים בתכונותיו של גוגל וביכולותיו

במהלך חייו שינה ושיפר מנוע החיפוש את ביצועיו, שאיפותיו ותכונותיו, והתמורות שעבר [ועודנו] הפכו אותו ממנוע חיפוש למנוע תוצאה. במקביל לכך הוא גם פיתח יכולות "להבין" "לחזות" ו"לזהות" מה כוונתו האמיתית של כל אחד ואחת מאיתנו, כדי להעניק לנו [לכל אחד מאיתנו באופן אישי] את התוצאה הטובה ביותר בזמן הקצר ביותר.


גוגל לא מסתפק רק במתן תשובות הולמות, הוא "למד" גם לתקן לנו שגיאות בשלל שפות, ביטויים וניבים, ולפתח יכולת לזהות מראש למה אנחנו מתכוונים. הוא מאפשר לנו לראות כמה מתוך עמודי האתר שלנו אונדקסו ומתי. לסנן את תוצאות החיפוש שקיבלנו ממנו. למצוא תוצאות דומות / זהות. לבצע חישובים מתמטיים. לערוך השוואות. להציג תמונות. לצפות בחדשות ובסרטונים ועוד.

כך למשל - כשאנחנו רושמים מושגים בעברית, בזמן שהמקלדת שלנו מוגדרת במצב אנגלית [והפוך]. גוגל מיד "מתקן" אותנו ומציע לנו שלל ביטויים בעברית, שיכולים היינו להתכוון אליהם.


בצילום המסך הקלדתי את המילה "חיפוש" במצב אנגלית. גוגל מיהר להציג שלל אפשרויות חיפוש חליפיות בעברית, אליהן הוא הניח שהתכוונתי.


הקלדת המילה השגויה "חיפוש" תוקנה ועוברתה ע"י גוגל
הקלדת המילה השגויה "חיפוש" תוקנה ועוברתה ע"י גוגל

גוגל שואף להציג לנו את תוצאות החיפוש הכי נכונות, הכי רלוונטיות והכי מדוייקות באופן מיידי.

מנוע החיפוש עושה כל שלאל ידו [ואלגוריתמיו] כדי ל"הבין" באופן מדוייק ביותר מהו הצורך האמיתי של הגולש ברשת. הוא "מכיר" באופן אישי את עולמנו ואת מערכת יחסינו, אהבותינו, שנאותינו, כמיהותינו, תגובותינו וכו'. והוא משתמש ב"ידע" שצבר עלינו וב"הכרות" האישית שלו איתנו, כדי להציג לנו את התשובה הנכונה ביותר [לנו] במהירות הגדולה ביותר.


יותר מכך – גוגל מתיימר להציג לנו מענה רחב עם קונטקס מפורט על כל נושא, כדי לקצר עבורנו ככל הניתן את זמן החיפוש. מבחינת גוגל האופציה הזו מהווה שיפור בחווית המשתמש.


כולנו רוצים להיות ראשונים בגוגל. כלומר: שהאתר שלנו יוצג ויחשף בתוצאת החיפוש [האורגני] הראשונה. והאמת היא שגם גוגל מאד רוצה אותנו ראשונים אצלו, אבל ...בתנאים מסויימים, שהוא זה שקובע אותם.

גוגל מחליט עלינו ?... כן. אבל ... הַכֹּל צָפוּי, וְהָרְשׁוּת נְתוּנָה [מסכת אבות], או כמאמר רבי חנינא: "הַכֹּל בִּידֵי שָׁמַיִם חוּץ מִיִּרְאַת שָׁמַיִם"

במילים אחרות - אפשר לפעמים לעגל פינות. לא תמיד חייבים להתיישר מול הפרמטרים בגוגל, ולעשות כרצונו. אבל ... צריך לזכור את זה כשאנחנו תוהים למה גוגל לא חושף אותנו.


כתבתי לא מעט על כך שאף אחד לא יכול להבטיח לנו להגיע למקום הראשון בגוגל. ההסבר לכך נעוץ בתכונות האלגוריתמים, המתייחסים בעצם למשאלות הגולשים [= כלומר לחיפוש שאנחנו עושים], למיקום הגיאוגרפי בו אנחנו נמצאים ולפרמטרים נוספים [כאן אפשר לקרוא על זה, אם רוצים]. אבל זו לא סיבה להרים ידיים. ["אֵין כְּלָל שׁוּם יִאוּשׁ בָּעוֹלָם" - כמאמר הרבי נחמן מברסלב].

במילים אחרות .. נוכל לכוון לשם. למקום הראשון. ובעצם - לזה שמעליו.

תוצאות האפס הן תוצאות המוצגות במקום הראשון במנוע החיפוש של גוגל. אבל ... להבדיל מתוצאת חיפוש רגילה, המעבירה אותנו למצוא את התשובה באתר כלשהו, תוצאת אפס היא המענה עצמו לשאילה ששאלנו.

ואם נרצה – המענה הישיר.

איך זה עובד? איך גוגל בוחר את מי להציג בתוצאת האפס?

