top of page
חיפוש

פרלקס בעיצוב אתרים – יתרונות וחסרונות


על פי ויקיפדיה התרגום של המונח פרלקס

אתרי פרלקס

לעברית משמעו היסט.

למעשה מדובר באשליה חזותית / מעין עיוות ראייה.

זה קורה כאשר אנחנו מסתכלים על שני עצמים, הממוקמים במרחק זה מזה. המונח פָּרָלַקְסָה, מתייחס לשינוי ויזואלי מדומה במיקומו של העצם, שנראה כך בגלל שינוי במיקומו של המסתכל.


האשליה הזו נגרמת ע"י המח, בגלל מבנה הראש האנושי – מיקום העיניים בשני צידי פרצופנו מאפשרת לכל עין לראות את הפריטים במרחק / מיקום שונה מעט.

מצטערת. לא יכולה להתאפק - מעניין מה היה קורה אם הפה שלנו היה ממוקם משני צידי הפרצוף שלנו ... (-:

נוכל לבצע [במו עינינו] ניסוי קצר.

כאשר אנחנו מסתכלים על פריט כלשהו בשתי העיניים, ואח"כ עוצמים בכל פעם עין אחת – אנחנו יכולים "לראות" [במו עינינו] שהפריט כאילו מוסט מעט ממקומו.


אני בטוחה שאתם מכירים את ההרגשה כאשר אנחנו יושבים ברכב עומד, ובמקביל אלינו חולף רכב אחר – ואנחנו כביכול חווים או מרגשים ממש כאילו הרכב שלנו נוסע, למרות שהוא עצר לחלוטין. [זו האשליה החזותית, שיוצר ה-פרלקס].


על פי ויקיפדיה – השימוש בשיטת הפרלקס בוצעה לראשונה ע"י האסטרונום האיטלקי, ג'ואבני קאסיני, כבר בתקופת הרנסנס [בשנת 1672], כאשר ביקש למדוד את המרחק של מאדים מכדור הארץ.


מה הקשר בין פרלקס לעיצוב אתרים?


הקשר הוא בשימוש שאנו עושים לעיתים בתופעת הפרלקס בעיצוב אתרים.

מדובר בסגנון עיצוב בו שכבת הרקע [Background] של האתר נעה באיטיות רבה בעת הגלילה, וכך נוצר אפקט פרלקסה, שמדמה מעין "מעבר", "ריחוף" או תנועה של האלמנטים, הממוקמים בשכבה העליונה [מעל הרקע] שבעת התנועה גם משנים את צבעם או גודלם וכביכול עוברים שינוי כלשהו.

בשנים האחרונות מבקשים רבים לעצב את האתר בפרלקס. כלומר: להנפיש את האתר באופן שכאשר הגולש גולל את המסך, הוא כביכול "רואה" תנועה / שינויים / תזוזות מיקום של האלמנטים הממוקמים באזורים שונים.

השימוש בפרלקס בעיצוב אתרים "משלה" את הגולש שהאלמנטים באתר זזים, כיוון שהאלמנטים ממוקמים במרחק שונה, וקצב התזוזה של כל אלמנט נקבע בין היתר גם ע"י הגולש עצמו – באמצעות קצב התנועה שלו באתר.

זו לא אנימציה.

העיצוב בפרלקס לא משתמש באנימציה. על השימוש באנימציה כן או לא, כתבתי בעבר בפירוט נרחב.

"התנועה" ו"השינויים" הקלילים האלה יוצרים חוויית עיצוב [UI] מרשימה, אטמוספירה נעימה, אווירה נקיה וחדשנית, שמעוררת את סקרנות הגולשים לגבי המוצרים והשירותים שלנו, מפתה אותם לברר לגביהם וגורמת על-כן להארכת השהות שלהם באתר.

ה"שינויים" האלה ממקדים את הגולש. מבליטים ומציגים בפניו בצורה מסודרת, מאורגנת ומאד ברורה את "עיקרי הדברים", תוך הקפדה על חוויית משתמש נעימה ומתוחכמת משהו.

מיחד היא מרתקת את הגולש, ומאידך מאפשרת לנו להפעיל על הגולש מניפולציה אינטליגנטית וחביבה, באשר היא מובילה אותו להתנהג באתר שלנו באופן הרצוי לנו להשגת היעדים שקבענו.

עיצוב פרלקס באתרים, משמעותי מאד לחוויית הגולש [UX], הוא גורם לניווט עדין של הגולש במסלול שהתוונו עבורו מראש.


כאשר חשוב לנו שהגולש יצפה בתיק העבודות שלנו, או בעמוד שאלות ותשובות, או בכל אזור או עמוד אחר באתר – אנחנו כבר לא צריכים להשתמש בכפתורי ניווט כדי לשגר את הגולש ממקום למקום. נוכל לעשות שימוש בפרלקס באזורים שונים בעמוד, שמשמשים בעצם כ"קרש קפיצה" אטרקטיבי לאזורים מרתקים אחרים.

בעצם חשיפתו לתכנים, אנחנו מאפשרים לגולש לבחור, כביכול בעצמו, את התכנים המעניינים אותו, ולהגיע אליהם מתוך רצון וסקרנות שלו.


בפעולה זו אנחנו גם מרוויחים לקוחות חוזרים, כי המסלול שעבר הגולש אצלנו ריתק וסיקרן אותו, ואין ספק שהוא עוד ישוב שוב ושוב [לא מעט מחקרים שנערכו בנושא מדווחים על אחוזי המרה גבוהים באתרי פרלקס].


מבחינת קידום אורגני [SEO] לעיצוב פרלקס יתרונות רבים – זמן השהיה של הגולש, לקוחות חוזרים, חוויית גלישה ברורה ונעימה – כל אלה מסייעים מאד לקידום ברשת.

ומה החסרונות?

עיצוב פרלקס, [כמו כל אלמנט שהכנסנו לאתר] מאט את קצב עליית האתר.

הקידום האורגני של העמוד המעוצב בפרלקס בעייתי משהו, וצריך לדעת להגדיר אותו היטב.

אז שימוש בפרלקס כדאי או לא?

כמו ברב הדברים, גם כאן אין קביעה חד-משמעית. לפחות אני לא ממהרת לחרוץ לכאן או לכאן. בסופו של יום אנחנו תמיד "משלמים" איזשהו מחיר על החלטה כזו או אחרת. לפעמים המחיר שווה, לפעמים פחות.


אבל ... אם יש לך דעה בעניין - אשמח לשמוע אותה וללמוד ממך.


לדעתי - יש לבחון כל אתר לגופו. לנטר את תחום העיסוק. הייצור והשירות שלו. את המטרות. את הרגלי הגלישה ואת הרגלי הרכישה של לקוחות הקצה. ולקבל החלטה מושכלת באשר לעיצוב האתר בשיטה זו.


בהצלחה

195 צפיות0 תגובות
bottom of page