top of page
חיפוש

האם תוכן משוכפל באתרים פוגע בקידום האורגני?


תוכן משוכפל

תוכן משוכפל באתרים [Duplicate Content] הוא תוכן מועתק. בין אם העתקנו ושיכפלנו אותו מתוך האתר שלנו, ובין אם העתקנו אותו מאתרים אחרים.


מעבר לעובדה שהחוק אוסר על העתקה של תוכן מיוצרים אחרים, יש לנו בעיה גם כאשר אנחנו משכפלים את התוכן מתוך האתר שלנו ומפרסמים אותו יותר מפעם אחת בעמודים נוספים, או באתר אחר [אפילו חדש] שהקמנו. גם אם וכאשר ערכנו בו שינויים מינוריים.


כמובן שההתייחסות לתוכן כוללת: טקסט [לא מילים או משפטים בודדים, אלא - פסקאות שלמות], תמונות, תאורי מוצר, מאמרים, סרטונים ויתר אלמנטים המופיעים באתר.



תוכן משוכפל באתרים - למה זה חשוב?


שכפול במכונת צילום

לא פעם כבר כתבתי על כך שגוגל מתאווה לספק לגולשים חוויית משתמש מעולה, כלומר: להציג להם תוכן מקורי ואיכותי. כאשר הוא נתקל בתוכן זהה, הוא ימנע מלהציג אותו.

אלא אם וכאשר הענקנו קרדיט כמובן ליוצרים.


כלומר: גוגל יסיר את התוכן המשוכפל מהאינדקס שלו ולא יחשוף את התוכן לגולשים, וכך יצא שכרנו בהפסד – כיוון שהקידום האורגני שלנו יעוכב.


גוגל אגב עלול להעניש גם את האתר ממנו הועתק הטקסט. זה קורה כי גוגל לא תמיד מצליח לזהות מי העתיק ממי. וזאת הסיבה שכאשר אנחנו מקימים אתר חדש, ומעבירים אליו את החומרים מהאתר הישן, גוגל "חושד" בנו שהחומר הועתק.


אבל – מעבר לגניבה והעתקה של תוכן ע"י אחרים, רב התכנים המשוכפלים נמצאים באתר שלנו, כי אנחנו במו עצמנו עושים קיצורי דרך וחיים קלים.

למה זה קורה לנו?

לשכפול תוכן יש הרבה מאד סיבות, ובכל זאת אני מעלה כאן 4 אפשרויות נפוצות בהן נתקלתי פעמים רבות:

1. שכפול עמודים

בעלי עסקים רבים מחליטים לחדש את העיצוב באתר שלהם. כיוון שאין להם את הידע הנדרש, או כדי לעשות לעצמם חיים קלים, הם משכפלים את העמוד ומסתירים אותו מתוך מחשבה [שגויה] שגוגל לא "ידע" על קיומו ולא יאנדקס אותו.


אחרי שסיימו לעצב את העמוד כראות עיניהם, הם שוכחים מקיומו, לא מבצעים הפניה, או מסירים אותו, כאילו היה מורסה מיותרת.

2. העתקת תוכן בתיאורי מוצר

אני פוגשת הרבה מאד בעלי עסקים, המחזיקים חנויות מקוונות, שנוהגים להעתיק ולשכפל את תיאורי המוצר. לא אחת אני נתקלת באתרים המוכרים מוצרים זהים [למשל – נעליים, או ציורים, או תכשיטים וכו'] שבעליהם, מתוך נוחות, פשוט משכפלים את תאורי המוצר.

  • על אף שמדובר במוצרים זהים, כדאי מאד לשנות את הטקסט בתאורי המוצר:

נעל שחורה שטוחה לגבר במידה 46 עשויה מעור איכותי.

נעל שחורה לאשה במידה 36 עשויה עור משולב בפוליאסטר עם עקב נמוך.

או לחילופין:

תמונת ילדה בוכה ציור שמן על בד

תמונה אשה מחייכת ציור חופשי על קנווס איכותי

או:

שרשת פנינה ארוכה שזורה בחוט מתכת משולבת בחרוזי ענבר בציפוי זהב 14K.

שרשרת יהלום יוקרתית לצוואר בשיבוץ יהלומים 16.86 קראט.


ניקח תמיד דוגמא ממותגים גדולים כמו: שטראוס, מעדני מזרע, רהיטי הזורע ואחרים - גם כאשר הגבינה, הבשר והרהיטים זהים בעקרון, הם מדגישים את השוני והייחודיות של כל אחד מהמוצרים שהם מבקשים למכור.


כדאי מאד שנתאמץ ונשקיע בשינוי התיאורים, גם אם קשה.

3. העתקת תוכן מהעמודים הפנימיים
עמוד משוכפל

זה לא קורה, לדאבון הלב רק בחנויות מקוונות, זה קורה גם בעמודי אודות, יצירת קשר, עמוד הבית ובעמוד השירותים, וזה יוצר תוכן משוכפל באתרים.


בעלי אתרים רבים מתעצלים לרשום כמה מילים נוספות על עצמם ובאזור "נעים להכיר" בעמוד הבית הם מעתיקים פסקה או שניים מעמוד אודות, ומעבירים את הגולש משם חזרה לעמוד אודות, ומאלצים אותו לקרוא שוב את אותם דברים.