גוגל מסביר כי ההחלטה נעשית ללא מגע יד אדם. לדברי המנוע - המערכות האוטומטיות בהן הוא משתמש מנטרות, סורקות ומוצאות את הדפים הראויים ברשת להיות מוצגים בתוצאת החיפוש המתקדמת.


למעשה גם תוצאת האפס [כמו כל תוצאות החיפוש] "תלויה" או קשורה בשואל, בסגנון ובאופי השאלה.

מנוע החיפוש מאנדקס עשרות, ואולי מאות מיליארדי עמודים מקוונים, המכילים כמויות מידע בלתי נדלה בנושאים שונים ומגוונים.

גוגל, כאמור, מתאווה להציג לנו את המידע במהירות וביעילות רבה. וככזה הוא "יודע" להציג לאנשים שונים את התוצאות המדוייקות, בהתאם לרצונות שלהם, להרגלי ואופי הגלישה שלהם ברשת.


לא פעם כאשר אנחנו עורכים חיפוש ומשתמשים במושג או בביטוי בעל כפל משמעות, גוגל מתמודד עם זה באופן מכובד, ומציג לנו את שלל התוצאות האפשריות.


למשל: כאשר נחפש מענה לביטוי "תותים" - גוגל ינסה להבין למה התכוונו בדיוק. האם חשקה נפשנו במתכון, או שאולי נרצה דווקא לדעת מה הם יתרונות הפרי הספציפי, ואולי בכלל התכוונו למילות השיר. לביצועו. וכו'.


וכך השאילתה "מה זה אתר?" [בתמונה המוצגת] זוכה למקבץ תשובות אפשריות בגוגל - שתי תשובות בתוצאות האפס ושתי תשובות בשול השמאלי. ובסך הכל - ארבע תשובות אופציונליות.



השאלה מה זה אתר? זוכה לארבע תשובות אופציונליות
השאלה מה זה אתר? זוכה לארבע תשובות אופציונליות

כך גם כשאנחנו שואלים את גוגל באיזו שעה נכנסת השבת / או יוצאת השבת מעיר מסויימת בארץ [ובעולם]. או באיזה יום יחול השנה יום העצמאות. באיזו שעה צפויה השקיעה במקום מסויים. מה מזג האויר בצרפת, או במקום אחר על פני כדור הארץ. או כאשר נרצה לדעת מה שער הדולר היום.


כשנשאל שאלות מהסוגים האלה, מנוע החיפוש לא יפנה אותנו לאתר שמציג את המענה, אלא יצייד אותנו בתשובה מהירה. [בדיוק כמו בצילום המצורף - כמה קלוריות יש בפיתה?].


השאלה "כמה קלוריות יש בפיתה?, זוכה לתשובה מדוייקת
השאלה "כמה קלוריות יש בפיתה?, זוכה לתשובה מדוייקת

המענים שנקבל לשאלות האלה הוא מיידי.


גוגל, כבר אמרנו לא פעם, עושה כל שלאל ידו כדי לשפר ולשכלל את חוויית המשתמשים. הוא עושה ככל יכולתו להצמיד אותנו לעטיניו ולהחזיק בנו ככל האפשר בצל [או באור] קורתו.

המענה המיידי, הניתן על ידו ו"חוסך" לנו התברברות ושיטוט באתרים אחרים ברשת, מייתר את הכניסה לאתר אחר, ומשאיר אותנו בחיקו החם של גוגל.

אז ... גוגל פוגע בעצם בקידום של אתרים ברשת?

במידה מסויימת המשמעות של קבלת מענה תכליתי ומיידי לשאלה מהווה, ללא ספק, פגיעה בחשיפה, בקידום האורגני ובכמות התעבורה של אתרים רבים, בהם נוכל לקבל תשובות לשאלותינו.

רק חשוב לזכור שהתשובה הישירה מתקבלת [וניתנת] ממידע שגוגל אסף וליקט מאתרים ברשת, והוא מציג אותה לגולשים הרלוונטיים. לכל אלה ששאלו שאלה ספציפית.

לתוצאת האפס יש חשיבות קרדינלית בקידום האורגני [SEO] היא נחשבת לתוצאה הטובה ביותר. כזו המעצימה ומשפרת עד מאד את חוויות המשתמשים [UX].

כלומר ...

גם כאן, בדיוק כמו בחיים, הפסד של אחד הוא הרווח של האחר. ללמדנו שאתר שיתן את התשובה המדוייקת ביותר לשאלה שנשאלה, יזכה להגיע למקום הנכסף והבלתי אפשרי [כמעט] בתוצאות החיפוש, בעוד אתרים אחרים ידחקו למקומות הנמוכים יותר.


אפשר בהחלט לראות גם את זה בצילום למעלה - חדי העין ביניכם בוודאי שמו לב שהאתר "טבע בריא" מופיע במקום הראשון [אחרי תוצאת האפס], כיוון שהוא ידע לעשות שימוש חכם בכותרת: "כמה קלוריות יש בפיתה? ומגוון ארוחות בפיתה - טבע בריא". כלומר: האתר עשה שימוש בשאלה, המעניינת את הגולשים, וגם בתשובה רלוונטית. [מתוך מחשבה שגולשים המתעניינים לדעת כמה קלוריות יש בפיתה, ירצו ללמוד לגוון את ארוחותיהם בפיתה].


