top of page
חיפוש

קידום אורגני [SEO] זה לא רק מילים

צרור מפתחות מזהב

הרבה מאד אנשים חושבים שקידום אורגני של האתר שלהם תלוי רק במילות המפתח שהם בוחרים. טעות גדולה!


האמת היא ששימוש בביטויי מפתח הוא אפילו לא חצי מעבודת ה-SEO באתר.

ההנחה השגויה הזו רווחת לא רק בקרב בעלי אתרים, אלא גם בקרב ... הרבה מאד בוני ומעצבי אתרים. הפעם אני רוצה שננסה לחשוב יחד ונבחן את הקידום דרך ה"עיניים" של מנועי החיפוש ועכבישי הרשת.


נתחיל מעצם העובדה שהאלגוריתם של גוגל הוא ישות אינטליגנטית [וירטואלית ודיגיטלית אמנם, אבל ... עם בינה מלאכותית. והדגש הוא על ה-בינה. כלומר: יש לנו "עסק" עם רכיב תבוני].


מנועי החיפוש נכספים לתת לנו את מבוקשנו בזמן הקצר ביותר [כתבתי על כל לא מעט] וזו המטרה העליונה שלהם [הסיבות לכך נעוצות בתחרות העצומה בה שרויים מאות מנועי החיפוש, הקיימים ברשת, על "ליבם" של הגולשים, והרצון שלהם להצמיד אותנו ככל האפשר לעטיניהם].


כיוון שכך, ראוי לזכור שמנועי החיפוש, מנסים להתחקות אחר המח האנושי ולהבין את צורת החשיבה של בני האדם. "סירי" והחיפושים הקוליים, שהוספו בשנים האחרונות למנועי החיפוש, מלמדים על כך שמנועי החיפוש משקיעים לא מעט כדי "להבין" אותנו, וללמוד מה אנחנו מבקשים.

החיפוש הקולי מאפשר לנו לבצע חיפוש בשפה המדוברת.

[יש עדיין הבדל בין שפה כתובה למדוברת].


כאשר אנחנו כותבים – סביר להניח שנשאל: "מה הן שעות הפעילות של גן החיות בטבריה". כאשר אנחנו מדברים, נתנסח ככל הנראה באופן שונה: "מתי גן החיות בטבריה פתוח?"

אם בעבר חיפשנו "רופא". היום אנחנו מחפשים "רופא בכיר קרדיולוג מומחה בקרבת שכונת נוף גנים באשקלון".


מנועי החיפוש משתמשים בעצם בביטויי מפתח, ולא במילים בודדות. הם "למדו" ו"הבינו" שהשפה האנושית המדוברת שונה מזו הכתובה ובני אדם נוהגים להשתמש במשפטים [=ביטויים] ולא במילה בודדת או שתיים.


בעבר הטמיעו מפתחי אתרים מילות מפתח, כדי להתחכם למנוע החיפוש... היום מנועי החיפוש "מענישים" אתרים מסוג זה. ובנוסף - שימוש מרובה בביטויי מפתח "משליך" את האתר אל ירכתי הרשת, ולא חושף אותו.

גוגל "מבין" כאשר אנחנו מנסים לתעתע בו, ויודע "להעניש" אותנו על כך [ובחומרה!]. ולכן שימוש נכון בביטויי מפתח, הוא שימוש טבעי, שיש לו חיבור ומשמעות לתוכן כולו. כזה ה"מדבר" לאנשים כמונו, ולא כזה "מתפתל", "מתפלפל", ותלוש, שמנסה לעשות "פוזות" ו"לזרות חול" בעיני מנועי החיפוש.

מה זאת אומרת שימוש טבעי?

בקצרה - כדרכם של בני אדם.


בהרחבה - ה"שפה" צריכה להיות נהירה, ברורה וקולחת. כאילו אנחנו מדברים עם חבר, עם בן אדם אחר, ולא עם בוט.

צריך שיהיה רצף הגיוני בשיח. שההתבטאות שלנו תהיה קשורה לנושא. אם אנחנו מדברים עם מישהו על מתכון מעולה להכנת דגים, לא נקשקש פתאום על חוג הכדורסל של הבן שלנו. זה הרי לא קשור בכלל לנושא. בדיוק כמו שאם מישהו שואל אותנו מה שלומנו, לא נענה לו מה הוא שמנו.


