דפנה לוי - בונה אתרים שבונים עסקים

6 אפר 20217 דקות

האם עדיף לשקם אתר ישן או להקים אתר חדש?

עודכן ב: 21 יול 2023

לא אחת אני נשאלת ביומיום שלי האם עדיף לשקם אתר, או לבנות אתר מחדש.

התשובה לכך בגדול היא שעל פי רב עדיף לשקם אתר, אבל ... זו לא תמיד תשובה נכונה חד משמעית. יש פנים לכאן ולכאן. צריך לבדוק כל אתר לגופו. זו החלטה מורכבת שתלויה במספר גורמים.

סוד גלוי הוא שבדרך כלל רב בוני האתרים [ובהם, אם להודות על האמת, גם אני :-/...] מבכרים להקים אתר חדש מתחילתו, ולהמנע משיקום של אתר ישן. אינסוף גורמים יכולים להשתבש בשינוי של אתר.

ת'כלס – מדובר בעבודה קשה ומורכבת. אף פעם הרי אין לנו באמת מושג [ופעמים רבות גם לבעלי האתר אין ממש מושג] למה התכוון "המשורר" [כלומר מי שבנה את האתר מלכתחילה]. למה החליט לתכנן אותו כך ולא אחרת. מדוע בחר להוסיף פיצ'רים ותוספים מסויימים לאתר? ולחילופין – למה נמנע מהוספה של רכיב אחר?. איך [ובעיקר למה] נקבע מיקום האלמנטים כפי שנקבע? אלו קודים הטמיע באתר, ולמה? ועוד ועוד ועוד ...


 
במידה רבה אפשר להשוות את זה לאימוץ של חיית מחמד

כשאנחנו מאמצים כלב או חתול בוגר, ברב המקרים לא נדע מה באמת עבר עליו. ממה הוא פוחד. אילו התנהגויות רכש וסיגל לעצמו. מה הוא אוהב. מה הוא שונא. ובעיקר - למה?

למה הוא לא מפסיק לנבוח וליילל? למה הוא אוהב להתגרד דווקא על השטיח היוקרתי בסלון? למה סירב לאכול? למה הוא נושך?...

לעומת זאת, כאשר נאמץ גור – אנחנו נכוון ונאלף אותו כך שיבין ויתנהג בהתאם למה שנח ומתאים לנו.

האם עדיף לשקם אתר ישן או להקים אתר חדש?

עיצוב מחדש של האתר היא משימה מורכבת ומאד לא פשוטה, אבל אי אפשר להמנע ממנה. בדיוק כמו שאי אפשר להמנע משיפוץ של קיר קלוף או של קיר שהעלה עובש. אנחנו חייבים לתקן אותו. ובוודאי שלא נחשוב להרוס אותו ולהקים אותו מחדש, אלא אם התפורר.

ברגיל, על פי רב אני מצדדת, כאמור, בשיקום אתר, למעט מקרים ספורים בהם אני ממליצה על הקמת אתר חדש [אם אצה לכם הדרך, אתם מוזמנים לעבור ישירות לרשימת בהמשך הכוללת את התנאים להקמת אתר חדש].

חשוב מאד ללבן ולהבין מה מוביל אותנו להחלטה על שיקום אתר ישן, או הקמת אתר חדש.

בראש ובראשונה יש צורך לחשב ולנתח מה הם השיקולים העסקיים בגינם אנחנו מהרהרים האם עדיף שנשקיע בשיקום האתר שלנו, או שמא עדיף לנו דווקא להקים אתר חדש על פניו.

לאחרונה - מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי והחברתי שהביאה עמה, גרמה לשינויים אדירים ומאד משמעותיים בעולם הדיגיטלי, הן מצד הלקוחות והן מצד בעלי העסקים.

הרגלי הגלישה והרכישה של כולנו השתנו ללא הכר. לא מעט בעלי עסקים הבינו את החשיבות הרבה הגלומה בעולם הדיגיטלי, וגילו את ההבטחות הגדולות וההזדמנויות הבלתי נדלות שמציעה רשת האינטרנט לעסקים קטנים, בינוניים וגדולים.

הטלטלה העמוקה שחווה העולם העסקי על רקע המגפה, לצד הגידול המשמעותי [חסר הרסן במידה מסויימת] ברכישות און ליין, גרמו לבעלי עסקים רבים להקים לעצמם, במו עצמם, חנויות ועסקי מסחר מקוונים.

אבל ... אליה וקוץ בה ...

