top of page
חיפוש

הרשת החברתית פייסבוק מצמצמת את החשיפה?



פייסבוק על הגלובוס

לפני שבועיים / שלושה (איפשהו במחצית דצמבר 2017) צמצמה פייסבוק מהותית את חשיפת הפוסטים האורגניים. פייסבוק, כבר אמרנו היא ארגון עסקי, וככזו היא מעוניינת להרוויח מהפרסומים שלנו, מכל הפרסומים.

כדי להרוויח יותר, היא מאפשרת לנו לפרסם חינם, ללא כל עלות, כל מה שעולה על רוחנו (כמעט), אבל היא עושה את זה, מתוך שהיא רואה בנו מוצר.

למה פייסבוק מצמצמת את החשיפה?


האינטרס המובהק של פייסבוק הוא כמובן להשאיר אותנו צמודים 24/7 לפלטפורמה. ככזו מרעיפה עלינו הפלטפורמה ללא הרף התראות (notifications) על התרחשויות שונות ברחבי ממלכת הפייס.

היא מעדכנת אותנו תדיר בפיסות מידע מדהימות - מתי מישהו הגיב על פוסט של חבר שלנו, מתי חבר עדכן את הפרופיל שלו, מי אמר למי, וכאלה.

היא "מבינה" שככל שהחשיפה שלנו תצומצם, אנחנו נשקיע יותר כסף בפרסום ממומן.

(אם תרצו להבין למה, תוכלו לקרוא על כך בהרחבה במאמר: "השפעת העולם הדיגיטלי על חיינו")

לאחרונה גם מעדכנת אותנו הרשת בסיפורים החיים של פרופילים, מבלי שבכלל ביקשנו, במגמה לתעדף ולקדם את השידור החי.

בימים אלה פועלת פייסבוק לנטרל את החשיפה האורגנית, או נכון יותר - לצמצם אותה למינימום. מדובר בתכנים (פוסטים) שמעודדים אינטראקציה.

כמי שאוחזת ב"שיבר" (הברז הראשי) של החשיפה, פייסבוק עושה ככל יכולתה לדלל עד למינימום את הקידום האורגני (וראוי לומר כי גם חלק מהקידום הממומן - החלק שמעודד אותנו להגיב באופן כלשהו לטקסט).

לכאורה מדובר באבסורד - בהתנהלות אמביוולנטית [דו ערכית] - כי הלא פייסבוק היא רשת חברתית, שמטרתה המוצהרת היא לחבר בין אנשים (ולא לחרב ביניהם), והיא נועדה לשמש כביכול לשיתוף ולעודד מעורבות בין האנשים.

אך פייסבוק לא פוסחת על שני סעיפים. ממש לא ! לא כך הם פני הדברים ! ...

פייסבוק היא עסק כלכלי עם מטרות רווח, היא לא פילנטרופ,

וככזו היא נותנת עדיפות לתכנים ממומנים מיחד, ומקטינה ככל יכולתה (ואין גבול ליכולותיה) את החשיפה של פוסטים, הטומנים בחובם הנעה לפעולה וקריאה (או עידוד) למעורבות.

אלה הקוראים לנו לשתף, להעביר או לתייג.


פוסטים השואלים לדעתנו, כאלה המנסים לגעת בלב שלנו, לעורר בנו רגשות, להנפיק בנו את הרצון או הכמיהה לשתף אותם ולהעביר את המסר (שלנו) הלאה. פייסבוק גם מגבילה סקרים למיניהם ודוחקת אותם לתהומות הנשייה של הקיר.

אז מה עושים? איך ניתן לעקוף את הגזירה?

האם צריך להפסיק לשאול שאלות? לעשות לייק? לבקש שיתוף לפוסטים שלנו?

יש מספר דרכים, אבל הן לא פשוטות ...

אני מאמינה שאנחנו כבעלי עסקים חייבים להיערך לשינויים (הקרדינליים) ברשתות החברתיות, ולא לבסס את השיווק והפרסום בפלטפורמה אחת.

עלינו להחליט מה המטרה שלנו, ללמוד מי הוא קהל היעד שלנו, ובעיקר - לנתח איפה נמצא הלקוח הסופי שלנו.

במאמר: "ההבדל בין אתר אינטרנט לדף עסקי" אני מסבירה איך אפשר לאפיין את הקהל ולדייק אותו.

במקביל, היום יותר מתמיד, אנחנו חייבים להקצות משאבים ולהקים לעצמנו פלטפורמה עסקית (אתר אינטרנט / בלוג) שהשליטה עליה היא לחלוטין בשליטה שלנו.

אם יש לך רעיונות נוספים איך לעקוף את צמצום החשיפה אשמח לשמוע עליהם.


12 צפיות0 תגובות
bottom of page