לדברי גוגל עצמה, בהתייחסה לתוצאת האפס [התרגום נעשה על-ידי]: "המטרה שלנו היא לעזור לאנשים למצוא במהירות את המידע הרלוונטי ביותר לשאילתות, שאנחנו מאמינים שהמשתמש מחפש. אנחנו פועלים לשיפור איכות החוויה של המשתמשים, מתוך רצון לשרת אותם ולהציג להם במדוייק את מה שהם מחפשים. במקביל נמשיך לאפשר למשתמשים לראות גם תוצאות נוספות".

אבל הרי אומרים שגוגל אוהב אתרים מרובי תוכן. אז איך הנושא הזה מתיישב עם תוצאת האפס?

נכון. גוגל אוהב ומחבב מאד אתרים עתירי תוכן ועשירי מידע. ואין כאן שום סתירה.

תשובה קצרה ומדוייקת יכולה בהחלט להשתלב במאמרים ארוכים. חשוב שהיא תמוקם כאמור בראש המאמר, כדי שמנוע החיפוש יציג ויחשוף אותה, אבל אין זה אומר שעלינו להסתפק במאמרים קצרים ובמשפטים בודדים.

מעבר לכך ריבוי התוכן, בעיני גוגל, הוא תוכן המכיל מידע או נתונים רבים.

גוגל מציג בתוצאות האפס גם תמונות

קבלו את המקום החליפי הנמוך ביותר בעולם. חשבתם שזה ים המלח? ובכן ... טעיתם. קרקעית העולם נמצאת מסתבר בתחתית הנסתרת של קרחון דנמן מיבשת אנטארטיקה. ואילו ים המלח, מסתבר, הוא המקום היבשתי הגלוי הנמוך ביותר בעולם.


מה הו המקום הכי  נמוך בעולם - תוצאת האפס מכילה גם תמונות
מה הו המקום הכי נמוך בעולם - תוצאת האפס מכילה גם תמונות

כדי לזכות בשטח פרסום רחב קצת יותר, כדאי שנצרף למאמר תמונה רלוונטית. זה יגדיל את הסיכוי שמנוע החיפוש של גוגל יציג אותנו בתוצאת האפס עם תמונה.


אתרי סחר וחנויות מקוונות [כמו גם נותני שירותים] יכולים לעשות שימוש, ולקדם ברשת מוצרים ושירותים שהם מעניקים.

אבל לא רק תמונות וציורים, גם למפות יש מקום בתוצאות האפס:

גם למפות יש מקום בתוצאת האפס
גם למפות יש מקום בתוצאת האפס


וכך "זכו" אולם אירועים באור יהודה, הנושא את השם "לופט ואן גוך", ותערוכת ואן גוך המתקיימת בהרצליה, להופיע בקדמת הבמה, על מפת גוגל, מתחת לאתר ויקיפדיה. [שהוא, אגב, אחד האתרים המקודמים לרב בתוצאת האפס של גוגל, בשל תשובותיו הטובות והמהירות, הכתובות באופן תכליתי ונהיר].

איך נוכל גם אנחנו לטפס לנסוק ולהגיע לתוצאת האפס? ומה צריך לעשות בשביל זה [חוץ מלחרוק שיניים...]?

מנוע החיפוש מאפשר לנו במקרים מסויימים להופיע במקום הראשון. ויש לא מעט דברים שנוכל לעשות כדי להתברג בתוצאת האפס:


מענה מהיר, ענייני ובהיר לשאלות ששואלים הגולשים. כדאי למקם את המענה כבר בפיסקה הראשונה. ואם אפשר אפילו בכותרת. [בדיוק כמו שעושה אתר ויקיפדיה, או כמו שעשה אתר "טבע בריא"... בדוגמא למעלה].

כותרות כמו: "כמה קלוריות יש בעוגת סולת? פחות מ-300 קלוריות ל-100 גרם". או כותרת כמו: "יש אזורים במצרים בהם נמדדו מעל 40 מעלות בחורף". או: "התכשיט הכי יקר בעולם - בסטודיו של ישראל ישראלי". "זמני שקיעת השמש בכפר-סבא בחודש האחרון" וכד'.


ככל שהתכנים שניצור יהיו מדוייקים ועניינים, ויעניקו תשובות מהירות לשאלות הגולשים, כך נרקיע מעלה מעלה לצמרת תוצאות החיפוש.


כדאי גם לצרף תמונות ומפות מקום, אם וכאשר אפשר. זה בוודאי לא מזיק, ולעיתים גם יכול לעזור.


שורה תחתונה - תשובות מיידיות, קצרות ומדוייקות, מקדמות וסוללות לנו את הדרך לתוצאת האפס.


בהצלחה


187 צפיות0 תגובות
bottom of page