אנחנו לא נדבר בשפה ארכאית: "האמנם תפסת תנומה בצהרי יום אמש?", אנחנו נשאל: "ישנת אתמול בצהריים?"

זה בגדול ההבדל.


מנוע החיפוש מצפה שנהיה בני אדם רגילים. שנדבר לגולשים שלנו בטבעיות, כדרכם של אנשים. אנחנו לא ביאליק ולא עגנון....

ובדיוק כמו שבשיח עם אנשים אחרים אנחנו לא חוזרים שוב ושוב ושוב ושוב על אותן המילים, כך גם באתר שלנו לא נשתמש פעם אחר פעם אחר פעם באותם הביטויים.


במילים אחרות – כאשר אנחנו מבקשים "לדבר" עם, או אל, הגולשים באתר שלנו, אנחנו צריכים לדבר איתם בשפה יומיומית. כמו שאנחנו מדברים איתם בטלפון, או פנים מול פנים. אנחנו חייבים להבין מה הם רוצים לשמוע. מה הם מחפשים?. האם אנחנו מעניקים להם את התוצאה שחיפשו?

הגדרת התחום והעיסוק שלנו הם בעלי חשיבות קרדינלית.

הרי בסופו של דבר אם מישהו חיפש סָפַּר [מעצב שיער] והגיע אלינו בטעות כי מנוע החיפוש "חשב" שהוא מחפש סֵפֶר [כי האתר שלנו עוסק נניח בסופרים וספרים] – הוא ינטוש את האתר שלנו מיד, וגוגל כמובן "יראה" את הנטישה המהירה הזו, ו"ירשום" לעצמו שהאתר שלנו אינו מספק את ה"סחורה" המבוקשת, ומהר מאד ידיח אותנו לתהומות הנשיה של הרשת.


ככלל - כאשר יש סיכוי שמישהו יטעה ויקרא באופן שגוי את המונח שרשמנו, חשוב שנבהיר בדיוק למה התכוונו. 

כדאי להיות מאד מאד מדוייקים. אם האתר שלנו עוסק בטיפול קוסמטי בעור, או טיפול רפואי בעור. או ביעוץ, באימון, בטיפול או בליווי מקצועי כלשהו.

כדאי שמנוע החיפוש יבין בדיוק במה אנחנו עוסקים, ולא יחשוף אותנו לאנשים שלא מחפשים אותנו, אלא מחפשים משהו, או מישהו אחר.

כנ"ל אם האתר שלנו הוא חנות לממכר בגדים רק לגברים, או רק לנשים, או רק למכנסיים, או רק לחולצות. אין טעם שהוא יוצג לאנשים שמחפשים מתנות לחג או שמלות לבת מצווה.

אם האתר שלנו עוסק בגישור [משפחתי או עסקי], לא נרצה שמי שמחפשים אורטודנט כדי להתאים "גשר" בשיניים, או שיפוצניק לבניית גישרון בחצר יגיעו אליו, כי ברור לנו שהם ינטשו אותנו, וזה "ירשם" לנו בגוגל ויוריד את הדירוג שלנו ברשת.

אם אנחנו אמנים, כדאי שלא נקרא ליצירות שלנו "בשביל החלב" או "ספינת החלל", אבל ...אם בכל זאת החלטנו לקרוא להם בשמות כאלה, כדאי שנבהיר לגוגל שמדובר בעסק למוצרי אמנות, ולא בעסק שעוסק בחלל או בגלקסיה.

חשוב להשתמש בביטויים נכונים, אמיתיים ובהירים ולא בביטויים פופולאריים.

 שימוש בביטויים פופולריים ורווחים הוא לא שגיאה, אבל ... הוא יכול להוות גורם מעכב בקידום שלנו.

ככל שהמונח פופולארי יותר, הקידום שלנו יארך זמן רב יותר, עניין של היצע וביקוש – ככל שהתחרות על הביטוי גבוהה. הקידום קשה יותר. כדאי להשתמש בביטויים פחות פופולאריים ויותר מדוייקים. 