עם הזמן, נדהמו רבים מהם לגלות שהאתר שהקימו משול לאבן שאין לה הופכין, ולדאבון ליבם הוא לא מניב להם תפוקות. לא מקודם בגוגל כראוי ופעמים רבות גם לא מותאם כלל למכשירי המובייל, לא נגיש לבעלי מוגבלויות, ובכלל - פיתוח האתר, כמו גם האופטימיזציה למנועי החיפוש ברשת, לא תוכננו כלל, או לא בוצעו באופן מקצועי.

בהערת ביניים אציין גם כי התמורות ברשת - הביקושים העצומים והגוברים להקמת אתר, גרמה להנפקה מואצת, בתקופת זמן קצרה יחסית, של רבבות אתרים בארץ ובעולם, שהביאו איתם משבר נוסף לעולם העסקים – תחרות עצומה על מיקומי האתר ברשת, שלא תמיד מצליחים להניב מכירות.

ההחלטה אם להקים אתר חדש או לשקם אתר ישן מורכבת ממספר גורמים, ובהחלט שלא רק משיקולים כספיים, [מה גם שזול יותר להקים אתר חדש]. ההחלטה על כך צריכה לקחת בחשבון בעיקר שיקולים עסקיים.

לדוגמא אם עד לפני חמש – שש שנים הרספונסיביות [כלומר: ההתאמה למובייל] של האתר לא היתה קריטית, הרי שבשנים האחרונות המגמה הזו התהפכה ורספונסיביות היא חובה מוחלטת לאתרים. ומי שאינם עומדים בתנאי הסף, אינם זוכים לחשיפה.

האם זול יותר לשקם ולשדרג אתר קיים או שעדיף להקים אתר חדש?

התשובה הכי אמיתית, עם יד על הלב – להחלטה אם לשקם אתר, או להקים חדש, אסור להשען על המחיר. אין כאן שאלה של מחיר. [בעיקרון, כאמור, הרבה יותר קל לתכנן ולהקים אתר חדש, ומכאן שלעיתים מחיר ההקמה והפיתוח של אתר חדש יהיה זול יותר. יחד עם זה חשוב לציין כי פערי המחיר אינם משמעותיים. הם מינוריים בהחלט].

אני ממליצה תמיד לכל מי שפונים אלי [כמובן רק אחרי שביררתי איתם מה המטרות ומה הסיבות שהביאו אותם לחשוב על הקמת אתר חדש תחת האתר הישן], לשקם ולשדרג אתר קיים. לא בגלל שזה זול או יקר יותר, אלא בגלל שזה סופר חשוב. ובל נשכח – נכון יותר.

איך אפשר לדעת אם עדיף לנו לשקם אתר ישן או להקים אתר חדש?

כלל אצבע - בהנחה שהאתר הישן לא "הורשע" בפלילים במנועי החיפוש [קרי: לא עסק בפדופיליה, זנות, סחר בנשים, סחר בסמים, הימורים וכיוצ"ב] וכל "חטאו" מסתכם רק בכך שהוא התבגר והתיישן, או שלא נבנה כראוי. אזי המוניטין שצבר ברשת הוא לא מוניטין רע, ושווה מאד לשמר אותו וכמובן את הותק שצבר ברשת.

שורה תחתונה: שווה, ללא כל ספק, להשקיע בשיקום של האתר.

איך משקמים ומשדרגים את האתר?

עיצוב, התאמה והגדרה מחדש של אתר הוא תמיד פרויקט לא פשוט.

בשיקום או שידרוג אתר, בדיוק כמו בפיתוח והקמת אתר חדש, יש צורך לתכנן כל מהלך באופן מבוקר. צריך לבדוק את ביצועי האתר. לבצע איפיון מדוייק, כדי להבין מה הן המטרות ולאן אנחנו מכוונים.

לנטר, ככל האפשר, מה הן הבעיות מהן האתר סובל. לשקול בזהירות רבה הסרה, ולעיתים קרובות - החלפה, של אלמנטים שאינם תורמים ובמיוחד עקירה של אלמנטים מזיקים.

אחרי שהבנו מה הן המטרות שלנו, אילו יעדים אנחנו רוצים להשיג. מי הלקוחות אליהם אנחנו שואפים להגיע, ולהם אנחנו מתכוונים למכור את השירותים או המוצרים שלנו. נתכנן אילו אלמנטים יועילו לנו. יעבדו טוב יותר באתר. אילו רכיבים מיותרים. נבחר ונגדיר את הצבעים והגופנים.

העבודה צריכה להתבצע באופן מדוד ושקול. אנחנו מוכרחים להקפיד לא לפעול בפזיזות, ולא לוותר או להסיר אלמנטים הכרחיים. יש ללבן ולחשוב בשיקול דעת על כל מהלך לפני ביצועו. להיות מדוייקים ומחושבים.