כך עושים רבים גם בעמוד השירותים. הם משכפלים פסקה מתוך עמוד השירותים שהם מעניקים, מדביקים אותה באזור "השירותים" בעמוד הבית ומפנים ממנה את הגולשים שוב לחזור ולקרוא את אותם דברים בעמוד השירותים.


אין סיבה לשכפל תוכן. אפשר לכתוב את אותם התכנים, אבל בניסוח אחר. כדאי לכתוב דברים אחרים.

באזורים הקצרים שנמצאים בעמוד הבית, ותפקידם להעביר את הגולשים הלאה לעמודים הפנימיים, כדאי תמיד לרשום תוכן שמייצר "קליק" עם הגולשים.

4. העתקת תוכן מאתרים אחרים

עמודי התקנון והמדיניות באתרים, הם העמודים הגניבים ביותר. לא אחת אני נתקלת באתרים בעמוד תקנון שהועתק ככתבו וכלשונו מאתר אחר [לפעמים אפילו בלי לשנות את שם האתר, הטלפון והלינקים של האתר ממנו הועתק התקנון] – שוב, מעבר לאיסור הקיים על כך בחוק זכויות היוצרים. אנחנו עלולים לשלם על כך מחיר גבוה ברשת.

איך נוכל לוודא שהתוכן שפירסמנו מקורי?

לפעמים אנחנו כותבים משהו, למשל: מאמר, או תיאור מוצר, או סתם קטע הכרות קצר על עצמנו, תוכן מקורי שלנו שלא העתקנו מאף אחד אחר.


גוגל אגב שולח מעת לעת התראות על העתקת תוכן, ובכל זאת – כדאי לנו לבצע בדיקה תקופתית ולבדוק את הנושא בעצמנו.


כדי להיות בטוחים לחלוטין שלמרות הכל אין עוד מישהו אחר בעולם שחשב כמונו וכתב כמונו, אפשר לנקוט במספר דרכים:

1. חיפוש בגוגל

נוכל להעתיק את קטע הטקסט ולהדביק אותו בשדה החיפוש בגוגל. מנוע החיפוש יעלה מיד את התוצאות הרלוונטיות בהן פורסם התוכן הזה.

2. כלי סריקה חינמיים

קיימים ברשת לא מעט כלים לאיתור תוכן משוכפל, הנה שני כלים טובים:


  • דרך אחת היא בדיקה בעזרת הכלי החינמי Copyscape

אגב - את ההסבר שלהם על תוכן משוכפל ואיך להגן על התוכן שלנו הם מספקים בסרטון התדמית החביב הזה




  • עוד כלי מצויין הוא כלי הסריקה של Siteliner יודע לאבחן ולמצוא תוכן משוכפל, תוך דקות ספורות.

למה זה חשוב?

תיאורי מוצר משוכפלים, כאמור, מעכבים ובולמים את הקידום האורגני שלנו. והרי בסופו של דבר [ובעצם – כבר מראשיתו של דבר] אנחנו מעוניינים לקדם את כל המוצרים והשירותים שאנחנו מעניקים, וחזרה או שכפול של תוכן מסכנת ומסכלת לחלוטין את הקידום שלנו ברשת.


כאשר אנחנו משתמשים בתוכן זהה בעמוד נוסף, אנחנו בעצם יוצרים מעין "תחרות" בין העמודים, מעין קניבליזציה לתוכן. גוגל לא ידע להחליט לאיזה מהעמודים להפנות את הגולשים, והוא עלול להחליט שלא להחליט, ולהקפיא את החשיפה של שני העמודים.

איך פותרים בעיות של תוכן משוכפל?

בין אם התוכן המשוכפל בוצע במו ידינו באתר שלנו, ובין אם אנו רוצים למנוע העתקה של התוכן ושיכפולו ע"י אחרים, הדרך הפשוטה ביותר היא להשתמש בתגי קנוניקל, כדי להמליץ לגוגל להתייחס לתוכן בעמוד מסויים כאל התוכן המקורי, ולנסות להניא אותו מלנקוט נגדנו בעיכוב הקידום.


כלל הוא שלכל עמוד באתר שלנו יש כתובת URL אחת בלבד, אבל ... כבר נתקלתי באתרים, שמתוך מחשבה [שגויה לחלוטין!!!] שיוכלו להעצים ולהגביר את הקידום, נתנו שתי כתובות ויותר לעמוד. כלומר: אותו עמוד מיוצג ביותר מכתובת URL אחת.

בפועל כאשר הכתובות השונות מפנות לאותו עמוד, "להבנת" גוגל מדובר בשכפול תוכן. בין אם ההפניות נעשות מתוך קישורים פנימיים באתר עצמו, ובין אם הם נעשים ע"י קישורים חיצוניים מאתר אחר.

  • גם כאן חשוב וכדאי לבצע הפניה כדי שגוגל "יבין" איזו גירסא אנחנו מעדיפים שהוא יציג ויחשוף למשתמשים.

לסיכום - חשוב לדעת

גוגל ממליץ שלא לחסום באמצעות תגית Noindex או קובץ robots.txt את התוכן לאינדוקס.

כאשר מוצאים תוכן משוכפל באתר, יש לערוך אותו ולהגיש לגוגל פרוטוקול [מפת אתר מעודכנת, הוספת כתובת קנונית, או הפניות].


יש לך צורך בעזרה בנושא? מזמינה אותך לפנות אלי

163 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page