top of page
חיפוש

מה זה איפיון ומה הם השלבים החשובים בהקמת אתר?


טום וג'רי
טום וג'רי - כל הזכויות שייכות לאולפני וורנר - MGM

רב האנשים שפונים אלי לא מבינים בכלל מה זה איפיון?, למה צריך את זה? מה זה יתן להם?.


אני בהחלט מבינה את החשדנות, גם את ניסיונות ההתחמקות משאלות פולשניות, שהקשר ביניהן לבין הקמת אתר, נראה קלוש ולא "טבעי" לרב.


בכל פעם אני נתקלת בשאלות מהסוג הזה:

הרי פניתי אלייך כדי להקים אתר, אז למה אני צריך לחשוף את היתרונות והחסרונות שלי?, למה אני צריכה לשתף אותך בחלומות הכמוסים שלי?

אז. לא. אני לא עובדת במס הכנסה. אני לא יועצת עסקית, ואין לי הכשרה טיפולית. אני בונה ומפתחת אתרים, והופכת אותם לכלים שמניבים לקוחות.


הקמת אתר היא לא עניין של מה בכך, היא מחייבת תכנון קפדני, מקיף ומקצועי, שמתחשב ביכולות שלנו כבעלי העסק וביכולות של קהל הלקוחות שלנו.

יכולות טכניות, קוגנטיביות, יצירתיות, כישורי שפה, מוטיבציה ועוד מכלול שלם של יכולות, שכשמבינים אותם מתאימים ומפתחים את האתר בהתאמה מושלמת לבעליו.

למשל - אם בעל העסק לא יודע או לא אוהב לכתוב,

אין שום הצדקה לשלב בלוג באתר שלו, כי הוא ממילא לא יעשה בו שימוש, אבל אפשר שיש לו צורך בתיק עבודות, שאותו הוא יעדכן?


או למשל - אם בעל העסק הוא קונדיטור, אין לו ולקהל שלו צורך במחשבון מידות באתר, סביר להניח שהקהל שלו לא ישתמש בפיצ'ר הזה, עדיף להציג את המידות והמשקלים השונים בטקסט, ולאפשר לו לעלות מתכונים באתר עם תמונות ומסנני חיפוש, בהתאם לקטגוריות שונות [מאפים מתוקים, מלוחים, מטוגנים וכו'].


לעומת זאת כאשר מדובר בבעל עסק שעיקר עיסוקו מכירת דירות [מתווך, עורך-דין, יועץ משכנתאות] - כאן אולי כדאי לחשוב על הטמעה של מחשבון מס באתר. כי כאן אין ספק שהלקוחות יעשו שימוש בפיצ'ר מסוג זה.

אתר אינטרנט חייב לשרת את האסטרטגיה השיווקית שלנו, ולהעניק לנו, מעבר לתועלת התדמיתית, גם תועלות כלכליות ושיווקיות.

במקביל הוא חייב גם לספק את הצרכים של הלקוחות שלנו, ולהעניק להם חוויה טובה [רצוי – מדהימה ומרתקת] כדי שהם יגיעו לאתר, ישהו בו, יערכו בו רכישות או התקשרויות כלכליות איתנו, וימליצו עליו גם לחברים שלהם.


ואם לא די באלה, אז אתר חייב גם להבנות בהתאם לכללים ולפרמטרים של מנועי החיפוש ברשת [גוגל וחבר מרעיו], כדי שאלה יקדמו אותו בתוצאות החיפוש SEO.


כן. הקמת אתר היא תהליך מורכב, עוצמתי ומזכך, זו מלאכת מחשבת מרתקת, שמאלצת אותנו להתבונן בעסק שהקמנו. זה תהליך למידה, שמחייב אותנו להיות ממוקדים במטרות לשמן הקמנו את העסק​. להבין את צרכי הקהל המיוחד שלנו.


העיצוב והתכנון של האתר מוכתבים ומיושמים בהתאם לתהליך האיפיון שביצענו.


תכל'ס - מה זה איפיון אתרים ואיך מבצעים אותו ?


איפיון [Site characterization] הוא תהליך העוסק בהיבטים שונים של הקמת האתר והעיצוב שלו.

בעברית פשוטה - איפיון הוא בעצם תכנון, סוג של "תוכנית עבודה",

הכוללת שלבים מובהקים ומסודרים של תכנון פרטני.

אפיון מדויק מציג לנו תמונה צלולה וברורה ועוזר לנו לקבל החלטות ולהבין איך נוכל לנצל נכון את הטכנולוגיה וממשק המכונה, כדי לשרת את מטרות העסקיות שלנו - להנעים את חוויית הגולשים, להקל עליהם ועלינו, ולתכנן את הניראות של האתר שלנו.

​האיפיון עוזר לנו לדייק את העסק שלנו, לקרום עור וגידים על החלום שלנו, להכיר את המתחרים שלנו ואת הכוחות השונים הפועלים בשוק, להחליט על העימוד של כל אלמנט ורכיב במקום המדוייק לו ביותר.