ובמיוחד - אנחנו חייבים לנקוט משנה זהירות בכל שינוי שאנחנו עושים בכתובת עמודי האתר [ה-URL]. כדי למנוע פגיעה במיקום האתר ברשת.

מאד חשוב לפעול בצורה מסודרת ומאורגנת, לוודא החלפה של כל הקישורים הפנימיים לקישורים החדשים.

לא לשכוח לבצע הפניות 301, [= רידיירקט - Redirect] כדי לשמור על המוניטין ועל הדירוג שצבר האתר במנוע החיפוש.

מאד מאד מאד חשוב [הרבה אנשים נופלים כאן] לא לבצע הפניות רק לעמוד אחד [כמו נניח - עמוד הבית]. הפניות רבות לעמוד אחד, שעל פי רב, אין מה לעשות, התוכן שלו יהיה שונה מהתוכן שהוצג בעמוד הקודם [הישן] עלולים לגרום לבעיות הבנה קשות ומטרידות בגוגל. בסופו של יום גוגל יכול להחליט לסמן אותו כשגיאה -Soft 404.

בנוסף לכך כדאי מאד לבדוק [בעת שמסירים עמודים מהאתר] אם יש צורך בהטמעת קוד שגיאה 410, כדי לעדכן את גוגל על הסרת עמודים מהאתר.

אם זה מעניין, אז כאן ממש יש לי הדרכה [חינמית] למה ואיך מבצעים הפניות 301. מבטיחה בקרוב הדרכה גם על קוד 410 [אשלח כמובן עדכון על כך לכל מי שנרשמו לרשימת הדיוור שלי].

למה צריך בכלל לשקם אתר?

הסיבות לשיקום האתר הן רבות ומאד מגוונות.

סטטיסטיקה לא מחייבת - רב מי שפונים אלי ומבקשים לשקם את האתר או להקימו מחדש, סובלים על פי רב מהעדר פניות, או מתנועה קלושה עד בלתי מורגשת לאתר, לעיתים מעיצוב לקוי, או היררכיה משובשת, לא פעם מחוסר התאמה למובייל, ולא מעט פעמים גם בגלל אי יכולת [של בעלי האתר] לעדכן את התוכן באתר, ולנהל אותו בעצמם.

אם לפני עשור או שניים האמינו רבים שאתר הוא סוג של כרטיס ביקור, והבעלות עליו מעידה על כך שמדובר בעסק רציני, מצליח וגדול. ואין כל צורך לטפל בו, או לעדכן אותו. העיקר ששילמנו את דמי האיחסון השנתיים והאתר מוצג ברשת,... היום אנחנו מבינים שאתר הוא נכס. הוא שטח מסחרי [בדיוק כמו בעולם הפיזי]. המתחם העסקי שלנו ברשת. היכולת [כמו גם העדר היכולת] של בעליו לנהל ולעדכן אותו, היא משמעותית.

שיקום אתר על פי רב מחייב עיצוב מחדש של האתר, רק לעיתים נדירות ומעטות השינויים הם מינוריים. ברב המקרים שינויי העיצוב הם מאד משמעותיים וניכרים לעין, והרבה מאד פעמים מדובר בעצם על כמעט הקמה מחודשת של האתר הישן.

חשוב לבחון את מבנה האתר מבחינה היררכית, מיקום האלמנטים השונים בו. ולבדוק אם יש צורך [בדרך כלל יש צורך] בעדכון ושדרוג של הרכיבים. כל אלה מחייבים בדיקה מדוייקת וביצוע זהיר ומחושב.

יש צורך בכיווץ והקטנת משקל של האלמנטים, בסידורם מחדש, לפעמים בהסרתם, או עיצובם מחדש, והגדרתם למנועי החיפוש, כדי לשפר ולהנעים את חוויית השימוש של הגולשים הבאים בשעריו.

שיקום האתר הוא הזדמנות מצויינת ונפלאה לשיפור ההגדרות והמהירות של האתר, להתאמת האתר למכשירי המובייל השונים, להנגשתו לבעלי מוגבלויות, לייעול ותכנון נכון, להתחשבות והחלה של הנדסת האנוש, להפיכת הזרימה וחוויית הגולשים לחלקה, מהנה ותכליתית. זו הזדמנות נהדרת לבצע שינויים ועדכונים בתכנים [טקסטים, תמונות, איורים, סרטונים וכו'] שיש באתר. להסיר שכבות ורכיבים שדבקו והצטברו בו ולרענן את האווירה בו.

