דפנה לוי - בונה אתרים שבונים עסקים

7 יול 20223 דקות

איך מגיעים למקום הראשון בגוגל?

עודכן ב: אפר 5

הריצה לצמרת, או הכמיהה הנחושה של כולנו להגיע לשם, מצמיחה לא מעט שרלטנים, עושי קסמים ולהטוטנים, שמוכרים לנו כרטיסים למקום הראשון בגוגל, וסל הבטחות חסרי כל בסיס.

אם ציפיתם למצוא במאמר הזה נוסחת פלאים שתישא את האתר שלכם לצמרתו של מנוע החיפוש, אני ממש מתנצלת.

כולנו [מי לא?] רוצים להיות במקום הראשון בגוגל.

[כן. גם אני!] הפעם אני כותבת את הדברים, מתוך שאני מקבלת מדי יום לא מעט פניות מבעלי אתרים שממש מתחננים שאביא אותם להיות במקום הראשון בגוגל. ונדמה לי שהגיע הזמן, פעם אחת ולתמיד, להסביר שאף אחד, כולל גוגל, לא באמת יכול למקם אותנו שם בפיסגה.

הכמיהה להיות ראשונים, נבטה בנו ככל הנראה עוד מזמן נדודינו במדבר, והברכה אותה אנו אומרים בערב ראש השנה - "שנהיה לראש ולא לזנב" [ספר דברים פרק כח' פסוק יג' | פרשת כי תבוא] מצביעה אולי על השאיפה הנטועה בנו מאז שהפכנו מפראי שבטים נודדים לעם.

איך מגיעים למקום הראשון בגוגל:

בניגוד לאגדה האורבנית [או הכפרית] הרווחת, לפיה גוגל הוא הקובע את מיקום האתר שלנו, ולמרות שכתבתי על כך לא פעם [וגם לא פעמיים או שלוש, אלא הרבה יותר...] – הנה במילים הכי ברורות שאני יכולה:

גוגל לא קובע את מיקומו של האתר.

לא. לא טעיתי. ממש לא.

ואני אומר זאת שוב - גוגל לא קובע את מיקומו של האתר.

מי שקובעים את מיקומו של האתר שלנו הם הגולשים שלנו.

מופתעים?

האמת היא שאין סיבה.

גוגל כבר מזמן חרט על לוח ליבם של האלגוריתמים והטמיע ב-D.N.A של מוחם המלאכותי, להתייחס ככל האפשר לחוויית המשתמשים.

דירוג האתרים הוא פועל יוצא של הנאתם של המשתמשים.

ובמילים פשוטות: קהל הגולשים הוא, ורק הוא זה, שיחרוץ את מיקומינו ברשת.

התשובה לשאלה איך מגיעים למקום הראשון בגוגל, היא - דרך הגולשים.

ככל שיחוו אצלנו באתר עניין, סקרנות, הנאה - כך דרכנו למקום המכובד בשמי הרשת תסלל.

בניגוד לאגדה האורבנית [או הכפרית] הרווחת, לפיה גוגל הוא הקובע את מיקום האתר שלנו, ולמרות שכתבתי על כך לא פעם [וגם לא פעמיים או שלוש, אלא הרבה יותר...] – הנה במילים הכי ברורות שאני יכולה:

גוגל לא קובע את מיקומו של האתר.

בדומה לתוכניות הריאליטי - ככל שהרייטינג שלנו בקרב הגולשים יהיה גבוה יותר, מנוע החיפוש ירומם וישא אותנו על כפיו לצמרתו, וככל שהרייטינג שלנו יהיה נמוך – נודח ונסולק מהאי.

סקרנות, הנאה ועניין זה שם המשחק

כשגוגל "מבחין" שהגולשים נהנים, מסתקרנים, נשארים באתר שלנו זמן רב, הוא "מבין" שהאתר שלנו מספק להם את המידע הדרוש להם, ולכן הוא יפנה אל האתר עוד ועוד ועוד אנשים, שיהנו גם הם, ויחשוף את האתר שלנו יותר ויותר ויותר פעמים בתוצאות החיפוש.

בעולם מקוון בו יש כל כך הרבה עמודי רשת רלוונטיים לחיפושים של אנשים, גוגל רק צריך לפלות מתוכם ולרומם את אותם בודדים, מתי המעט, שמספקים הנאה למשתמשים שלו.

לכן התחרות על המיקום בצמרת הרשת קשה, מסועפת, מסואבת ומאלצת אותנו לעמוד על המשמר, להציץ למתחרים, ולעשות כל שלאל ידינו כדי לגרום הנאה לגולשים שלנו.

כבר לא מספיק שנהיה רק מעוצבים ויפים. עכשיו אנחנו חייבים גם להיות נוחים לשימוש. ברורים לקהל הגולשים שלנו. וידידותיים למשתמשים. [האתר שלנו, זאת אומרת].

איך גוגל יודע?

בעזרת מדדי הליבה.

הבוטים של גוגל מנטרים ומודדים את חוויית הגולש באתר בזמן אמיתי, כשהוא גולש באתר שלנו.

הבוט מנסה להבין מה "עשה את זה" לגולש. ממה הוא נהנה. למה חזר שוב? מה מעניין אותו?

אבל לא פחות חשוב גם מאיזה מכשיר גלש [יש מקרים בהם חלק מהגולשים משתמשים בניידים חדישים, שפועלים על רשתות מהירות, ואחרים גולשים עם ניידים ישנים או על רשת אינטרנט איטית יותר – ואלה הם גורמים המשפיעים על ציון האתר. זאת למרות שאין לבעלי האתר או בונה האתר כל יכולת לשלוט על נתונים אלה].

על סמך הנתונים, שהאלגוריתם דולה ומלקט מהגולשים עצמם [ואם להיות כנים אז לא רק מהגולשים עצמם, אלא גם מסוג של "ניסוי בתנאי מעבדה" שהוא עורך] הוא מדרג את האתר שלנו.

גוגל, באמצעות הבוטים האינטליגנטים שלו, מתייחס למספר גורמים נוספים בהם: אחוזי הנטישה, תדירות העדכון

של האתר, נפח התעבורה אליו, איכות התוכן שלו, איכות הקישורים, מבנה הנדסי נכון [ארכיטקטורה], תפריט ניווט ברור, התאמה למובייל, ועוד.

אז את המקום הראשון ברשת אני לא יכולה להבטיח לך, אבל ... אני כן יכולה לעזור לך להתקדם לשם.

    1811
    0