תמיד כדאי להתחיל מהבידול שלנו.

מה השוני המובהק שלנו מהמתחרים / הקולגות שלנו. מה מייחד אותנו ומבדל אותנו מהם. אם נענה [לעצמנו] בכנות, נמצא בקלות מה היתרונות שלנו מול המתחרים והקולגות.


למשל:


  • בידול לקוחות

האם קהלי היעד שאליהם אנחנו פונים הם קהלים ייחודיים? האם המוצרים והשירותים שלנו מתאימים להם ב-100 אחוז? איזה ערך אנחנו מעניקים ללקוחות שלנו?

  • בידול תדמיתי

בידול ויזואלי - הניראות שלנו שונה מזו של הקולגות והמתחרים שלנו - גרפיקה, לוגו, מוניטין.

  • בידול מיתוגי

שם מיוחד, קליט, פופולארי, שמתכתב עם המותג.

  • בידול ערכי רעיוני

מה הזהות שלנו, החזון המיוחד שלנו - אנחנו מיזם חברתי, כלכלי, מקומי וכו'.

  • בידול בשירות

השירות שלנו מותאם לצורך המיוחד של הלקוח, היכולת שלנו לספק ללקוח את כמויות המוצרים / השירותים בלו"ז המתאים לו. שיטות המשלוח וההפצה שלנו או המחירים שלנו שונים בתכלית מאלה של המתחרים.


תהליך האיפיון מחייב אותנו להבהיר


[בראש ובראשונה לעצמנו] ואח"כ לשתף גם את בונה האתרים מה הן המטרות שלנו? מה הפוטנציאל העסקי שלנו? מי הקהל המדוייק שלנו?, מה הם הרגלי הצריכה [הקניה] שלו? מה הם הרגלי הגלישה שלו ברשת?

איזה רושם העסק שלנו מייצר? איך העסק שלנו נתפס בעיני אנשים?, מה הלקוחות שלנו באמת צריכים?, האם אנחנו מספקים להם את מה שהם צריכים? איך נוכל לספק להם את מה שהם צריכים?

איך ואיכן אנחנו מתכוונים לקדם את האתר?


לא פחות חשוב - האיפיון הטכנולוגי:


מה הן הפונקציות שישמשו אותנו? האם הן מתאימות לנו, כבעלי האתר? האם הן מתאימות לקהל שלנו? האם נוכל לנהל את האתר בעצמנו? מה זה ידרוש מאיתנו? עד כמה אנחנו כבעלי האתר מוכנים להתמסר לתהליך הלמידה? [או עד כמה אנחנו מפחדים מהטכנולוגיה?] כמה [זמן] אנחנו מוכנים להקדיש לתחזוק וניהול האתר? אילו אוטומציות ומערכות טכנולוגיות - פיצ'רים אנחנו רוצים להכניס לאתר שלנו? האם יש בהן צורך בכלל?

האם האתר שנקבל יעמוד בסטנדרטים של מנועי החיפוש ברשת? האם יוטמעו בו קודי מעקב [של גוגל ופייסבוק ושות']?


חייבת מילת הרגעה. כל תשובה [אמיתית] שתתנו לעצמכם, היא תשובה טובה ונכונה, והיא שתילקח בחשבון בעת הקמת האתר.

מכאן נמשיך לשלב הגדרת מבנה האתר [סקיצה]

כדי למצוא את המבנה הנכון לנו, כדאי להתרשם מאתרי המתחרים שלנו ברשת, ולבחון איזה אתר מצא חן בעינינו מבחינת המבנה שלו, ועיצוב ממשק המשתמש. [רצוי בשלב הזה גם לרשום לעצמנו מה פחות אהבנו באתר מסויים. מה לא עבד לנו טוב. מה לא הבנו].


כדאי מאד לגלוש גם באתרים מתחומים אחרים, לבדוק את תפקוד האלמנטים השונים בהם, לנסות לראות ולבחון – האם הזרימה באתר טובה והאם תוכל גם לשרת את המטרות של העסק שלנו. [וגם כאן כדאי לרשום לעצמנו באילו קשיים / כשלים נתקלנו].


איפה נמקם את התמונות? האם הטקסט יוצג בטור אחד?, בשני טורים? אולי בשלושה?

לא מדובר בהעתקה של האתרים, אלא בקבלת השראה מאתרים אלה.

הסקיצות שנשרטט יכללו שני מרכיבים עיקריים:


1. סדר העמודים – היררכיית הדפים

2.מבנה האתר – הפריסה / עיצוב העמוד


סקיצה ראשונית לאיפיון עמודים

בהצלחה

ואם יש לך צורך ביצוע איפיון לאתר שלך, אפשר לפנות אלי. אשמח לדבר איתך ולתת לך הצעת מחיר מדוייקת לביצוע העבודה.


269 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page