זה בעיקר נכון כשמדובר על שיקום אתר ישן, שצבר קילומטרים רבים ושנים רבות ברשת, ועל אתר חדש שתוכנן והוקם באופן חובבני ובלתי מקצועי.

אז איך עושים את זה בתכל'ס?

הדבר הראשון הוא – איפיון.

חשוב להבין ולהגדיר מה הם היעדים שלנו. מה מבדל את המותג שלנו. מי קהלי היעד שלנו. מה הרגלי הגלישה שלהם. ומה הרגלי הרכישה שלהם. [יש הבדל עצום בין הרגלי הגלישה להרגלי הרכישה. כתבתי על כך לא מעט, ואני מסבירה על כך בהרחבה במאמר על הרגלי הגלישה שלנו ברשת]

כדאי לנטר את המתחרים שלנו. חשוב ללמוד איך הם פועלים ברשת. מה עובד להם יותר, ומה פחות. נוכל ללמוד מזה לא מעט.

בהמשך נבחן את הזרימה [Flow] באתר, נבדוק את האלמנטים והתוספים – האם הם מחוייבי המציאות? האם הם באמת נחוצים?. האם הפריסה שלהם הגיונית? רספונסיביות - נבדוק את ההתאמה, או חוסר ההתאמה, למכשירי המובייל. הצבעים והגופנים בהם עשינו שימוש באתר. תקינות ההגדרות. נבדוק את חוויית המשתמש [UX]. את הלינקים היוצאים ממנו והנכנסים אליו.

בשלב הבא - נסיר אלמנטים ווויד'גטים, שאין בהם שימוש או צורך. נעדכן את גירסתם של הרכיבים שחשוב לנו לשמר, שיש להם ערך עבורנו ועבור הגולשים שלנו, במידה ומצאנו כאלה. ננגיש את האתר לבעלי מוגבלויות. נקבע צבעים וגופנים. נתקן הגדרות שגויות. נסיר לינקים שבורים.

וכמובן - לא נשכח לעדכן את מלך מלכי המלכים, מורנו ורבנו, גוגל.

מתי לא נשקם את האתר ונעדיף להקים אתר חדש?

אין הרבה מקרים בהם כדאי להקים אתר חדש, ובכל זאת אני חושבת שיש מקרים בודדים כאלה, מצאתי 5 מקרים, שעלו בדעתי כרגע, [אם יש עוד, אשמח לשמוע מכם] ואלה הם:

1. כאשר עשינו הסבה מקצועית, ותחום העיסוק שלנו שונה בתכלית. נניח שעסקנו במכירת שטיחים, ועכשיו אנחנו עוסקים בחוכמת האסטרולוגיה. במקרה כזה אין שום סיבה לשמר את האתר הישן, ועדיף להקים אתר חדש.

2. כשהאתר שלנו בנוי על פלטפורמה שאינה מאפשרת לנו חופש פעולה, והמסגרות בה קבועות [אתרי פורטל גדולים - אני לא אנקוב בשמותיהם...], בהם אנחנו רק "אורחים" בחינם או בשכר.

3. כשהאתר שלנו הוקם בטכנולוגיה ישנה ומיושנת - טכנולוגיית פלאש [פיתוח טכנולוגי שהיה מקובל לפני כעשור]. באתרים מבוססי פלאש לא מתאפשרת התאמה למובייל, לא קיימת התאמה לדפדפנים, או הנגשה לבעלי מוגבלויות, ובכלל – מדובר בטכנולוגיה שאבד עליה הכלח, והיא אינה נתמכת עוד.

4. כאשר יש לנו צורך והכרח של ממש בביצוע פעולה מסויימת שאין אפשרות להוסיף אותה באתר הקיים שלנו.

5. כאשר מערכת הניהול של האתר לא מאפשרת לנו לנהל ולעדכן את האתר כראוי.


 
א-פרופו שיקום ושידרוג אתר

קצב ההתפתחות המהיר של הטכנולוגיה, השינוי בהרגלי הגלישה ובהרגלי הרכישה של האנשים, התפתחותם של מגמות וטרנדים חדשים. כל אלה בהחלט מחייבים בדיקה ועדכון של הגדרות האתר והמערכת מעת לעת. וכדאי מאד להעזר בבעל מקצוע אחת לשנה - שנה וחצי. [רק אומרת].

אבל חשוב להבהיר שבדיקה ועדכון תקופתיים לא מחייבים שינויי עיצוב קרדינליים. ברב המקרים ניתן להסתפק רק בהגדרות SEO, ואין שום צורך לגעת בעיצוב.

בהצלחה רבה


 

 
ו... אם יש לך צורך בעזרה מקצועית, מזמינה אותך לפנות אלי
 

 

    1173
    4