עדיף להיות ראש לשועלים ולא זנב לאריות. [או כמו שאומרים בגוגל: עדיף להיות לויתן באגם ולא סרדין באוקיינוס].

קידום אורגני [SEO] זה לא רק מילים


אפשר לחלק את העבודה על מונחי המפתח לשני חלקים עיקריים, המזכירים מאד את שאלת הביצה והתרנגולת:


1. עדכון האתר שלנו – ככל שנעדכן את האתר בתדירות גבוהה, נצליח "להכניס" יותר מונחי מפתח מיחד, ומאידך - לבסס את האמון של מנוע החיפוש בנו.

המנוע "יבין" שהאתר שלנו רלוונטי, מעודכן. הוא "ישים" לב לאתר שלנו, ויגיע לבקר אותו בתדירות גבוהה יותר, ואם ימצא שאנחנו באמת מעדכנים את האתר בתוכן רלוונטי [שמעניין את הגולשים ברשת] – הוא יקדם אותנו טוב יותר.


2. הגדרה ברורה של ביטויים - המסבירה למנועי החיפוש במה האתר שלנו עוסק, מה הוא מציע, למי אנחנו פונים.

ברגע שמנועי החיפוש "יבינו", הם ידעו מתי לחשוף אותנו בתוצאות החיפוש.

וכך - ככל שיותר גולשים יהיו מרוצים מהאתר שלנו וימצאו בו את מה שחיפשו - מנועי החיפוש "יבינו" וירשמו לעצמם, שהאתר שלנו - זה בדיוק מה שהגולשים מחפשים, ולכן גם יציגו אותנו בתוצאות הגבוהות.

קיימים לא מעט אמצעים, המאפשרים לנו לבסס ביטויי מפתח רבים באתר שלנו, ולהאיץ את הקידום שלנו ברשת.

הבלוג - הוא האמצעי הטוב והנפוץ ביותר. כתיבת מאמרים, טיפים, מידע, עצות וכיו"ב , יאפשרו לנו להשתמש במונחים רבים, "ביטויי חיפוש", המדייקים את העסק שלנו, וככל שנגביר את עניין הגולשים באתר שלנו, מנועי החיפוש יקדמו אותנו טוב יותר.


תיק עבודות – גם זו אופציה נהדרת. ככל שנעדכן את תיק העבודות שלנו [בתמונות, הסברים, סרטונים, תהליכי העבודה וכו'] – גם כאן נזכה לאהדת מנועי החיפוש והגולשים.


שאלות ותשובות – עוד אמצעי מצויין לעדכן את האתר וגם לדרבן את הגולשים לייצר איתנו אינטראקציה. נוכל מעת לעת להעלות מקבץ של שאלות ותשובות, או אפילו רק שאלה אחת ותשובה אחת.


חלון הודעות – בדיוק כמו באתרי החדשות. כדאי להציג בו מידע רלוונטי ומעניין.


פורום – ניהול פורום באתר, כזה שמאפשר לגולשים להגיב ולנהל שיח איתנו ועם גולשים אחרים בנושאים רלוונטיים.


יומן  פגישות או אירועים [Booking] – המאפשרים לגולשים לקבוע פגישה, להרשם כמנויים וכד'.


חנות מקוונת – המאפשרת לגולשים לבצע רכישה של מוצרים, קורסים ועוד.

ואם אתם זוכרים עוד כלים ופיצ'רים שמסייעים לעדכן את האתר ולעודד אינטראקציה עם הגולשים, ולקדם אותנו ברשת, בבקשה תהיו חברים - תכתבו לי, או תוסיפו בעצמכם בתגובות.

לסיום כדאי מאד לזכור:


ה-SEO הוא תורה שלמה, ביטויי המפתח מהווים רק חלק [או פרק] בתורה הזו והחלק הזה משתנה מעת לעת, בהתאם לשינויי מגמות ברשת ובעולם.


כדאי אחת לשנה [לפחות] לבדוק את איכות הביטויים, להסיר את המונחים שאינם תעבורתיים, ולבצע שינויים הכרחיים. למציאת ביטויי המפתח המתאימים לעסק שלנו.


בהצלחה רבה!

ואם יש לך צורך בעזרה בביצוע העבודה, אפשר לפנות אלי


496 צפיותתגובה 1

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page